Kenneth Solfjeld Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Tok et bilde av en lenestol i stuen, og fikk en ganske så fremtredende moiré. Trodde kameraet var utstyrt med et low pass filter som skal ta seg av slik styggedom! Fikk nesten hakaslepp! Hvor mye skal til for å fremprovosere moiré egentlig? Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Hvilken ISO verdi brukte du? Har selv kun sett sånt med D300 på 'høye' nivåer. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 ISO 400. Jeg har prøvd å ta en utskrift av bildet og fant ingen moiré på det. Ser ut til å være bare på skjermen. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Er det moiré når du zoomer inn på bildet på skjermen også, ved f.eks 100%? Vis gjerne bildet her. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 (endret) Nei det er ikke moiré når jeg zoomer til 100% Men det var moiré både på kameradisplayet og på pcen. Jeg ser ingen moiré etter at jeg lastet bildet opp her.. Endret 7. august 2008 av Vultur Gryphus Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Hvis det ikke syns ved 100% så er det ikke moire. Bare dårlige nedskaleringsrutiner på pcen/displayet. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Hvis det ikke syns ved 100% så er det ikke moire. Bare dårlige nedskaleringsrutiner på pcen/displayet. Joda, det er moire. Men det er moire forårsaket av nedsamplingen fra den originale bildefilen til skjermstørrelse, ikke av den opprinnelige digitale samplingen av motivet Moire er et fenomen som kan oppstå i alle tilfeller hvor man diskretiserer et regulært mønster med for lav oppløsning, det er ikke noe som gjelder spesielt for digital fotografering. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Sutekh har nok rett her. Jeg jobber som silketrykker, og hvis jeg skal trykke et rastertrykk, f.eks. CMYK. Så kan det hende man får moiré på grunn av plasseringen av raster. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Hvis det ikke syns ved 100% så er det ikke moire. Bare dårlige nedskaleringsrutiner på pcen/displayet. Det er vanskelig å definere "god" og "dårlig" i denne sammenhengen. Det er snakk om trade-off mellom opplevd skarphet, aliasing, homogenitet etc. Noen trade-off er gode med noen typer bilder, andre med andre bilder. -k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå