bombo Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Hei, Jeg har en 2005-modell Mazda 6 som drar litt mot høyre. Merkeverksted har sjekket spissing og eventuelle andre ting de ser etter, og de sier den ikke drar mot høyre. Rattet er i korrekt stilling når bilen går rett frem, men slippes rattet drar bilen litt mot høyre, spesielt ved kjøring på humpete vei, eller ved oppbremsing. Dekkene begynner å bli slitt, og jeg har forgjeves prøvd å rotere hjulene for å se om dette hjalp. Noen som har noen gode ideer om hva som kan forårsake dette? Slitte dekk? Lenke til kommentar
otis Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 At den drar litt til høyre, kan være vegbanens slitasjespor. Skal veldig lite til for å den drar litt til en side. At den drar til høyre under bremsing, kan være en bitteliten kraftforskjell på høyre og venstre side. Lenke til kommentar
bombo Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 At den drar litt til høyre, kan være vegbanens slitasjespor. Skal veldig lite til for å den drar litt til en side.At den drar til høyre under bremsing, kan være en bitteliten kraftforskjell på høyre og venstre side. Burde den ikke da også av og til dra til venstre? Ligger tross alt ikke på samme sted i veibanen hele tiden, selv om høyre fil muligens kan helle mer mot høyre. PS! Er flere som har kommentert at den drar mot høyre, så er ikke jeg som er pirkete Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Har verkstedet prøvekjørt bilen? Har foringer på bærearmene blitt sjekket? Jeg hadde korrekt spissing og slitte bærearmsforinger på gammelbilen, og ved akselerasjon dro den litt til venstre og ved nedbremsing litt til høyre. Det virker ikke som du har helt de samme symptomene, men det er det eneste forslaget jeg kommer på. Lenke til kommentar
bombo Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Takk for tipset. Jeg skal ihvertfall høre med verkstedet ved neste anledning. Det er ikke noe stort problem, mest irriterende. Det som nok irriterer meg mest er at merkeverkstedet ikke fant noe feil, så kanskje jeg prøver et annet verksted neste gang Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Det kan være mye rart. Vinkler, bremser, dekk, slakk osv.. Har det blitt tatt forstillingskontroll av bilen? er alle vinkelene grønne? Siden du sier spesielt ved oppbremsing eller humpete vei tenkte jeg litt på K.P.I vinkelen. Hvis den er utafor vil du speielt merke det ved nevnte tilfeller. Hovedoppgaven til den vinkelen er retningsstabilitet ved oppbremsning og ujevn vei(inn/ut fjæring) og retningstabilitet ved punktering. Skrubbradiusen er utafor. KPI vinkelen påvirker også camber vinkelen. Hvordan slitt er de dekka? er det ujevt slitt? Bremser som henger litt på og i den grad at dem ikke henger før det blir varmt. Hjulet snurrer fint når bremsene er kalde, men ikke når dem er varme. Dette er også typisk eldre mazdaer med glidehylser som sitter fast både foran og bak. Det kan godt være bremsene høyre bak som henger litt selvom en skulle tro det var foran. Vet ikke om dette problemet henger igjen på nyere modeller. Kanskje verkstedet ikke fant ut av det pga bremsene ikke var varme. Det fins flere årsaker til at det ikke går beint, men disse er som regel løsningen. Forstilling, dekk og bremser. Prøv og kryssbytt forhjula med bakhjula også.. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 KPI-vinkelen? De eneste jeg kjenner til er camber, caster (castor?) og toe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå