Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc-en fryser på varierende tidspunkter (max etter 2 min)

Anbefalte innlegg

Hallo, trenger sårt litt hjelp. Jeg satt og så på Shoot'em up (film) på mediacenteret. Filmen ble streamet fra en nettverksharddisk. Plutselig etter 2 min inn i filmen så fryser bildet og lyden står stille og skurrer. Slår kjapt av mc-et ved å holde inne på/av knappen. Når jeg da prøver å starte opp pc-en igjen så lyser ikke hdd-lampen og jeg får ingen bilde. Slår av-på pc-en igjen, får nå opp bioset. Der står det: "overclocking failed, press f2 to load defult values or press f1 to enter setup". Så fryser det. Skjønner ingenting, jeg har ikke overklokket en dritt :cry: Prøver gjentatte ganger å slå av på pc-en. Noen ganger kommer jeg helt inn i windows andre ganger ender jeg så vidt inn bios før pc-en fryser. Jeg har rukket å sette overklokkingsfunksjonen til standard før pc-en har fryst, men til ingen nytte.

Hardware:

HK: ASUS p5k-vm

Cpu: Intel core 2 duo e8650

Gpu: Sapphire hd 3470 silent

Minne: Crucial DDR2 PC5300 2048MB

Psu: 430w psu som fulgte med mitt antec fusion htpc kabinett

Feilsøking så langt:

-Prøvd å ta ut sjermkortet(kjørt på det interne) -Ingen resultat

-Prøvd med en minnebrikke -ingen resultat

-Prøvd med den andre minnebrikken -ingen resultat

Har også rukket å få sett på hardware overvåkningsfunksjonen som er i BIOS før pc-en har fryst:

Cpu temperature = 25 c (Skeptisk :ermm: )

Mb temperature = 26 c (Skeptisk)

Vcore voltage : 1, 288v

3,3 voltage : 3, 248v

5v voltage: 4,992v

12v voltage 12,040v

PS: Dette er første gang noe slikt skjer med denne pc-en. Den har vært i bruk i snart 3 måneder.

Takker hjerteligst dersom noen kan hjelpe meg!! :ohmy:

mvh Vegard :roll:

Endret av vgdev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Ikke alltid så bra med overklokking prøv og reset CMOS på hovedkortet. noen ganger er det en sånn plastpinne som du skal bytte plass med bare. På mitt hovedkort har jeg en egen liten knapp for dette som heter CMOS.

Da får du resat hovedkortet.

Etter hva jeg forstår så fryser pc-en seg nesten med en gang eller rett et bios?

Sjekk at cpu kjølern sitter skikkelig på og at pc-en ikke er full av støv.

tempraturene dine hørtes utrolig lav ut, vannkjøling eller noe annet som kan få det til og stemme på noen måte?

Lenke til kommentar
Ikke alltid så bra med overklokking prøv og reset CMOS på hovedkortet. noen ganger er det en sånn plastpinne som du skal bytte plass med bare. På mitt hovedkort har jeg en egen liten knapp for dette som heter CMOS.

Da får du resat hovedkortet.

Etter hva jeg forstår så fryser pc-en seg nesten med en gang eller rett et bios?

Sjekk at cpu kjølern sitter skikkelig på og at pc-en ikke er full av støv.

tempraturene dine hørtes utrolig lav ut, vannkjøling eller noe annet som kan få det til og stemme på noen måte?

Jeg har ikke overklokket noen ting! Det er det som er så merkelig :no: Kan prøve å resette cmos. Når pc-en fryser varierer veldig. Den kan enten fryse med en gang ellers så kan det at opp til 2 min før den fryser. Skal skjekke om cpu-kjøleren sitter ordentlig på, men kan bekrefte at det ikke er noe støv i pc-en. Jeg har heller ikke vannkjøling. Men HK-et på hovedpc-en, som er et asus p5k x38 , trengte en bios-oppdatering for å vise riktige temperaturer.

Takker hjerteligst for svar, mvh Vegard :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Ah en bios oppdateringer fikset det så bra.

Når du tråden er ferdig og den er "løst" så kan du endre topicen til og ha "løst" i teksten også så folk ser det så den kanskje hjelpe andre senere.

Lykke til videre med pc-en.

Edit: la til info

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar
Ah en bios oppdateringer fikset det så bra.

Når du tråden er ferdig og den er "løst" så kan du endre topicen til og ha "løst" i teksten også så folk ser det så den kanskje hjelpe andre senere.

Lykke til videre med pc-en.

Edit: la til info

NEI, NEI, NEI , her er det ingenting som er løst. Det andre HK-et mitt viste feil temperatur, men etter en bios oppdatering så viste det rett. Det jeg mente var kanskje at det var en svakhet med p5k-serie kortene, å vise feil temperatur. Problemet er fortsatt der. I den pc-en som har problemer sitter et p5k-vm hk, mens i hoved-pcen som jeg sitter på nå er det et P5k x38 hk. Håper ting ble litt klarere nå.

Håper det ble litt klarere nå, men problemet er fortsatt tilstede!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Beklager tolket det du skrev feil da beklager.

Har du prøvd en bios oppdatering for og se om det hjalp?

Det kan være at sensorene på hovedkortet er skadet.

Du kan ringe ditt du kjøpte det forklare problemet så kanskje du får sende det inn og får et nytt kort for man kanke ha et kort som viser helt feil tempratur da kan jo alt gå galt.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg vil rekke å oppdatere bios før maskinen fryser. Har nå skjekket cpu-kjøleren. Jeg kan bekrefte at den sitter skikkelig på, men legger på ny pasta og fester kjøleren på nytt, for sikkerhetsskyld.

Men hvis sensoren er ødelagt, skal vel ikke det føre til at maskinen plutselig begynner å fryse? Maskinen har jo tross alt vært i bruk i 3 måneder.

Takker hjerteligst for svar. Flere forumbrukere må også komme med innspil, men donnieakalefty har vært til god hjelp så langt. :yes:

mvh Vegard

Lenke til kommentar

tempraturer har veldig lite med at pc'n fryser ja. ikke tenk på tempraturene. =)

det du heller bør prøve er å starte pc'n uten hardisk dvd-rom og alt annet dill som pc'n ikke trenger for å starte opp og vise bios. jeg hadde et creative lydkort engang som hindret pc'n i å boote. har også hatt pc'r med via chipset som frøs av å ha et trådløst netverkskort med en spessiel chip instalert. (husker ikke hva den chipen het)

hvis pc'n fremdeles fryser uten alt dill så er det noe galt med enten

hovedkort

cpu

minne

skjermkort. <- setter en knapp på at dette blir utrolig varmt. og muligens har blitt litt ødelagt. jeg har et hd3450 og idle tempen var på rundt 90c og det ble selvsagt varmere ved last.

Lenke til kommentar
tempraturer har veldig lite med at pc'n fryser ja. ikke tenk på tempraturene. =)

det du heller bør prøve er å starte pc'n uten hardisk dvd-rom og alt annet dill som pc'n ikke trenger for å starte opp og vise bios. jeg hadde et creative lydkort engang som hindret pc'n i å boote. har også hatt pc'r med via chipset som frøs av å ha et trådløst netverkskort med en spessiel chip instalert. (husker ikke hva den chipen het)

hvis pc'n fremdeles fryser uten alt dill så er det noe galt med enten

hovedkort

cpu

minne

skjermkort. <- setter en knapp på at dette blir utrolig varmt. og muligens har blitt litt ødelagt. jeg har et hd3450 og idle tempen var på rundt 90c og det ble selvsagt varmere ved last.

Jeg har nå lagt på ny kjølepasta og festet kjøleren ordentlig. Har gjort slik du sa og startet pc-en uten dvd-rom og hdd. Det var bare ett ps/2 tastatur koblet til. Problemet vedvarer fortsatt. :no: Når det gjelder sjermkortet så tror jeg ikke det er det som er problemet, siden jeg har tatt ut det dedikerte sjermkortet (hd3470) og kjører bare på det interne, uten resultat.

Alle viftene går og jeg får opp bilde på skjermen og onboard-led lyser. Men plutselig så fryser pc-en. Hvordan kan slike deler bare plutselig ta kvelden? Kan PSU-en være en mulig mistenkt, eller er det utelukket?

Lenke til kommentar
du kan ikke luke ut noe før du har testa tinga i et annet oppsett. om dette ikke er mulig hos deg, kan det vere litt vansklig å feilsøke.

Hmm..ja, kan hvertfall prøve å skifte ut den ene minnebrikken. HAr forresten også prøvd å cleare BIOS, ved å ta utt Bios-batteriet. Det fungerte ikke det heller :no:

Lenke til kommentar

HAr nå skiftet ut minnebrikken. Regner da med at minne ikke er skyldig. Men systemet fryser fortsatt!! Kan PSU-en være skyldig, hvis man ser på de ulike spenningene som PSU-en gir i første post? Gir psu en riktig spenning?

Takker hjerteligst for svar

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
HAr nå skiftet ut minnebrikken. Regner da med at minne ikke er skyldig. Men systemet fryser fortsatt!! Kan PSU-en være skyldig, hvis man ser på de ulike spenningene som PSU-en gir i første post? Gir psu en riktig spenning?

Takker hjerteligst for svar

All volten du har er helt lik minne eller så godt som lik alt ser ut til og stemme.

Har du noen annen pc du kan teste det i?

Prøv og fjern harddisken, alle utenom 1 rambrikke, og bare start med cpu ram og internt skjermkort og se om noe skjer, se om du slipper inn i bios.

Lenke til kommentar

Har startet flere ganger med bare cpu, hk, 1 minnebrikke og det interne sjermkortet flere ganger. Den ene rambrikken er skiftet ut med 2 andre typer, så rammen er ikke synderen.

Det varierer om jeg kommer inn i BIOS eller ikke. Noen ganger kan jeg være opp til 30 sek inne i BIOS før maskinen fryser. Andre ganger ender jeg opp i Post BIOS Message før det fryser, eller så kan det hende jeg ikke får bilde i det hele tatt. :no:

Skjønner absolutt ingenting av dette!! Det vikrer som komponentene fungerer, siden jeg klarer å komme inn i BIOS. Men etter en liten stund så fryser det. Hva kan være grunnen til dette? Kan overoppheting av PSU forårsake frysing av systemet? En ødelagt leder? Hvilken komponent er det mest sannsynlig at det er?

TAkker hjerteligst for svar, mvh vegard

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Jeg tipper ødelagt hovedkort siden du får helt feil tempraturer, dødt hovedkort eller noe med cpu-en siden tempraturene hørtes jo ganske feil ut som kan bety at noe er ødelagt.

Hva med og ringe ditt du kjøpte pc-en/delene fortelle dem om problemet så må du nok sende det inn så tester de det og så sender de deg nye deler som fungerer mest sannsynlig vis det er noe galt. Så slipper du og slite deg ut så mye mer for du har jo test alt som går ann.

Lenke til kommentar
Brukte du mye kjølepasta på kjøleren? Det du kan prøve er å kjøre memtest86 via dvd. Jeg bruker linux til det, last ned DSL, er ca 50MB

Nei, tror jeg brukte akkurat passe. Tviler på at jeg får kjørt en memtest, siden maskinen fryser før den tid regner jeg med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
Nei, tror jeg brukte akkurat passe. Tviler på at jeg får kjørt en memtest, siden maskinen fryser før den tid regner jeg med.

Du skal ha et tynt lag som gjerne kan spres ut med et gammelt bank kort eller lignende.

ikke så tynt at du ser cpuen men ikke så tykt at du ser et lag liksom.

Brukte et par forsøk første gang jeg skulle gjøre det for jeg hadde aldri bygd pc før og var så nervøs at jeg skulle pisse i buksa når jeg skrudde den på første gang.

Forestilte meg at hele greia skulle gå i lufta og sånt jeg så hehe.

Aldri vært så nervøs før.

Lenke til kommentar
Du skal ha på en liten dråpe med kjølepasta. Om det er AS5 så kan du se her http://www.arcticsilver.com/ins_route_step2intelas5.html

En annen ting du kan prøve, blir kjøleribben varm?

Hmm..tviler egentlig på at det er det som er problemet. Jeg har nemlig lagt på kjølepasta 1000 ganger og alltid gjort det på den samme måten, uten problemer. Tror faktisk jeg har lært den måten av hw.no's guide. Og ja, kjøleren blir varm. Varm nok, slik den skal være.

CPU-en kan umulig overopphetes så mye at den fryser etter 30 sekunder p.g.a. varme. Det er jo tross alt kontakt mellom kjøleren og cpu-en. Men bare kom med flere innspill! Jeg er mild sagt tom for ideer. Finner ingenting på google heller :(

Takker hjerteligst for flere innspill, mvh Vegard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...