Gå til innhold

Kommet inn på info.vitenskap på UiB, erfaringer og råd mottas med glede!

Snorre

Anbefalte innlegg

Da var søkeprosessen over og resultatet på studiesøknaden kommet. Jeg kom inn på førstevalget, informasjonsvitenskap ved UiB. Dette er jeg selvsagt svært fornøyd med. Har en svoger som gikk på UiB på samme linje, men det begynner å bli noen år siden. Lurer på om det er noen som nylig har gått der, eller fortsatt går. Kunne vært meget hyggelig med erfaringer og råd. Hvordan syntes dere studiet var. Kan gjerne si noe om hvilke retninger man kan ta (selv om jeg skal spørre om dette på orienteringsmøte den 13. august).

Både gleder og gruer meg litt. Har jo fått unnagjort ex-phil så om jeg ikke tar et fag ekstra det første semesteret får jeg jo god tid til å sette meg inn i studiet. Er det forresten noen andre som skal gå der til høsten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har tatt graden min der (bachelor og master) og jeg elsker faget! Kombinasjonen av fag er spennende og interessant, og det er et enormt jobbmarket der ute for sånne som oss. Det burde vært flere informasjonsvitere i verden. man kan si hva man vil om informatikk og ingeniører, men informasjonsvitere har et litt annet fokus enn de to andre - et fokus som jeg ser tydlig behov for i næringslivet.

Råd og tips? Tja. Jeg har vært stud.ass i mange år på flere av fagene, både på 100- og 200-nivå, og det slår meg spesielt på 100-kursene at veldig mange glemmer at det ikke er et datafag de tar, men en teoretisk og analytisk tilnærming til emner innen IT med særlig fokus på menneskene som skal bruke systemene og ikke systemene i seg selv (man er da tross alt samfunnsvitere). Dermed henger de seg opp i bits, bytes og hardware og glemmer de store linjene og utvikling av de analytiske evnene.

Hvis jeg var deg ville jeg satt sammen graden min med fag fra ifi og psykologi (arbeids- og organisasjonspsykologi). Det er en superspennende, relevant og attraktiv kombinasjon i næringslivet. Jeg ville dessuten satset på fagene som gjør at du skiller deg fra ingeniørene - ergo dreie inn mot virksomhetsanalyser, prosessanalyser og metodikk istedet for utviklings- og databasekompetanse (selv om du får grunnleggende av dette på 100- og 200-kursene).

Et tips til slutt: ta et ekstra fag dette semesteret siden du ikke skal ta ex.phil. Det klarer du helt fint og kanskje du korter ned tiden på graden med et halvt år.

Lenke til kommentar

Takk for mye bra informasjon. Skal tenke meg godt om for hva jeg ønsker å ta. Prøvde meg jo på et årsstudium i psykologi, men det gikk ikke veldig bra. Men det hadde vel mer med arbeidsinnsatsen og arbeidsviljen min det året enn noe annet å gjøre. Hva er egentlig virksomhetsanalyser, prosessanalyser og metodikk? Ellers kan jeg jo alltids ta et fag mer enn jeg trenger. Skader jo f. eks ikke å ta litt psykologi ved siden av det første året for eksempel. Man får se....

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Om jeg har en korrekt definisjon aner jeg ingenting om, men min forståelse er iallfall slik:

Virksomhetsanalyse er en metodisk tilnærming for å forstå og ofte også dokumentere en virksomhets struktur og arbeidsmetodikk (og indre oppbygging og ytre faktorer) for å kunne avdekke styrker og forbedringspotesial. I forhold til IT-systemer vil en slik analyse kunne hjelpe virksomheten til å velge riktig IT-system i forhold til deres behov. På ifi (gammel kortform for infovit) er det menneskene som skal brukes systemene som er vårt sentrale fokus, og ikke systemene i seg selv. Vi blir for eksempel ikke best til å programmere, men jeg vil si vi er bedre analytikere enn ingeniørene og informatikkfolk.

Prosessanalyser kan brukes for eksempel under bygging av et system. Datasystemet man skal lage skal ofte erstatte en manuell eller delvis manuell prosess. Et mål for et it-system er at det ikke er systemet som skal bestemme hvordan menneskene skal arbeide, men menneskenes arbeidsmåte som skal legge føringer for hvordan intern forretningslogikk i systemet skal være. En prosessanalyse er ikke mer avansert enn en stegvis beskrivelse av en prosess fra begynnelse til slutt (må ikke forveksles med en aktivitet. Kjøpe hus er feks en prosess, signere lånepapirer er en aktivitet). Prosessen kjøpe hus består av mange aktiviteter, innehar mange roller, styres av mange regler osv.

Analyse av huskjøpeprosessen vil kunne avdekke hvordan et it-system skal utformes slik at det støtter virksomhetens forretningsprosess og ikke styrer den.

Metodikk er bare anerkjente fremgangsmåter for å komme frem til et resultat. For eksempel er spørreundersøkelser en akseptert måte for utvikling av statistikk, brukstesting for usability, iterativ utvikling for programvareutvikling (alle disse er eksempler, og muligens slett ikke de beste eksemplene, men var de jeg kom på i øyeblikket).

Jeg aner ikke hva årsstudium i psykolgoi inneholder, men jeg tok personal- og arbeidspsykologi i sin tid, og skal ta motivasjonspsykologi (psyk109) i høst. Psykologifagene har vært supernyttig for meg, og jeg syns de var ganske interessante også. Dog kan jeg se at de kan være tøffe for nye studenter. Det er mye pensum, mange navn, mange teorier og de skiller seg ikke alltid så mye fra hverandre.

Lenke til kommentar

Takk for fine forklaringer! Har virkelig vært til stor hjelp. Hørtes jo forsåvidt logisk ut det du sier. Når det gjelder årsstudium inneholder det vel generell psykologi (altså litt om alt for forberedelsen sin del). Men psykologi er uten tvil interessant. Men som du selv sier kan det bli mye for en førstegangstudent. Jeg ble litt overveldet når jeg prøvde meg på studiet, mye på grunn av at jeg ble hengende etter forelesningene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...