Kjetil Lura Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Joda cpu'en kan bli veldig varm på 30sek. Blir den for varm så skruer den seg av. Har du prøvd uten lokket på, hva med kabinett vifter. PS: Du har ikke en annen cpu kjøler du kan prøve, bare for å finne ut om det er varme problemer du har? Du sier maskinen har funket bra i 3 måner. Hadde selv en merkelig opplevelse med min en pc. Hadde 4x1024 mine brikker i maskinen, funket bra lenge. Nå vil den kun ha 2x1024, setter jeg inn de to andre brikken får jeg blå skjerm med en gang. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Ring ditt du kjøpte pc-en og forklar problemet så slipper du og rote rundt så mye mer så får heller de fikse problemet så får du en pc som fungerer for du har jo som du selv sier prøvd alt du kan kommepåh Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 men du har mistenkt psu'en noen ganger. har du en annen psu du kunne testa. kansje en kamerat har noe greier liggende . men det jeg mistenker mest er egentlig at hovedkortet er herpa. Lenke til kommentar
vgdev Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Ja, jeg vet cpu-en blir veldig varm fort. Men nå er det slik at kjølepastaen og kjøleren har vært uendrett i 3 måneder. Lite trolig at det liksom plutselig oppstå varmeproblemer?? Har kjørt uten kabinettdeksel hele tiden siden problemene begynte og som sagt, surrer alle viftene. Det er en pc jeg har bygget selv. Så det blir vanskelig å ringe til 3 forskjellige nettbutikker for å forklare problemet. Skal få testet med en annen psu. Men kvier meg egentlig litt for å ta ut PSU-en fra hovedpc-en.Plutelig ender jeg opp med 2 maskiner som ikke fungerer. JA, har hatt noen litt uheldige episoder Jeg er enig med deg i at Hk-et er hovedmistenkt. Når jeg får rare pc problemer er det alltid hk-et sin skyld. Men det jeg også lurer litt på, er hvordan kan noe slikt kan oppstå? Pc-en var koblet til en reciever med en HDMI-kabel via dvi->HDMI på Hd3470. Ellers så var det bare tilkoblet en trådløs usb mus/tastatur, strøm, og en internettkabel (Cat-5e) Takker hjerteligst for svar, og kom med flere innspill!! mvh Vegard Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 ved at dorlige komponenter blir brukt under hovedkort produksjon. asus er den største hovedkort produsenten, og har like stor varjasjon mellom sine produkter egentlig. jeg har hatt flere gode opplevelser med gigabyte og abit egentlig. men det er desverre mye varjasjon der også. foxconn har jeg bare hatt et hovedkort fra. men det jeg opplevde derifra var så perfekt som jeg kan tenke meg ting kan bli på et billig kort. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 De gangene jeg har sett tilsvarende problem, har det alltid vært defekte kondensatorer på hovedkortet. Er du usikker på hvordan kan sjekke dette selv, sjekk bildene på høyre side av denne linken. Kondensatorer kan være defekte uten att du kan se dette, men ofte vil dette være synlig. Selvfølgelig kan kondensatorene i strømforsyningen også være defekte. Lenke til kommentar
vgdev Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 De gangene jeg har sett tilsvarende problem, har det alltid vært defekte kondensatorer på hovedkortet. Er du usikker på hvordan kan sjekke dette selv, sjekk bildene på høyre side av denne linken. Kondensatorer kan være defekte uten att du kan se dette, men ofte vil dette være synlig. Selvfølgelig kan kondensatorene i strømforsyningen også være defekte. Hvis kondensatorene i psu-en er ødelagt, vil vel ikke systemet starte id et hele tatt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Hvis kondensatorene i psu-en er ødelagt, vil vel ikke systemet starte id et hele tatt? Tror han tenkte på hovedkortet sitt kondesatorer. bare følg linken han viste og ta en titt og se om du ser noe problemer. Vis ikke du ser noe så ville jeg sendt inn hovedkortet for det høres ut som det kan være noe galt med det siden alt annet ser ut til og fungerer skikkelig vifter spinner jo og sånt ivertfall så. Kommer det på noen pipelyder eller blinkende lys som indikerer at noe kan være galt? Lenke til kommentar
vgdev Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Hvis kondensatorene i psu-en er ødelagt, vil vel ikke systemet starte id et hele tatt? Tror han tenkte på hovedkortet sitt kondesatorer. bare følg linken han viste og ta en titt og se om du ser noe problemer. Vis ikke du ser noe så ville jeg sendt inn hovedkortet for det høres ut som det kan være noe galt med det siden alt annet ser ut til og fungerer skikkelig vifter spinner jo og sånt ivertfall så. Kommer det på noen pipelyder eller blinkende lys som indikerer at noe kan være galt? Ja, men han nevte noe med kondensatorene i psu-en også Alt ser tilsynelatene ut til å fungere bra, hvis man bare følger med på komponentene. Men dersom man ser på skjermen så står alt stille når pc-en har fryst. Har nå bestilt et nytt hk fra ps.no (samme type). Håper at det er her i morgen. (Ps er i arendal og jeg bor i kristiansand). Skal gi tilbakemelding i morgen dersom jeg får det. Men kom gjerne med flere feilsøkings tips mvh Vegard Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Hvis kondensatorene i psu-en er ødelagt, vil vel ikke systemet starte id et hele tatt? Jeg burde nok ikke ha skrevet kondensatorene, men kondensatorer, fordi kondensatorer brukes til ulike funksjoner, også i en strømforsyning. Er det en defekt 400V-kondensator, så vil du nok muligens ikke få noe liv i det hele tatt, mens defekte filterkondensatorer gir ulike former for ustabilitet. Du kan lese mer om ulike bruksområder for kondensatorer her (norsk) og her (engelsk og bedre/mer informasjon). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Bestilte du et nytt uten og sende det gamle tilbake? Jeg ville nå sakt fra der jeg kjøpte hovedkortet og cpuen og så fått sendt det første tilbake og så fått et nytt et bare. Litt dumt med dobbelt opp av hovedkort kanskje. Du har ikke en annen PSU eller en annen pc du kan låne og teste noe av delene i for og se om de fungerer bare? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Ser at du har fått litt diverse svar her i tråden. Personlig så tror jeg at det er et problem med strømforsyningen din sannsynligvis, eller muligens problemer med minnebrikkene. Så, jeg hadde uansett testet i denne rekkefølgen de følgende komponentene : *Psu. (få tak i en annen av kjent merke). *Minne (prøv en og en minnebrikke i forskjellige spor) , gir dette ikke noe utslag (at pcen ikke fryser) så er det noe annet. *Skjermkort : I noen tilfeller så jobber pcen, men skjermkortet går på stedet hvil, da fryser skjermen, enkleste er å putte i et annet skjermkort og se om ting fungerer da. Uansett så har jeg følelsen av at det kan være en crappy psu som rett og slett har blitt litt defekt over tid, dermed så får hk melding om for lav / flukturende volt og får problemer med å levere stabile spenninger till minne / cpu etc og pcen henger etter en stund. Selvsagt har man fått testet med annen psu og resultatet er det samme så kan man eliminere dette som årsak. Lenke til kommentar
vgdev Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Sånn! Da har jeg feilsøkt litt videre. Tok ut PSU-en fra hovedpc-en og tok med en rambrikke også. Testet først med den nye PSU-en, uten resultat. Prøve med ny minnebrikke i forskjellige spor, uten resultat. Jeg står da igjen med to komponenter: CPU og hovedkort. Jeg får vite hvem synderen er når jeg får det nye hovekortet. Og det gjør faktisk ingenting om jeg ender opp med 2 hk, da jeg trenger ett til en server jeg skal bygge. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan noe slikt kan oppstå pluteslig? Lurer på det med tanke på om det kan skje igjen. Og nei, jeg kan ikke se noen synlige ødeleggelser/skader på HK-et. Det blir litt vanskelig med cpu-en. Takker hjerteligst for flere svar! mvh Vegard Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå