Gå til innhold

Hvor mye RAM kan jeg ha på mitt hovedkort?

RandiA

Anbefalte innlegg

Jeg har et hovedkort med disse spesifikasjoner: (vet ikke hva det står for) MSI 865PE NEO2-V Hovedkort S478/800mhz. Jeg har 2x512MB RAM av type Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM. Forstår at jeg bør ha noe mer av RAM her, driver mye med Photoshop og billedredigering. Kan noen hjelpsomme si meg hvor mye mer RAM dette hovedkortet kan tåle...uten å "tøye det til det ytterste" :hmm:

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det står 3 GB maks på det jeg fant på nett.

Takk skal du ha, jeg kan i hvert fall ha 2x512MB RAM av type Corsair Value S PC3200 til da, fant samme merke på nett der det var kjøpt. Bør vel helst ha to av 512 da enn denne:

CORSAIR Value DDR SO-DIMM PC3200 1024MB Unbuffered, Non-ECC, 128Megx64, for på de jeg har står det 64Megx64. De må bestilles fra lager de på 512 og da må jeg prøve å få rett spesifikasjon :!: :!:

RandiA

Lenke til kommentar
Jeg ville heller kjøpt 2 nye og raskere 1 gb brikker, så sant du ikke vil ha totalt 3 gb da.

Du mener å kutte ut de to 512 jeg har, den siste er satt inn for litt siden, eller sette inn 2x1GB? Jeg må ikke ha bare 512-ere altså?

Og det spiller altså ingen rolle om jeg har 128Megx64, eller 64Megx64? Trodde jeg måtte ha det siste jeg? Når det var fra før.

RandiA

Lenke til kommentar
Du kjører nå;

2x512mb

Jeg tenker da på;

2x1gb

Eller

3x1gb

128Megx64, eller 64Megx64, hva tenker du på da følger deg ikke helt nå.

2x1GB i tillegg til det jeg har? Og kan jeg altså ha hele GB, må ikke ha 512x2 som jeg har? Og må det ikke stå likt som før 64Meg, jeg kan blande å ha 128Meg altså....(Som du forstår har jeg ikke særlig peiling på disse tallene, skal bare kjøpe noe som blir rewtt, og få mer RAM, har en som kan sette inn for meg. :!:

Men jeg synes ikke bare jeg kan "hive ut" de to RAM brikkene jeg har, for å sette inn hel-GB. (Rart det første i 2004 kostet kr.788, det siste kr.153. Gått ned mye i pris da. (Ser på nett at 1GB koster 500kr, 512MB koster 162kr.)

RandiA

Lenke til kommentar
Jeg tenker på 2 helt nye brikker ja istedenfor de du har nå...

2 på 1 gb.

OK, men er ikke verdien av 2x512 det samme som 1GB da? Forstår ikke hva som er forskjellen jeg...og det siste ble satt inn for et par uker siden. Synes da det blir litt "sløseri" å bare kaste det ut da :hmm: Ikke sikkert jeg trenger mer enn 1GB i tillegg heller...og har det ikke klart for meg om det er "uheldig" å blande 1GB og 512-brikker. Hørte noen si man skal ha samme type, hva som menes med det da...

RandiA

Lenke til kommentar
Den eller denne.

Ingen av de minnebrikkene kan brukes på et Intel 865 hovedkort(brikkesett).

Kortet har i tillegg bare 3 stk minneslotter, så alternativet er å kjøpe en stk 1 GB. Du kan f.eks kjøpe denne til ca 250 kr.

Min erfaring er ellers at 865 hovedkort har små problemer med alle minneslotter fulle, jeg har i alle fall hatt det på mine. Har heller ikke hatt problemer med å blande merker, så lenge det er PC3200 minne, samt å blande størrelser (2 x 256 + 2 x 512).

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Den eller denne.

Ingen av de minnebrikkene kan brukes på et Intel 865 hovedkort(brikkesett).

Kortet har i tillegg bare 3 stk minneslotter, så alternativet er å kjøpe en stk 1 GB. Du kan f.eks kjøpe denne til ca 250 kr.

Min erfaring er ellers at 865 hovedkort har små problemer med alle minneslotter fulle, jeg har i alle fall hatt det på mine. Har heller ikke hatt problemer med å blande merker, så lenge det er PC3200 minne, samt å blande størrelser (2 x 256 + 2 x 512).

Fint, altså det er 3 "plasser" for RAM brikker, når jeg har brukt to til 512-kort har jeg en ledig, og kan kjøpe 1GB, den du ga link til der, er jo bare halve av prisen til den jeg fant på nett fra Datakjeden.(men med frakt blir det vel en del dyrere), og det ser ut til å være samme merke som de jeg har. Tror det blir bra med 2GB samlet RAM jeg, og føler jeg etter en tid for noe annet, kan jeg jo ta ut en 512 og sette inn 1GB i stedet. Amentio hadde, og der har jeg handlet før.

Takker for hjelp

RandiA

Lenke til kommentar

Da håper jeg at jeg trygt går for denne:

CORSAIR Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Unbuffered, Non-parity, 128Megx64, CL3 (VS1GB400C3)

Blir visst den samme prisen å kjøpe den i butikken som på nett med frakt. Tror jeg handller der jeg har kjøpt alt det andre da...

RandiA

Edit: Da drar jeg og kjøper denne. Tro om jeg kan montere den selv? Har aldri kikket inni det "Tower" på den stasjonære....(Intel Pentium, med glassvindu på siden)...noen som har "oppskrift", må jeg ut med noe? Vifte?...?

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
:yes: Ja, nå er den kjøpt og jeg satte inn selv, første gangen jeg åpnet "databoksen" og så inni, dette var jo morsomt for en gammel dame :!: Mye man kan lære her på Forumet.

RandiA

Bra å høre at det gikk greit. Og det er da ikke bare gamle damer, men også middelaldrende herrer her på forumet.

Lenke til kommentar
Bra å høre at det gikk greit. Og det er da ikke bare gamle damer, men også middelaldrende herrer her på forumet.

:D Fin følelse i hvert fall, å greie dette selv...bygge egen PC neste :!: (Hadde Word Perfect jeg også ja, da jeg fikk min første PC i 1989)

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...