Occi Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Hei! Jeg har nettopp fått tak i en Asus Eee 901 20G og jeg prøver å stappe inn eeeXubuntu på den. Har lastet ned Live CD, brent på cd, bootet opp min 'everyday computer' men der ble det altså stopp. Her er link til guiden jeg prøver å følge: eeeXubuntu -> USB installer instructions Dette er så langt jeg har kommet: sudo fdisk -1 Når jeg skriver det i terminal får jeg denne meldingen: ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk -1 fdisk: invalid option -- 1 Usage: fdisk [-b SSZ] [-u] DISK Change partition table fdisk -l [-b SSZ] [-u] DISK List partition table(s) fdisk -s PARTITION Give partition size(s) in blocks fdisk -v Give fdisk version Here DISK is something like /dev/hdb or /dev/sda and PARTITION is something like /dev/hda7 -u: give Start and End in sector (instead of cylinder) units -b 2048: (for certain M0 disks) use 2048-byte sectors Skjønner ikke helt hva jeg gjør feil. Jeg er helt ny i Linux, så litt veileding hadde vært flott! :-) Kan godt hende jeg har oversett noe viktig noe også, da jeg som nevnt, er helt ny i Linux. Endret 6. august 2008 av kjeksomanen Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Du skal ikke skrive 1 (tallet ett), men liten L Der er feilen Lenke til kommentar
Occi Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 *flau* Haha prøver det nå jeg. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Det fungerte fjell, men jeg er fortsatt litt usikker på delen hvor guiden forteller: As of release 3, an '–autodetect' option has been added to the script which creates the USB installer. To use autodetect, connect your device before running the script with that option. The script will ask you to Javel, hvilket script er det snakk om? For sudo fdisk -l -autodetect Fungerer sannelig ikke. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Det står jo i klartekst litt lenger ned i guiden din? sudo /cdrom/mkusbinstall.sh --autodetect Forresten, hvis du ønsker å lære noe også: .sh betyr shell, og er filendelsen på shell-scripts Parametere til kommandoer som er hele ord har -- forran, og ikke kun en - slik bokstavparametere har. De aller fleste terminaler lar deg kopiere og lime inn ting (da slipper man å ta feil av 1 og l , ellers skrive noe i det store og hele dersom man følger en guide). Du finner det sikkert hvis du høyreklikker i terminalvinduet, ellers så er vel standard for å lime inn "shift + insert". Grunnen til at det ikke er ctrl + C er såvidt jeg har forstått at da ville man ikke kunne brukt det i et program man hadde startet fra terminalen. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Hihi jeg er virkelig ikke god på dette her ennå nei! :-) Prøver meg frem nå og ser hvordan det går! Takker så meget for raskt svar! Endret 6. august 2008 av kjeksomanen Lenke til kommentar
Occi Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Har også lagd en topic angående et annet, men relatert problem nå: eeeXubuntu problemer: nettverk/+drivere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå