HulkHaugen Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Skal bygge meg HTPC, og syntes litt synd på AMD og ønsker å støtte dem samtidig som de lager noen ålreite onboard grafikkløsninger. Her er handlevognen min til nå. I og med at AMD bruker 65nm teknikk, så tenker jeg litt på varmeutvikling vs. ytelse. Tror egentlig ikke at varme kommer til å bli et stort problem, men er alikevel usikker på valg av CPU. Kan/bør jeg gå opp/ned på CPU frekvens? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 De lavere klokkede X2 er ikke noe stort varmeproblem, det er først og fremst Phenom og X2-6000/x2-6400 som er strømkrevende. Men du kan eventuelt velge en X2-4850e, med TDP på 45 Watt (ca 550 kr). Ellers samme specs. Nå ser jeg at du har tenkt å kjøre HD-materiale, kan det være av interesse å se på Quad Core, f.eks Phenom 9150e eller Phenom 9350e. Disse har bare 65 Watt TDP, og viser brukbare resultater i hva en HTPC skal drive med (encoding/decoding). De er ikke nødvendigvis gunstigst pris/ytelse. Jeg er selv i prosessen med å oppgradere HTPCen min (i dag bygd på P4 2,6C), og teller virkelig på om jeg skal velge Intel med E7200 eller AMD og Phenom 9150e. Nå koster ikke 9350e mer enn en 100 lapp ekstra, så det er også en mulighet. E7200 og Phenom 9350e bruker omtrent akkurat samme mengde strøm, noe faktisk også Q9300 gjør. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 (endret) 4 kjerner er vel strengt tatt unødvendig i HTPC? Har også kikket på Intel løsning med E7200, men frister mere med amd sin 780G løsning, så da skal jeg klare meg med en amd cpu også. Ellers kommer jeg til å bruke Linux. Oppdaterte nettopp handlevognen litt, og fant bl.a. et nytt og sexy Lian Li kabinett (mATX) som er på vei. var spennende syntes jeg. Har du/dere noe tro på cpu kjøleren jeg har valgt? EDIT: Er TDP det samme som maks effektforbruk (Som vi finner i prisguide.no)? Endret 6. august 2008 av HulkHaugen Lenke til kommentar
s13 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Har sett over og testet en del 780g kort i det siste, og kongen pr. dags dato som er tilgjengelig er Asus m3a78-em. 790GX kort er vel fortsatt litt lenge unna. Holder også med på anbefalingen om 4850e, har den selv på htpc. Ville også prøvd å funnet en cpukjøler med 4pins tilkobling, mye bedre kontroll med de. Eks Zalman CNPS8700NT TDP er maks effektforbruk, helt rikitig. Ser også på valget av kabinett, endelig et som ikke er like dypt som alle andre. Hadde et Antec Fusion, men det ble byttet ut med et Lian Li Cube pga for dyp. Edit: Du vet at det ikke følger med blåtann adapter på tastaturet? Endret 6. august 2008 av s13 Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Har sett over og testet en del 780g kort i det siste, og kongen pr. dags dato som er tilgjengelig er Asus m3a78-em.790GX kort er vel fortsatt litt lenge unna. Du har også prøvd Gigabyte GA-MA78GM-S2H? EDIT: Og da mener du Asus M3A78-EMH HDMI? Endret 6. august 2008 av HulkHaugen Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 4 kjerner er faktisk ikke nødvendigvis unødvendig i en HTPC. Særlig dersom man kjører mye HD-materiale og postprossesering, kan de gi en god del ekstra ytelse. Programvaren begynner å ta i bruk mulighetene for flere kjerner. Personlig så enkoder jeg en del til format som er bedre å streame på hjemmenettverket, og da er det også litt effekt i flere kjerner, så derfor den vurderinga. Men mye av mediaprogramvare til Linux er ikke god på flere kjerner, så da er det ikke så mye å diskutere. Personlig har jeg ikke fått til et Linuxoppsett som fungerer bedre enn XP, MediaPortal og ZoomPlayer med Ffdshow, ennå. Lenke til kommentar
s13 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Du har også prøvd Gigabyte GA-MA78GM-S2H? EDIT: Og da mener du Asus M3A78-EMH HDMI? Mener dette: http://asus.com/products.aspx?l1=3&l2=...amp;modelmenu=1 EMH er et ganske tilsvarende kort til det Gigabyte. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Du har også prøvd Gigabyte GA-MA78GM-S2H? EDIT: Og da mener du Asus M3A78-EMH HDMI? Mener dette: http://asus.com/products.aspx?l1=3&l2=...amp;modelmenu=1 EMH er et ganske tilsvarende kort til det Gigabyte. finner ikke det i prisgide.no, men hva gjør det bedre enn de jeg nevnte? finner ikke noe sammenlignings skjema hos asus... EDIT: Ville også prøvd å funnet en cpukjøler med 4pins tilkobling, mye bedre kontroll med de.Eks Zalman CNPS8700NT God erfaring med den? Endret 6. august 2008 av HulkHaugen Lenke til kommentar
s13 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Hovedkortet har 3 ting som trekker opp for min del: 1. Mye bedre strømforsyning, fungerer fint med en 9950BE, andre m-atx kort vil ikke starte med den cpu'en. 2. Express Gate, 5sek oppstart til et enkelt innebygget OS. 3. DisplayPort Har bare prøvd den kjøleren en gang, og det var i en kundepc. Men var stillegående og fin temperatur på den. Fordelen med 4pins er at du slipper at den går på full guffe med en gang tempen går litt opp, denne regulerer seg pent opp og ned. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 (endret) skal vurdere det hovedkortet da. hovedsakelig pga displayport. Og den kjøleren virker grei den, var litt skeptisk til NorthQ sin billigløsning i utgangspunktet, men fant ikke så mange reelle alternativer når jeg lette.. EDIT: Bedre strømforsyning er vel ikke så viktig i en HTPC som skal kjøres uten noe form for OC? Endret 6. august 2008 av HulkHaugen Lenke til kommentar
s13 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Tror den strømforsyninga er et godt valg. Vil vel uansett ikke fylle opp med masse disker og heftige gfx kort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå