Gjest medlem-98070 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 En bil jeg skal kjøpe har 5 gir men 5. gir har lav utveksling, hva vil det si? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) En bil jeg skal kjøpe har 5 gir men 5. gir har lav utveksling, hva vil det si? Girutvekslingen fungerer sånn at du bytter kraft mot fart. Hvis alle 12 stemplene må slå en gang for å få hjulene rundt en omdreining, da har du skikkelig lav utveksling, stor kraft, bittelite fart. Hvis hjulene går 1200 ganger rundt for hver gang et stempel slår har du enorm fart, men nesten ingen kraft. Derfor må du gjennom 1. gir med lav utveksling for å få satt bilen i bevegelse nok til at 2. gir kan ta over osv. At femte giret har lav utveksling betyr at du kan legge den i 5. gir tidlig (kanskje ved 70 km/t?) og at maksfarten blir relativt lav. Til gjengjeld så klarer den nokså tunge bakker før du må gire ned til fjerde igjen. Hvis motoren er sterk nok da. Det kan jo og bety at det ikke er noen vits i å ha høy utveksling fordi det ikke er noe dreiemoment igjen... Hva slags bil / hvilken motorstørrelse er det du ser på? Endret 6. august 2008 av kaian Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 VW Caravelle (T3) har en annen T3 med 4-trinn og den har høyt turtall og støyer mye når jeg skal kjøre i 80 eller fortere... hadde håpet at en med 5-trinn hadde gjort det lettere å ligge i høy fart over lengre tid (100km/t) Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Girutvekslingen fungerer sånn at du bytter kraft mot fart. Hvis alle 12 stemplene må slå en gang for å få hjulene rundt en omdreining, da har du skikkelig lav utveksling, stor kraft, bittelite fart. Hvis hjulene går 1200 ganger rundt for hver gang et stempel slår har du enorm fart, men nesten ingen kraft. Derfor må du gjennom 1. gir med lav utveksling for å få satt bilen i bevegelse nok til at 2. gir kan ta over osv. Dette er nok delvis feil. Kort forklart refererer høy/lav utveksling til hvor fort drivhjulene roterer i forhold til motoren. Høy utveksling betyr at hjulene roterer fort i forhold til motoren, som i høyeste gir, stor fart men lav kraft. Lav utveksling er motsatt, hjulene roterer sakte i forhold til motoren, 1. gir, lav fart, stor kraft. En bil med lav utveksling betyr at motoren fortsatt roterer forhlodsvis hurtig i forhold til hjulene også i de høyeste girene. Dette gir seg uslag i høye motorturtall i motorveihastighet selv om du kjører i høyeste gir. Dette medfører øket drivstofforbruk og øket motorstøy. Normal total utveksling mellom motoren og drivhjulene i normale personbiler kan være ca 12-18:1 på 1. gir og 3-4:1 på høyeste gir. Det vil si at motoren roterer 12 til 18 omdreininger for hver omdreining av hjulene på 1. gir og 3 til 4 motoromdreininger for hver omdreining av hjulene på høyeste gir. Endret 6. august 2008 av SteinarN Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg fant ut at jeg har misforstått systemet til T3 Kikket på en Syncro, og der er femtegiret et slags klatregir med enda lavere utveksling enn 1.gir, for å kjøre i terreng...ellers er nok de vanlige girene like crappy til å cruise på motorveien i særlig høyere fart enn 90 :/ Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Ser ut som du har fatta skissa, vil bare rette litt på begrepene (som desverre forveksles av mange). 1.gir har HØY utveksling. Siste gir har LAV utveksling. Det går ut på å "veksle" til seg mer kraft, mot høyere motorturtall. Grovt eksempel: På førstegir går kanskje motoren rundt 4 ganger før akselen ut fra girkassen har gått 1 gang rundt. Videre går kanskje motoren 3 ganger rundt før 2.gir gir 1 runde ut fra girkassa. Før i tiden var gjerne 4.gir et direkte gir gjennom girkassa, uten utveksling, altså når motoren har gått 1 runde, har akselen ut fra girkassa også gått 1 runde. Så kommer gjerne 5.gir som "overdrive" og gir 1,2 runde ut fra gir kassa mens motoren bare har gått 1 runde. På syncroen stemmer det du sier. Den har 4 gir pluss et krabbegir. Disse er noe masete å høre på i 90. Jeg vet, har hatt en slik selv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå