Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lokalnettverk som dreper modem/ruter, er det mulig?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg et litt merkelig problem, og ville satt pris på noen innspill før jeg tar livet av modem/ruter nummer tre på litt under 2 uker...

Det er snakk om et lite kontornettverk med 3-4 XP maskiner koblet sammen og til internett via ZyXEL Prestige 660 H-T3 ruter/modem(Telenor). Dette har stått uendret omtrent det siste året.

For litt under 2 uker siden mistet de plutselig internett, og jeg så raskt at det var et lokal LAN problem. En maskin søkte etter IP i en evighet, en koblet seg tilsynelatende av og på, med den ”en nettverkskabel er koblet fra” meldingen hvert 5-10 sekund. En maskin hadde begrenset eller ingen forbindelse, og IP adresse med 169.xxx.xxx.xxx tror jeg det var. Ruteren deler normalt ut 192.168.1.xxx og 2 av maskinene er normalt satt statisk ut fra mac i modem/ruter.

Uansett, fikk resatt, koblet fra en stund og litt sånt, og fikk det da i gang igjen lenge nok til å komme inn på startsiden internett, og etterpå forsiden til modemconfig (192.168.1.1). Men da jeg skulle logge inn begynte den å miste forbindelsen igjen. Etter dette fikk jeg det aldri i gang igjen til tross for diverse reset, ut inn med strøm osv. (Internett WAN var for øvrig i følge lamper tilkoblet, mens LAN lampene blinket febrilsk, eller var slukket)

Så da hentet jeg et 3com ADSL Wireless firewall ruter/modem (WL-540B), koblet til, og fikk lokal forbindelse med en gang. Satte så opp dette med internett passord/brukernavn og alt var i orden.

Men ca 10 dager senere mistet de internett igjen, og jeg så med en gang at det nå var nøyaktig det samme problemet med denne 3com boksen som det hadde vært med ZyXEL tidligere. Prøvde alle de vanlige rutinene med reset osv, men til ingen nytte. Fikk tilsynelatende forbindelse med å legge inn IP adresse på nettverkskort manuelt, men kom da ikke inn på ruterconfig, eller internett.

Tok så begge boksene med meg for å prøve hjemme, og med ZyXEL fikk jeg IP med en gang, og kom inn på config siden uten problemer. Men etter ca 5 minutter begynte den å dette ut; ”en nettverkskable er koblet fra” kom først et par ganger med 30 sek mellomrom, også etter hvert hele tiden. 3Com var helt død på LAN siden, ingen av LAN lampene lyser, og ”en nettverkskabel er koblet fra” på nettverkskortet. Etter mye av og på/reset prøver den å koble til, men ender enten med ”begrenset eller ingen forbindelse” 169.xxx.xxx.xxx eller ikke tegn til liv i det hele tatt på LAN siden.

Begge boksene er åpenbart defekte, men virker i beste fall et par minutter etter kald start.

Så da er det nå altså inn med modem/ruter nummer 3, og det jeg jo lurer litt på er om jeg bare har vært utsatt for uflaks/ tilfeldigheter, eller om det faktisk kan være noe som tar livet av disse boksene der de står. Vil nødig høre at de har mistet nettet igjen, og måtte be de skaffe enda en ny boks, så derfor spør jeg her. Det er altså bare LAN delen av boksene som ryker.

Hva tror dere, kan det være feil på nettverkskort, spenningsfeil/forskjeller, lyn, jordfeil, eller noe sånt, eller bare tilfeldig…?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville absolutt ha begynnt med å sjekke opp i EventViewer til alle maskinene med påfølgende sjekk i ADSL/Modem router loggen.

Har du mulighet til å bare kjøre èn av datamaskinene på nett i 24timer for å se om du får samme symtomer, går dette fint s gjør du det samme med neste maskin.

Ut fra beskrivelsene så kan det nesten høres ut som spennings problemer, jeg syntes det virker veldig rart at en eller flere maskiner skal ha kverket modemet. Det kan dog hende at det er spennings forskjell fra telefonsentralen for alt det jeg vet....Hva med å kjøpe inn noen overspenningsvern, det finnes vel noen som også tar telefonlinje?

Frankie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...