Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Få sår til å gro fortere


Zic0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Generelt hjelper alt som fører til bedre blodsirkulasjon.

Du bør dekke til såret for å unngå i få noe inn i det, men dekk det til med noe som puster bra, spørr på apoteket hva de har.

 

For å gi flere og mer konkrete råd må man nesten vite litt mer om det akktuelle såret og deg.

Hvilken type sår er det snakk om?

Hvor er det?

Hvordan ser det ut?

Dypt/overfladisk, vått/tørt, størrelse?

Alder og helsetilstand ellers?

 

 

Angående herrbruns kommentar så bruker vi en gel som er basert på honning mye i helsevesnet i dag også, det gjelder forholdsvis dype sår hvor det er behov for å "fylle i"

Lenke til kommentar

Det er et sår som dukker opp etter forskjøelse. Først kommer det opp noe sopplignende sak som etter 2 dager blir gjort om til et hetl vanlig sår. Så kommer det skorpe o.s.v. på den. Problemet er at hver gang jeg er forskjølet så dukker dette såret opp og blir der i rundt 1-2 uker. Det skjer da selvøflglig under nesa. Og det ser utrolig dårlig ut.

 

Jeg tror det er frodi det området blir utrolig tørt av å tørke meg der hele tiden. For hvis jeg bruker fuktighetskrem så kan jeg unngå det, tror jeg.

 

Alder: 17 år

Helsetilstand: Jeg fungerer?:p Er helt frisk bortsett fra allergi og litt astma.

Lenke til kommentar
Det er et sår som dukker opp etter forskjøelse. Først kommer det opp noe sopplignende sak som etter 2 dager blir gjort om til et hetl vanlig sår. Så kommer det skorpe o.s.v. på den. Problemet er at hver gang jeg er forskjølet så dukker dette såret opp og blir der i rundt 1-2 uker. Det skjer da selvøflglig under nesa. Og det ser utrolig dårlig ut.

 

Jeg tror det er frodi det området blir utrolig tørt av å tørke meg der hele tiden. For hvis jeg bruker fuktighetskrem så kan jeg unngå det, tror jeg.

 

Alder: 17 år

Helsetilstand: Jeg fungerer?:p Er helt frisk bortsett fra allergi og litt astma.

bacemisin pudder, holder såret tørt.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Eco_*

Var så uheldig å skjære av meg et flak av fingertuppen, og måtte til lege for å stoppe den kraftige blødningen.

 

Problemet var at komressene jeg fikk alltid satte seg fast i såret, så når jeg bytta det daglig var jeg tilbake til åpent sår igjen.

 

Det som fiksa greiene til slutt var et genialt absorberende kompress som heter Melolin som jeg fant på aptoeket i tillegg til Fucidin salve.

 

God bedring :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Honning eller noe annet sukkerholdig funker bra.

 

Det kan være farlig å smøre honning på åpne sår.. Jeg antar at folk ikke blindt følger idiotiske råd de får her på dette forumet, men det er ingen vits å gi råd som i verste fall gjør folk alvorlig syk. Honning kan inneholde bakterier som produserer nervegift, og store mengder av dette i blodet er ikke bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...