Aquila Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Det beste akkurat nå for alle er å la være å ta opp lån og kjøpe bolig, grunnene er følgende. - Rentene er økende, erfaringsmessig kan de øke mye mer enn hittil - Det går mot dårlige tider. Det som skjer i USA vil skje i Norge, men noe forskjøvet i tid. Det vil bli store permitteringer i mange bransjer. Byggebransjen er kort og godt død. Du har faktisk stor sjanse for å bli arbeidsløs, eller arbeidsmengden minker slik at du ikke kan spe på inntekten med overtid og lignende. - Boligprisene er på full fart nedover. Vi har en situasjon hvor boligsalget har minket til et minimum, men selgerne og meglerne har forsøkt å holde prisene oppe. Vi vil oppleve et priskrakk når dette ikke går lenger. - På få år har eiendomsprisene blitt hauset opp til det tredobbelte. Etter en slik hausing vil de erfaringsmessige falle til under halparten av topprisen igjen. Med andre ord, Norge er på full fart inn i depresjon men boligprisene er fremdeles uforholdsmessig høye, men vil krakke ned. Så hvis du kjøper bolig nå, kan du risikere å gå fallitt og bli gjeldsoffer. Du vil oppleve en situasjon med inntektssvikt, høye renter og en bolig som har falt enormt i pris. Legg kjøpet på is to år. Da vil du kunne kjøpe bolig vesentlig billigere og det er like før tidene blir bedre igjen. Endret 6. august 2008 av Aquila Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 - Rentene er økende, erfaringsmessig kan de øke mye mer enn hittil Dette er da ikke en gyldig grunn? Om ikke annet så vil førstegangskjøpende som tar opp lån med dagens rente få et sunnere forhold til hva som er normal rente enn de som går og syter over at renta er høy nå. Legg kjøpet på is to år. Da vil du kunne kjøpe bolig vesentlig billigere og det er like før tidene blir bedre igjen. Det sa folk for 3 år siden også. I mellomtiden har jeg holdt lånebeløpet i sjakk men brukt prisstigningen til å kjøpe meg oppover. Trist for de som fortsatt venter Forøvrig enig i noen av punktene dine, jeg tror meglerne blåser en boble som kan gjøre vondt når den sprekker, men jeg er usikker på hvor stort fallet vil bli. Lenke til kommentar
Aquila Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Slike bobler pleier å sprekke når verden og Norge definitivt går inn i resesjonstider. Og dette holder på å skje nå. Det har skjedd i USA, det holder på å skje i Europa, og da følger Norge etter. Og når prisene først krakker, ja da krakker de til et godt stykke under riktig pris. Noen sier at det ikke kan bli noe boligkrakk fordi prisene på nybygg gjenspeiler byggekostnadene. Dette er en løgn. Byggekostnadene ser høye ut fordi hvert ledd tar ublu avanser på byggevarer og tjenester, noen ganger opptil 70-80%. Når hele økonomien kjøler av, vil ventelig alle aktører gå tilbake til rimelige avanser, og da kollapser også byggeprisene. Noe annet som kan skje er at aktørene blir enige seg imellom om å holde høye avanser og klarer dette, altså et ulovelig prissamarbeid. Er det noe som karakteriserer særlig det norske samfunnet er ulovlige samarbeid om prisene. Da får vi en situasjon hvor ferdige og gamle boliger og eiendommer omsttes til priser langt under de tilsynelatende byggekostnadene, samtidig som byggevirksomheten i Norge legges død i mange år. - Rentene er økende, erfaringsmessig kan de øke mye mer enn hittil Dette er da ikke en gyldig grunn? Om ikke annet så vil førstegangskjøpende som tar opp lån med dagens rente få et sunnere forhold til hva som er normal rente enn de som går og syter over at renta er høy nå. Legg kjøpet på is to år. Da vil du kunne kjøpe bolig vesentlig billigere og det er like før tidene blir bedre igjen. Det sa folk for 3 år siden også. I mellomtiden har jeg holdt lånebeløpet i sjakk men brukt prisstigningen til å kjøpe meg oppover. Trist for de som fortsatt venter Forøvrig enig i noen av punktene dine, jeg tror meglerne blåser en boble som kan gjøre vondt når den sprekker, men jeg er usikker på hvor stort fallet vil bli. Endret 6. august 2008 av Aquila Lenke til kommentar
runerask Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg har ca 4 år igjen på lånet mitt, siden dette er et flexilån vil jeg om 4 år ha en god slump penger til å gjøre et aldri så lite huskjøp-kupp når prisene er på det laveste Dagens leilighet vil nok ikke bli solgt før prisene er tilbake på et aldri så lite høydepunkt, noen år senere.... Hvorfor se negativ på slike svingninger? Finnes mye positvit i dem også For ikke snakk om førstehjemskjøpere som også kan stige inn i karusellen.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå