Strange_quark Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Kan vel ikke bli annet enn særkvarken.. Jeg tror vi passer sammen i vår sære verden.Som en god nummer to må vel være sjarmkvarken. Kvarker Så hyggelig at du liker meg! Og jeg må selvsagt si meg enig! Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Elektroner, i form av strøm, i from av musikk på mitt kjære anlegg. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Nøytrinoer er kule, de er ikke helt sikre på hvem de er Jeg har lyst til å forske på nøytrinoer en gang i framtiden... Men akkurat nå er det nok pioner, ettersom det var det vi brukte på eksperimentet jeg var med på på CERN i sommer Min favoritt er positronet, altså antimaterie-varianten av elektronet. Positroner blir fremstilt hver eneste dag på sykehus verden over i jakten på kreft og andre sykdommer, i såkalte PET-skannere. Haukeland sykehus i Bergen har nylig bestilt Norges første PET-skanner, så nå blir også Norge en antimaterieproduserende nasjon.http://en.wikipedia.org/wiki/Positron_emission_tomography Øh, er du heeelt sikker på det? Jeg er temmelig sikker på at vi produserer radioaktive stoffer for bruk til PET i Oslo på syklotronen til UiO... Forøvrig står det en prototyp på en ny type sensor til PET-scanner på labben Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 :!: @ kyrsjo: På dette forumet kan man ikke være helt sikker på noe som helst. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Gravitoner er min favoritt Det bør sies at gravitoner aldri er blitt observert, men er noe som vi har funnet opp som en måte å forklare gravitasjon på Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Hm, har hørt snakk om en partikkel som sies å ha "virtuell" masse, lyon, var det det tro? Lenke til kommentar
tobler0ne Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 (endret) Slenger meg på gravitonet nowadays. Ettersom tre av de fire fundamentale kreftene til nå regnes å bli formidlet gjennom sine respektive bosoner, ønsker jeg å tro at gravitasjonskraften også gjør det. Nå må bare CERN lykkes i å oberservere dem. Endret 20. februar 2009 av Tobye Lenke til kommentar
genstian Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Tau leptonet Den har dobbelt så stor vekt som protonet, men er mye mindre (?). EDIT: Kanskje heller Myon, har tilsvarende egenskaper som elektronet, men veier nesten 200 ganger mer (105.6 MeV mot 0.511 MeV). Endret 21. februar 2009 av genstian Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Tau, muon og elektron har faktisk samme egenskaper, unntatt at myonet er en del tyngre (og ustabilt), og tau'en er helt sinnsvakt tung (og dermed sinnsvakt ustabil, levetid ~10^-15 sekunder ifølge PDG live). Alle leptonene (samlenavn på elektron, muon, tau, og de tre tillhørende neutrinoene elektron-neutrino, muon-neutrino, og tau-neutrino) er så vidt vi vet strukturløse, dvs. vi har ikke sett noe som tyder på at de er satt sammen av noen andre partikler. De kalles også derfor punktpartikler. Baryonene, dvs. protonet, neutronet, og andre bundne tilstander av tre kvarker, er derimot ikke ustabile, og har en utstrekning på ca. en fermi aka femtometer aka 10^-15 meter. Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Syntes trådstartar burde redigere ut 'proton' frå elementærpartikkel-lista si, då det ikkje er ein elementærpartikkel. Som tidligare påpekt, så består protonet av to opp-kvarkar og ein ned-kvark - det er altså ein samansett partikkel. (Kva er fellesnamne på samansette partiklar?) For ikkje å vere heilt off-topic, så henger eg meg på Nøytrinoet. Likar tanken på at det til dømes går Nøytrinoar igjennom kroppen min heile tida, utan at eg ein gong merkar det. Virkar skikkeleg kult å vere så uoppdaga. Du kan si at om eg kunne vert ein elementærpartikkel, så ville eg vert ein Nøytrino. Eg likar også Takyonet, sjølv om det er ein hypotetisk partikkel. Høyrast spennande ut å fare raskare enn lyset si hastigheit! Lenke til kommentar
genstian Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Sålenge partikelen ikke har masse så kan den vil i teorien akselerere til edt uendelige, sant? Satt her å tenkte litt på Foton og Takyon. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Sålenge partikelen ikke har masse så kan den vil i teorien akselerere til edt uendelige, sant? Satt her å tenkte litt på Foton og Takyon. Foton har null masse og derfor alltid i lyshastigheten (i allefall når det er vakuum). Takyon har vel antagelig negativ masse eller noe slikt (merk at det er fullstendig hypotetisk)... Selv holder jeg en knapp på gravitonet, som (om det finnes) kan forlate (om den finnes) branen vår og stikke ut i eventuelle ekstra extended dimensjoner Lenke til kommentar
Catus Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 hvis vi kan ta med teoretiske.. ma jeg si thacyoner moro saker som er kjapere enn lyset.. i teorien da Lenke til kommentar
probin Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Sålenge partikelen ikke har masse så kan den vil i teorien akselerere til edt uendelige, sant? Satt her å tenkte litt på Foton og Takyon. Foton har null masse og derfor alltid i lyshastigheten (i allefall når det er vakuum). Takyon har vel antagelig negativ masse eller noe slikt (merk at det er fullstendig hypotetisk)... Selv holder jeg en knapp på gravitonet, som (om det finnes) kan forlate (om den finnes) branen vår og stikke ut i eventuelle ekstra extended dimensjoner minst jeg har lest at fotoner hadde masse alikevell jeg? ikke spør om kilde, for det husker jeg ikke Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Fotoner selvfølgelig. Lenke til kommentar
radalf Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 (endret) Hvordan skal man velge sitt yndlings elementærpartikkel? Det finnes jo så mange, fine partikler der ute jo Endret 1. mars 2009 av radalf Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Kort kvantefeltteori-spørsmål: Noen som husker hvordan skalare og longitudinelle frihetsgrader ble borte for masseløse vektorpartikler, og hvorfor det med å forbød Z->\gamma\gamma ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå