Gunfreak Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 ja, hva er din. min er Nøytrino/Neutrino den er bare tøff, 50 trillioner av dem går gjennom menneskekroppen hvert sekund. de går rett gjennom hele jorda. meget tøffe, hvilken er deres, Elektron? proton? quark? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Min favoritt er positronet, altså antimaterie-varianten av elektronet. Positroner blir fremstilt hver eneste dag på sykehus verden over i jakten på kreft og andre sykdommer, i såkalte PET-skannere. Haukeland sykehus i Bergen har nylig bestilt Norges første PET-skanner, så nå blir også Norge en antimaterieproduserende nasjon. http://en.wikipedia.org/wiki/Positron_emission_tomography Lenke til kommentar
Martinma Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Min yndlings elementærpartikkel er karbonsulflatoksid.. Den er så kul.. Er så rått at svovelfluor flyr gjennom den hele tiden.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Det er ikkje ein elementærpartikkel, Martinma, det er eit molekyl ... Fotonet har ein plass i mine våte draumar Kva skulle vi gjort utan deg, kjære foton?? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Må ærlig innrømme jeg også har en forkjærlighet for nøytrinoer. Liker tanken på elementærpartikler som suser gjennom meg uten at jeg selv merker det. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Fotonet har ein plass i mine våte draumar Kva skulle vi gjort utan deg, kjære foton?? Word. (signatur). Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Må nok bli elektronet. Hva skulle vi ha gjort med alt det elektriske utstyret vårt uten elektroner? Min favoritt er positronet, altså antimaterie-varianten av elektronet. Dette er blasfemi!!! Lenke til kommentar
Flin Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Er vel ikke bare nøytronet som suser igjennom deg. Liker myonet jeg. Er så mye god fysikk i den partiklen. Den har en veldig kort leve tid. Så når det oppstår opp i atmosfæren rekker det i følge klassisk fysikk ned til Jorda, men siden det har så høy fart oppfatter den tiden på en annen måte og rekker ned til overflaten. Det er fantastisk. Elektroner og sånt er kjedelige. Liker også fotoner, hvis to fotoner fyker i motsatt retning med lysfarten så fjerner de seg fra hverandre med lysfarten. Ganske rart det også i grunn. Lenke til kommentar
dymoletratag Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Min yndlings elementærpartikkel er karbonsulflatoksid.. Den er så kul.. Er så rått at svovelfluor flyr gjennom den hele tiden.. +1 truth. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Da sier jeg nøytron, siden ingen andre har sagt det. Den bare er der og tar plass, hva sku vi gjort uten <3 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) Da sier jeg nøytron, siden ingen andre har sagt det. Den bare er der og tar plass, hva sku vi gjort uten <3 Heller ikke en elementærpartikkel. Min favoritt må vel være (om den finnes) higgs-bosonet. Endret 7. august 2008 av _Zeke Lenke til kommentar
Graute Knappstjert Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) Et nøytron er et proton som har "giftet seg" med et elektron, og derfor er nøytralt. Det eneste det gjør er å være like tungt som protonet. Jeg liker gluoner. Gluoner (glue/lim) holder sammen protonet og nøytronet i atomkjernen. Endret 7. august 2008 av Tordenknoll Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Et nøytron består av to nedkvarker og en oppkvark, og et proton består av to oppkvarker og en nedkvark. Når et proton blir truffet av et elektron, gjør dette elektronet den ene oppkvarken til protonet, om til en nedkvark. Det gjør at den nye partikkelen (nøytronet) blir nøytralt, og gjør det litt tyngre. Et nøytron er tyngre enn et proton. Lenke til kommentar
Graute Knappstjert Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Forenklet sett er protonet og nøytronet like tunge. Nøytronet veier litt mer, men vekten av et ekstra elektron er så liten at det nesten ikke betyr noe. Slik jeg har forstått det. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Det er sant, men jeg ville bare påpeke at det er en liten forskjell i vekt. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Kan vel ikke bli annet enn særkvarken.. Jeg tror vi passer sammen i vår sære verden. Som en god nummer to må vel være sjarmkvarken. Kvarker Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 godt å se at andre faktisk har favoritter, jeg trodde jeg var den eneste Lenke til kommentar
pululf Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Yndlingsparikkelen min må være positronet, som er antiparikkelen til elektronet. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Gravitoner er min favoritt Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 fargepatroner min favoritt! Foruten om den, så må det nok være positronet ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå