Bherserk Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 focusingscreen.com har en del mattskiver, basert på mattskiver fra både Nikon, Canon og Minolta. Tror KatzEye er basert på Nikon K-3, mens de fleste jeg har sett på eBay har vært basert på Minolta X700. Jeg har kun prøvd X700-basert til min K10D, og det fungerer bra, særlig i forhold til prisen. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Kjøpte en split image focus screen fra virtualvillage (ebay) til noen få kroner til min E-500 en gang i tida. Det var MEGET bra. Har også kjøpt en senere som visstnok skulle passe til min E-3 ..., men uten hell... Den var elendig på mange måter. Lenke til kommentar
NorthWest Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Er disse mattskivene noe man med enkelhet skifter selv? Og vil et skifte føre til at man mister noe, f.eks. de firkantede fokuspunktene? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Er disse mattskivene noe man med enkelhet skifter selv?Og vil et skifte føre til at man mister noe, f.eks. de firkantede fokuspunktene? Ja, det er enkelt å bytte. Nei, du mister ingen ting. Fokuspunkt-markeringene sitter ikke i mattskiva. Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Det varierer fra kamera til kamera. For D300 er det forholdsvis greit, for min K10D er det superenkelt. Punktene som blinker er bare lys som reflekteres fra mattskiva, og det vil du uansett se. Andre permanente markeringer må selvsagt ligge i mattskiva. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Andre permanente markeringer må selvsagt ligge i mattskiva. Ikke på Nikon. "Grid lines" og valgte fokuspunkter avtegnes på en transparent LCD-skjerm ett eller annet sted i søkeren (men altså ikke på selve mattskiven). Det er den samme skjermen som gjør at Nikonsøkere er mørke når det ikke er batteri i kameraet. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) Den jeg kjøpte på ebay kostet ca. 160kr.Har ikke fått den ennå, bare håper den er okey. Vi krever fyldig rapport! Jeg går med planer om KatzEye eller Haoda Fu til D200, men de er begge inmari dyre. Rapport? Har noen kjøpt og testet en av de billige der? Har selv veldig lys tpå en sånn en til min kjære 20D.. Edit: Er det noe poeng å betale mellomlegget opp til KatzEye, eller er de der bra nok? Endret 9. mars 2009 av Trondster Lenke til kommentar
kaian Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Edit: Er det noe poeng å betale mellomlegget opp til KatzEye, eller er de der bra nok? Ja, det er jo det som er tusenkronersspørsmålet, bokstavelig talt. Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Da har jeg bestilt fra Focusingscreen.com. En stk "D300 FSB Focusing Screen" (det var den typen som minte mest om fatterns gamle speilrefleks som jeg er vant til å fokusere manuelt med) Til den nette sum av 260 kroner pluss frakt (litt over 300 tilsammen). Trenger en sånn fordi jeg ikke syns 35mm f1/8 er kjapp nok til å fokusere og følge. Så det skal bli gøy å teste. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 ...og som vanlig krever vi rapport med erfaringer... det hadde jo vært fint om vi faktisk fikk høre litt denne gangen. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 ...og som vanlig krever vi rapport med erfaringer... det hadde jo vært fint om vi faktisk fikk høre litt denne gangen. +5 Insightful Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 ...og som vanlig krever vi rapport med erfaringer... det hadde jo vært fint om vi faktisk fikk høre litt denne gangen. +5 Insightful Skal komme med en grundig rapport Lenke til kommentar
kaian Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Det hadde vært kjekt med en test? Hvis redaksjonen er interessert så kan jeg låne bort min KatzEye for Nikon D40, men det forutsetter jo at andre har noe å sammenligne med og at vi kan finne et så lite tidsrom som mulig for oppgaven. Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Da fikk jeg melding fra min samboer om at pakken var kommet. Hun måtte betale 51 kroner for den på døra... Moms? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Da fikk jeg melding fra min samboer om at pakken var kommet.Hun måtte betale 51 kroner for den på døra... Moms? Well-a, well-a, well-a, uh! Tell me more, tell me more Did you get it in place? Tell me more, tell me more Could you focus her face? ah-ha, ah-ha (..) Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Well-a, well-a, well-a, uh!Tell me more, tell me more Did you get it in place? Tell me more, tell me more Could you focus her face? ah-ha, ah-ha (..) Hehe, kommer mer i kveld når ungen har lagt seg i syv tia Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Æsj, får ikke gjort noe før i morra, hadde ikke lite nok skrujern til å åpne luken i kameraet så jeg må ta med et fra jobb. Men jeg har tatt noen bilder av det som var i pakken jeg fikk: Alt pakket i en søt liten plastpose... Pinsett, fingerkondomer, et spesialverktøy og to gjennomsiktige skiver for å justere fokus. Håper jeg slipper det Selve mattskiven: Og to skruer til besvær... Endret 6. mai 2009 av shakudu Lenke til kommentar
kaian Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Glem skruene! Det spesialverktøyet er til å hekte av en liten bøyle som holder mattskiva på plass. Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Glem skruene! Det spesialverktøyet er til å hekte av en liten bøyle som holder mattskiva på plass. http://www.focusingscreen.com/work/d300en.htm "There are two small screws needing to open." Lenke til kommentar
kaian Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 "There are two small screws needing to open." Ja gitt. Merkelig. På D40 har de gjort det rett ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå