Gå til innhold

din yndlings elementærpartikkel?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nøytrinoer er kule, de er ikke helt sikre på hvem de er :) Jeg har lyst til å forske på nøytrinoer en gang i framtiden...

Men akkurat nå er det nok pioner, ettersom det var det vi brukte på eksperimentet jeg var med på på CERN i sommer :)

Min favoritt er positronet, altså antimaterie-varianten av elektronet. Positroner blir fremstilt hver eneste dag på sykehus verden over i jakten på kreft og andre sykdommer, i såkalte PET-skannere. Haukeland sykehus i Bergen har nylig bestilt Norges første PET-skanner, så nå blir også Norge en antimaterieproduserende nasjon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Positron_emission_tomography

Øh, er du heeelt sikker på det? Jeg er temmelig sikker på at vi produserer radioaktive stoffer for bruk til PET i Oslo på syklotronen til UiO... Forøvrig står det en prototyp på en ny type sensor til PET-scanner på labben :)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Slenger meg på gravitonet nowadays. :D

Ettersom tre av de fire fundamentale kreftene til nå regnes å bli formidlet gjennom sine respektive bosoner, ønsker jeg å tro at gravitasjonskraften også gjør det.

Nå må bare CERN lykkes i å oberservere dem. :)

Endret av Tobye
Lenke til kommentar

Tau, muon og elektron har faktisk samme egenskaper, unntatt at myonet er en del tyngre (og ustabilt), og tau'en er helt sinnsvakt tung (og dermed sinnsvakt ustabil, levetid ~10^-15 sekunder ifølge PDG live).

Alle leptonene (samlenavn på elektron, muon, tau, og de tre tillhørende neutrinoene elektron-neutrino, muon-neutrino, og tau-neutrino) er så vidt vi vet strukturløse, dvs. vi har ikke sett noe som tyder på at de er satt sammen av noen andre partikler. De kalles også derfor punktpartikler.

Baryonene, dvs. protonet, neutronet, og andre bundne tilstander av tre kvarker, er derimot ikke ustabile, og har en utstrekning på ca. en fermi aka femtometer aka 10^-15 meter.

Lenke til kommentar

Syntes trådstartar burde redigere ut 'proton' frå elementærpartikkel-lista si, då det ikkje er ein elementærpartikkel. Som tidligare påpekt, så består protonet av to opp-kvarkar og ein ned-kvark - det er altså ein samansett partikkel. (Kva er fellesnamne på samansette partiklar?)

For ikkje å vere heilt off-topic, så henger eg meg på Nøytrinoet. Likar tanken på at det til dømes går Nøytrinoar igjennom kroppen min heile tida, utan at eg ein gong merkar det. Virkar skikkeleg kult å vere så uoppdaga. Du kan si at om eg kunne vert ein elementærpartikkel, så ville eg vert ein Nøytrino.

Eg likar også Takyonet, sjølv om det er ein hypotetisk partikkel. Høyrast spennande ut å fare raskare enn lyset si hastigheit!

:)

Lenke til kommentar
Sålenge partikelen ikke har masse så kan den vil i teorien akselerere til edt uendelige, sant?

Satt her å tenkte litt på Foton og Takyon.

Foton har null masse og derfor alltid i lyshastigheten (i allefall når det er vakuum). Takyon har vel antagelig negativ masse eller noe slikt (merk at det er fullstendig hypotetisk)...

Selv holder jeg en knapp på gravitonet, som (om det finnes) kan forlate (om den finnes) branen vår og stikke ut i eventuelle ekstra extended dimensjoner :)

Lenke til kommentar
Sålenge partikelen ikke har masse så kan den vil i teorien akselerere til edt uendelige, sant?

Satt her å tenkte litt på Foton og Takyon.

Foton har null masse og derfor alltid i lyshastigheten (i allefall når det er vakuum). Takyon har vel antagelig negativ masse eller noe slikt (merk at det er fullstendig hypotetisk)...

Selv holder jeg en knapp på gravitonet, som (om det finnes) kan forlate (om den finnes) branen vår og stikke ut i eventuelle ekstra extended dimensjoner :)

minst jeg har lest at fotoner hadde masse alikevell jeg? ikke spør om kilde, for det husker jeg ikke :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...