Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

sult som selvskading?

Gjest Guest_tk_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_tk_*

først: dere som ikke kan annet om selvskading enn at dere tror det bare er for å få oppmerksomhet, som enkelte emo'er gjør: ikke interessert i svar fra dere. go edumucate yourself. :p

mitt spm er: kan dette være en spiseforstyrrelse? hva kan navnet være?

tror at jeg kan ha hatt en spiseforstyrrelse fra jeg var 15-19år ca.

jeg er en kar i tidlige tjueåra. en tid hatet jeg meg selv,fra rundt 9år-16år. hatet kroppen min fordi jeg var så tynn, og hadde tungt psykiatrisk tilfelle i nær fam fra før(selvmordforsøk/alvorlig kutting/etc), og har hatt en tung og til tider traumatisk barndom, også med mobbing og alt dette samtidig, og det sosiale nettverket var ikke stort, hadde en del selvmordstanker fra og med barneskolen. i tenårene havnet jeg i et forhold som var et rent helvette for min del som gjorde det verre. :<

når jeg tenker på det i ettertid, så hatet jeg meg selv såpass at jeg straffet meg selv fordi jeg var meg, ved å sulte meg selv, fordi jeg ikke "fortjente å ikke ha sultsmerter" eller noe slikt. teit. overbeviste meg selv om at det var pga høy forbrenning (som faktisk er høy) og naturlig lav matlyst, at jeg var tynn og at jeg ikke kunne gjøre noe med det.

jeg hadde en bmi på 17,7 da jeg var 17/18, underarmene mine var dobbelt så store som overarmene, levde på 3-4 brødskiver pr dag, og fingrene nesten møttes rundt livet, og jeg så ut som en mager 10åring i alder av 17-18 selv om jeg var under 1.90.

er det en spiseforstyrrelse å skade seg selv med sult bla. pga pga dårlig selvbilde og mager kropp?

har en bmi på 23.4 nå, gått opp 22kg og trener, men frykter at min magre fortid har tatt mye av testosteron nivået mitt, så må få det sjekket opp. går på proteiner/karbo for tiden for å holde vekta, og tilskudd med sink for å tilrettelegge for økning av testosteron, noe som ser ut til å virke litt.

ellers: aldri hatt det bedre for tiden, nyter livet og jobben. endelig kan jeg jobbe med å bli det jeg alltid har hatt lyst til. men har aldri funnet ut om jeg kan ha hatt en diagnose, gidder ikke søke prof hjelp for da ville foreldra mine som ikke vet stort om dette strøket med av bekymring. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Godt spørsmål jeg er ikke lege så jeg kanke stille en diagnose eller noen ting alt jeg kan si er at kanskje dette passet/passer på deg. Hentet fra wikipedia

EDNOS

EDNOS (Eating Disorder Not Otherwise Specified), eller "uspesifisert spiseforstyrrelse" på norsk, finnes også i diagnosesystemet. Her vil mange som ikke passer inn i en annen kategori havne.

Spiseforstyrrelse wikipedia

Jeg valgte EDNOS fordi det høres ikke ut som noen andre av de mer vanlige Spiseforstyrrelsene folk har men som sakt jeg er ikke lege og kan derfor ikke stille noen form for diagnose dette er kun en personlig mening av det du skrev.

Det er kjempebra at du har et fint og sosialt liv nå og trives det er kjempe fint og høre fortsett sånn.

Lykke til videre i livet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...