Gå til innhold

din yndlings elementærpartikkel?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min favoritt er positronet, altså antimaterie-varianten av elektronet. Positroner blir fremstilt hver eneste dag på sykehus verden over i jakten på kreft og andre sykdommer, i såkalte PET-skannere. Haukeland sykehus i Bergen har nylig bestilt Norges første PET-skanner, så nå blir også Norge en antimaterieproduserende nasjon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Positron_emission_tomography

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er ikkje ein elementærpartikkel, Martinma, det er eit molekyl ...

Fotonet har ein plass i mine våte draumar :love: Kva skulle vi gjort utan deg, kjære foton??

Lenke til kommentar

Er vel ikke bare nøytronet som suser igjennom deg.

Liker myonet jeg. Er så mye god fysikk i den partiklen. Den har en veldig kort leve tid. Så når det oppstår opp i atmosfæren rekker det i følge klassisk fysikk ned til Jorda, men siden det har så høy fart oppfatter den tiden på en annen måte og rekker ned til overflaten.

Det er fantastisk. Elektroner og sånt er kjedelige.

Liker også fotoner, hvis to fotoner fyker i motsatt retning med lysfarten så fjerner de seg fra hverandre med lysfarten. Ganske rart det også i grunn.

Lenke til kommentar
Da sier jeg nøytron, siden ingen andre har sagt det. Den bare er der og tar plass, hva sku vi gjort uten <3

Heller ikke en elementærpartikkel. :(

Min favoritt må vel være (om den finnes) higgs-bosonet. ;)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Et nøytron består av to nedkvarker og en oppkvark, og et proton består av to oppkvarker og en nedkvark. Når et proton blir truffet av et elektron, gjør dette elektronet den ene oppkvarken til protonet, om til en nedkvark. Det gjør at den nye partikkelen (nøytronet) blir nøytralt, og gjør det litt tyngre. Et nøytron er tyngre enn et proton.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...