Coneunofax Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg er litt usikker på om jeg legger denne tråden i riktig kategori, men det virket logisk. Jeg har hatt EOS 5D i et halvt år nå og jeg har fått en irriterende flekk på sensoren. Er det noen som har råd og erfaringer med å rense 5D sensoren? Hvilken teknikk er best, og krever ikke så dyrt utstyr? Jeg bytter ofte objektiver, hvordan kan jeg unngå støv-dannelse? Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Anbefaler at du går i en fotobutikk og spør om de kan utføre dette. Lenke til kommentar
yxrkt Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 funker det ikke med luft på boks ? Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Hvor mye ligger dette på i en fotobutikk? Gjør de det riktig der, eller kan de skade den? Problemet er at jeg tror jeg kommer til å måtte rense sensoren noen ganger iblant. Da kan det fort bli for dyrt. EDIT: Jeg tror man fjerner støv med luft på boks. Men jeg har en flekk på sensoren også, den tror jeg ikke er så lett å fjerne. Har ligget på samme sted en god stund. Endret 6. august 2008 av abbarve Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Det enkleste er å prøve å blåse det vekk med en blåse; f.eks. Giottos Rocket. Sett inn oppladet batteri, velg lens cleaning i menyen, hold huset opp ned og blås mot sensoren men unngå å berøre sensoren med tuppen. Dette gjøres uten objektiv påmontert, men det regner jg egentlig at du har skjønt allerede funker det ikke med luft på boks ? Er ikke så lurt, da de fleste variantene med luft på boks, inneholder andre stoffer som legger seg på sensoren og gjør problemet verre. Tom Endret 6. august 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Her er en tråd med en annen forumbruker som trengte hjelp til (våt)rens av sin 5D. Ordnet seg det https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...amp;hl=sensoren Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Jeg tar meg en tur innom fotovideo neste gang jeg får sjanse jeg. Takk for svar. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Er ikke så lurt, da de fleste variantene med luft på boks, inneholder andre stoffer som legger seg på sensoren og gjør problemet verre.I tillegg er det trykkluft, som kjøles ned når den ekspanderer, og kan forårsake kondens. Definitivt ikke noe man vil ha inni kamerahuset! Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Vet om flere fotobutikker som blåser med trykkluft inn i kameraet for å løsne støv etc. Da ikke på boks, though. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Prisene varierer en del. Der jeg jobber, tar vi i underkant av 300 kroner for en våtrens med sensorswab. Tar ca. fem minutter med mindre det er stor trafikk akkurat da... og vi prøver til støvet er mer eller mindre totalt borte. Noe støv må man uansett regne med. Sender man det inn til verksted, tar de gjerne 1000-1500 kroner for det. Men det er ikke så farlig å rense sensoren selv heller. En kunde ba oss fjerne en gjenstridig flekk på sensoren... var noe kliss av noe slag. Hun sa at vi fikk bare gnikke på til det ble borte... hun tok ansvaret for sensoren (eldre kamera). Jeg gnikket ganske hardt, og brukte ene kanten på swab'en til og med. Flekken ble borte etter fem minutters jobbing, og sensoren (eller rettere sagt glasset foran sensoren) var så vidt jeg kunne se helt fritt for riper eller merker. Det vistes ikke noen skjemmende merker på kontrollbildene etterpå heller. Endret 6. august 2008 av Super8 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Har bestilt Green Clean CCD og CMOS rense kit som jeg akter å prøve ut på mitt kamera. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=990943 http://www.green-clean.at/index.php?id=15&L=1 ://https://www.diskusjon.no/index.php?s...;L=1 Endret 6. august 2008 av Snekker`n Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg bytter ofte objektiver, hvordan kan jeg unngå støv-dannelse? Hold kameraet oppned når du bytter objektiver. Og fortrinnsvis i et miljø med lite støv/vind. Påse også att det ikke ligger støv/partikler på objektivet før du monterer det. Bytter selv objektiver forholdsvis ofte under fotografering "faktisk tre forskjellige objektiver nå i kveld". Har ennå ikke hatt noe behov for rensing. Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 takk for rådene, det var virkelig hjelpsomt:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå