jpsalvesen Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Ta deg en tur til et grønnsakstorg så får du kjøpt alt det du ramser opp av grønnsaker enkeltvis. Kyllingfilet kan du også få kjøpt i så lite som i topakning, så jeg ser egentlig ikke problemet. Takk for råd. Til din opplysning er jeg ikke hjemmeværende husfrue. Lenke til kommentar
Keystone Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Ta deg en tur til et grønnsakstorg så får du kjøpt alt det du ramser opp av grønnsaker enkeltvis. Kyllingfilet kan du også få kjøpt i så lite som i topakning, så jeg ser egentlig ikke problemet. Takk for råd. Til din opplysning er jeg ikke hjemmeværende husfrue. Så du krever altså at dagligvarevransjen skal tilpasse seg dine behov, men du er ikke villig til å gjøre noen tilpasninger i din hverdag for å kjøpe disse varene enkeltvis? Om du ikke har tid til å stikke innom en grønnsakssjappe, så tviler jeg på at dette med produkter i løs vekt kan være SÅ viktig for deg. Og hva har dette å gjøre med hjemmeværende husfruer å gjøre? Vil du kjøpe en enkelt løk, så gå og kjøp det der enkle løker selges. Dersom du ikke har tid eller lyst til det, så kjøp firepakningen på ICA. Er det egentlig verre? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 Så du krever altså at dagligvarevransjen skal tilpasse seg dine behov, men du er ikke villig til å gjøre noen tilpasninger i din hverdag for å kjøpe disse varene enkeltvis? Om du ikke har tid til å stikke innom en grønnsakssjappe, så tviler jeg på at dette med produkter i løs vekt kan være SÅ viktig for deg. Og hva har dette å gjøre med hjemmeværende husfruer å gjøre? Vil du kjøpe en enkelt løk, så gå og kjøp det der enkle løker selges. Dersom du ikke har tid eller lyst til det, så kjøp firepakningen på ICA. Er det egentlig verre? Er ikke dagligvarebransjen sin rolle å "serve its customers"? Eller skal jeg vende meg til Rom og takke Gud hver gang jeg passerer dørstokken? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Så du krever altså at dagligvarevransjen skal tilpasse seg dine behov, men du er ikke villig til å gjøre noen tilpasninger i din hverdag for å kjøpe disse varene enkeltvis? Om du ikke har tid til å stikke innom en grønnsakssjappe, så tviler jeg på at dette med produkter i løs vekt kan være SÅ viktig for deg. Og hva har dette å gjøre med hjemmeværende husfruer å gjøre? Vil du kjøpe en enkelt løk, så gå og kjøp det der enkle løker selges. Dersom du ikke har tid eller lyst til det, så kjøp firepakningen på ICA. Er det egentlig verre? Er ikke dagligvarebransjen sin rolle å "serve its customers"? Eller skal jeg vende meg til Rom og takke Gud hver gang jeg passerer dørstokken? Ja, det er nettopp det de gjør ved å ha økonomipakninger. Mesteparten foretrekker billigere mat i større doser fordi de har en familie og hvis de ikke har en familie kan de bare fryse ned maten og spise maten neste uke. Svært få deler dine behov og dermed blir de ikke verdsatt. Dette er fordi at de følger et markedprinsipp. La oss si at 100 kunder trenger økonomipakninger og 2 kunder trenger løsvekt av kjøttdeig. Fjerner de økonomipakninger vil de tape veldig, 100 kundre faktisk og legg merke til at jeg brukte ordet trenger. De har to valg. Enten ha bare økonomipakninger, eller ha begge deler. Problemet er at det koster å opprette standen og dette vi overstige inntektene av de som vil komme til butikken, 2 personer, fordi de ønsker kjøttdeig i løsvekt. Endret 9. august 2008 av Camlon Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 Man er rørende naive om man tror at norges rikeste familier (Hagen-familien, Reitan-familien) er blitt rike på å være snille mot folket ved å ha så lave marginer som mulig. Når Odd Reitan er verdt 14 milliarder kroner så betyr det tre tusenenlapper i ren profitt fra hver eneste nordmann over årene. De underliggende prinsippene bak hele tråden er at - Næringslivet er blitt så komplisert at folk med normal IQ ikke har mulighet til å bedømme hvordan de bruker pengene, ref. denne debatten. Folks gruppetenking ga oss en prisgallopp på boliger, folk tror oppriktig at det er i deres interesse å kjøpe tre paprika av gangen selv om de bare spiser en av dem etc. - Vi har behov for ekte konkurranse mellom bedrifter gjennom å fjerne en del av mulighetene deres til å lure til seg penger gjennom uestisk oppførsel - dvs. å selge boliger uten å opplyse om fellesgjelden, å selge kosmetikk som ikke fungerer, å tvinge folk til å kjøpe for store enheter ved å fjerne de mindre enhetene. - Vi må håndheve lovene våre for at de skal fungere. Norge har 10% sykefravær og 30% av folk i arbeidsfør alder jobber ikke. Derfor foreslår jeg opplæringsprogrammer for mellomledere, derfor ønsker jeg økt fokus på psykiatri, derfor ønsker jeg økt fokus på rusomsorg. Da kan vi igjen få ekte verdiskapning i landet gjennom innovasjon. Når man fjerner snarveiene så gjør man dem i nærlingslivet som har evner til nyskapning og god forretningsdrift en fordel mens man tvinger gutta med null moral og bånn gass til å gjøre et ærlig tak med arbeid når de skal øke verdiene sine. Men blablabla. Det virker som om enkelte synes det er festelig å avspore debatten. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Man er rørende naive om man tror at norges rikeste familier (Hagen-familien, Reitan-familien) er blitt rike på å være snille mot folket ved å ha så lave marginer som mulig. Når Odd Reitan er verdt 14 milliarder kroner så betyr det tre tusenenlapper i ren profitt fra hver eneste nordmann over årene. De underliggende prinsippene bak hele tråden er at - Næringslivet er blitt så komplisert at folk med normal IQ ikke har mulighet til å bedømme hvordan de bruker pengene, ref. denne debatten. Folks gruppetenking ga oss en prisgallopp på boliger, folk tror oppriktig at det er i deres interesse å kjøpe tre paprika av gangen selv om de bare spiser en av dem etc. - Vi har behov for ekte konkurranse mellom bedrifter gjennom å fjerne en del av mulighetene deres til å lure til seg penger gjennom uestisk oppførsel - dvs. å selge boliger uten å opplyse om fellesgjelden, å selge kosmetikk som ikke fungerer, å tvinge folk til å kjøpe for store enheter ved å fjerne de mindre enhetene. - Vi må håndheve lovene våre for at de skal fungere. Norge har 10% sykefravær og 30% av folk i arbeidsfør alder jobber ikke. Derfor foreslår jeg opplæringsprogrammer for mellomledere, derfor ønsker jeg økt fokus på psykiatri, derfor ønsker jeg økt fokus på rusomsorg. Da kan vi igjen få ekte verdiskapning i landet gjennom innovasjon. Når man fjerner snarveiene så gjør man dem i nærlingslivet som har evner til nyskapning og god forretningsdrift en fordel mens man tvinger gutta med null moral og bånn gass til å gjøre et ærlig tak med arbeid når de skal øke verdiene sine. Men blablabla. Det virker som om enkelte synes det er festelig å avspore debatten. Det ligger mye mer i det at økonomi faktisk er et fag. Det er fordi at de fleste forstår ikke hvordan økonomi fungerer. Hvordan kan du være så sikker på meningene dine når du ikke en gang har tatt økonomi. Reitan henter ikke bare penger fra Norske lummer. Han henter penger fra folk over hele verden og det gjør diverse andre rikfolk også fra hele verden. Jeg tror heller du skal klage på Bill Gates som sannsynligvis har hentet flere tusner av folks lummer. Det er viktig at noen har en del penger sånn at de kan invistere uten risiko. Det er dermed ikke nødvendig at de har mange hundre milliarder. Det kommer av monopol som ikke har noe med kaptalisme å gjøre. I et monopol kan de profitmaksimere, men i et oglipoly som absolutt er å foretrekke driver konkurranse prisen nedover og de kan ikke profitmaksimere lenger. Du vil legge fokus på psykateri, men du har ikke forklart hvor du skal hente pengene fra. Hvis jeg skal ta deg seriøst må gi et seriøst forslag. Skal vi ha flere elever per lærere? Skal vi ha mindre opplæringsprogrammer for handikappete? Skal vi ha høyere skatter? Skal vi gi mindre trygd? Og hvorfor er ditt forslag viktigere enn der du ønsker å kutte. Hvordan vet du at det vil hjelpe noe særlig? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 Det ligger mye mer i det at økonomi faktisk er et fag. Det er fordi at de fleste forstår ikke hvordan økonomi fungerer. Hvordan kan du være så sikker på meningene dine når du ikke en gang har tatt økonomi. Reitan henter ikke bare penger fra Norske lummer. Han henter penger fra folk over hele verden og det gjør diverse andre rikfolk også fra hele verden. Jeg tror heller du skal klage på Bill Gates som sannsynligvis har hentet flere tusner av folks lummer. Det er viktig at noen har en del penger sånn at de kan invistere uten risiko. Det er dermed ikke nødvendig at de har mange hundre milliarder. Det kommer av monopol som ikke har noe med kaptalisme å gjøre. I et monopol kan de profitmaksimere, men i et oglipoly som absolutt er å foretrekke driver konkurranse prisen nedover og de kan ikke profitmaksimere lenger. Kanskje jeg jobber i næringslivet, slik at jeg ser at bedrifter gjerne pisser på kundenes behov dersom de kan slippe unna med det? En ting er å kunne makroøkonomi, en annen ting er å kunne bedriftsøkonomi, men det er når du kan begge deler pluss litt om markedsføring og godt kommunikasjonshåndtverk at du begynner å se sammenhengene. Du vil legge fokus på psykateri, men du har ikke forklart hvor du skal hente pengene fra. Hvis jeg skal ta deg seriøst må gi et seriøst forslag. Skal vi ha flere elever per lærere? Skal vi ha mindre opplæringsprogrammer for handikappete? Skal vi ha høyere skatter? Skal vi gi mindre trygd? Og hvorfor er ditt forslag viktigere enn der du ønsker å kutte. Hvordan vet du at det vil hjelpe noe særlig? Psykiatrien er en investering, ikke en utgiftspost. Den gir en raskere tilbakebetaling av investeringer enn mange andre disipliner, for resultatet av en god psykiatrisk helsetjeneste er lavere sykefravær. Dessuten er det rimeligere å behandle en begynnende personlighetsforstyrrelse enn en utagerende rusmisbruker (som altfor ofte er resultatet når folk ikke får hjelp) Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Man er rørende naive om man tror at norges rikeste familier (Hagen-familien, Reitan-familien) er blitt rike på å være snille mot folket ved å ha så lave marginer som mulig. Når Odd Reitan er verdt 14 milliarder kroner så betyr det tre tusenenlapper i ren profitt fra hver eneste nordmann over årene. Dagligvarebransjen har meget sterk konkurranse. Om noen hadde kunne lokke til seg flere kunder ved å tilby pakninger med kun én kyllingfilet istedenfor 2 så hadde de gjort det for lenge siden. Jeg har liten tro på at det er noen særlig etterspørsel i markedet etter det du her foreslår. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 Jeg har liten tro på at det er noen særlig etterspørsel i markedet etter det du her foreslår. 28% av folk i Oslo bor alene. Hvor er enkeltpakken med kyllingfilet, Robert? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Det ligger mye mer i det at økonomi faktisk er et fag. Det er fordi at de fleste forstår ikke hvordan økonomi fungerer. Hvordan kan du være så sikker på meningene dine når du ikke en gang har tatt økonomi. Reitan henter ikke bare penger fra Norske lummer. Han henter penger fra folk over hele verden og det gjør diverse andre rikfolk også fra hele verden. Jeg tror heller du skal klage på Bill Gates som sannsynligvis har hentet flere tusner av folks lummer. Det er viktig at noen har en del penger sånn at de kan invistere uten risiko. Det er dermed ikke nødvendig at de har mange hundre milliarder. Det kommer av monopol som ikke har noe med kaptalisme å gjøre. I et monopol kan de profitmaksimere, men i et oglipoly som absolutt er å foretrekke driver konkurranse prisen nedover og de kan ikke profitmaksimere lenger. Kanskje jeg jobber i næringslivet, slik at jeg ser at bedrifter gjerne pisser på kundenes behov dersom de kan slippe unna med det? En ting er å kunne makroøkonomi, en annen ting er å kunne bedriftsøkonomi, men det er når du kan begge deler pluss litt om markedsføring og godt kommunikasjonshåndtverk at du begynner å se sammenhengene. Du vil legge fokus på psykateri, men du har ikke forklart hvor du skal hente pengene fra. Hvis jeg skal ta deg seriøst må gi et seriøst forslag. Skal vi ha flere elever per lærere? Skal vi ha mindre opplæringsprogrammer for handikappete? Skal vi ha høyere skatter? Skal vi gi mindre trygd? Og hvorfor er ditt forslag viktigere enn der du ønsker å kutte. Hvordan vet du at det vil hjelpe noe særlig? Psykiatrien er en investering, ikke en utgiftspost. Den gir en raskere tilbakebetaling av investeringer enn mange andre disipliner, for resultatet av en god psykiatrisk helsetjeneste er lavere sykefravær. Dessuten er det rimeligere å behandle en begynnende personlighetsforstyrrelse enn en utagerende rusmisbruker (som altfor ofte er resultatet når folk ikke får hjelp) 1. Selvfølgelig gjør de det. Det er derfor vi ønsker oglipoly sånn at de ikke kan gjøre det fordi de stikker til konkurrenten. Markedet tvinger uærlige bedrifter til å følge kundenes behov og dette skjer f.eks. i dagalivarebransjen som du kritiserer. Det er mye bedre å anta at bedriftene bare tenker på seg selv og jobbe utifra det, og fremme gode forslag enn å prøve å få dem til å oppføre seg bedre med moral. 2. Dette er bullshit du bruker bare for å komme deg unna et vanskelig spørsmål. Hadde du kunnet makroøkonomi hadde du også visst at vi ikke kan bruke mer enn et visst anntal med penger hvert år. Å bygge opp arbeidstyrken igjen tar tid (10-30 år) og i den perioden må du kutte. For all del er det godt mulig at det ikke blir noen større arbeidstyrke. Da vil du ikke få noen flere penger og pengene har blitt kastet på havet. Hadde man tjent penger øyeblikkelig av å bruke mer vile de ha gjort det. Tror du at du er mer inteligent enn de som bestemmer hvordan pengene til psykatrien skal brukes. Nei, hvor ønsker du å kuttte og ikke kom med et eller annen tulleutsagn som "Jeg ønsker å effektivisere". Jeg har liten tro på at det er noen særlig etterspørsel i markedet etter det du her foreslår. 28% av folk i Oslo bor alene. Hvor er enkeltpakken med kyllingfilet, Robert? Hadde jeg bodd alene ville jeg ha kjøpt en større pakke med f.eks. 4 kyllingfiller fordi jeg ønsker å spare penger. Markedet bestårfor det meste av deg og noen få andre. I min butikk finnes det til og med enkeltpakke med kyllingfillet, men det finnes mye flere av dobbeltpakker og større fordi det er et mye større marked for det. Endret 9. august 2008 av Camlon Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 28% av folk i Oslo bor alene. Hvor er enkeltpakken med kyllingfilet, Robert? De er tydeligvis ikke så etterspurt som du mener de burde være. Om du virkelig tror på det du selv sier så er det jo bare å starte Singelshop - kjeden med små pakninger og bli milliardær. Jeg har ingen tro på at markedet er interessert i dette og det tror heller ingen av de som driver dagligvarekjeder i Norge eller i andre land. Jeg vil imidlertid tro at merker som Fjordland og kjeder som Deli de Luca har en mye høyere andel single blandt sine kunder. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Jeg har liten tro på at det er noen særlig etterspørsel i markedet etter det du her foreslår. 28% av folk i Oslo bor alene. Hvor er enkeltpakken med kyllingfilet, Robert? At det er 28% enkelt husholdninger, betyr ikke at etterspørselen er stor nok til at til at produsentene mener det er lønnsomt nok å tilby enkeltpakninger. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 28% av folk i Oslo bor alene. Hvor er enkeltpakken med kyllingfilet, Robert? Om du virkelig tror på det du selv sier så er det jo bare å starte Singelshop - kjeden med små pakninger og bli milliardær. Jeg har ingen tro på at markedet er interessert i dette og det tror heller ingen av de som driver dagligvarekjeder i Norge eller i andre land. Nå er du bare teit. 28% markedpotensiale i Oslo i en bransje sin krever høy investering for å bryte seg inn? Siste som klarte det var Bunnpris - og de ble skapt av regulering (brustadbua). Du ser ikke skogen for trær, kanskje? Om jeg skal pønske ut et konsept, så blir det omtrent sånn: 1. Forhåndsundersøke i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim hvor det er høyest singeltetthet. 2. Sette Prior og Den Stolte Hane opp mot hverandre for å få tilbud på kylling-produkter i mindre enheter. Tilby treårskontrakter som fornyes hvert år. 3. Forhandle frem en god avtale for kjøtt og kjøttdeig. 4. Ferskvare i hver butikk, trenger sannsynligvis å tenke nytt for å få plass på så lite areale som mulig. 5. Åpen til 23, 21 på ukedagene. 6. God markedsføring til en rimelig penge i nærmiljøet. Næraviser, nær-radio, og evt plakater på offentlig transport. 7. Satse på både single, eldre og familier (jeg er ikke teit) 8. Muligens ferdiglaget mat à la kjøttboller, pastasaus etc. 9. Mindre brød til en rimeligere penge, også i halvstekt form. 10. Ingen ferdigpakkede grønnsaker i grønnsaksdisken. Alt er pent presentert i kurver. 11. Muligens fisk i ferskvaredisken. Det er ingen som tilbyr det i dag.. 12. Bra med ferdig saus på pose, hermetikk og tørrvarer. 13. Prisene blir på ca 10% over kiwi-pris for samme vare. Ellers er det no-go. Jeg er også klar over at god infrastruktur og logistikk er absolutt nødvendig. "Spis bedre, kast mindre" er vel et godt slagord? Men helt ærlig så har jeg ikke en gründer i magen og ei heller er jeg kremmer nok til at jeg har særlig tro på at produktet blir knall. Dessuten mangler jeg 50 millioner kroner for å sparke noe sånt igang. Skjønt, alt kan jo skje på et forum.. Noen som vil bli rike her? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Jeg har liten tro på at det er noen særlig etterspørsel i markedet etter det du her foreslår. 28% av folk i Oslo bor alene. Hvor er enkeltpakken med kyllingfilet, Robert? Kombinasjonen av at: - Èn kyllingfilet er ikke et måltid. Det er en kanapè - Alle har fryserboks Gjør at enkeltpakken med kyllingfilet er totalt unødvendig. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Nå er du bare teit. 28% markedpotensiale i Oslo i en bransje sin krever høy investering for å bryte seg inn?Ingen av dagens dagligvaremilliardærer startet som spesielt rike. Du må selvsagt arbeide deg opp. 2 kjeder har prøvd seg på en "flying start" i Norge med meget store investeringer, Lidl og Ica. Ingen av dem har gjort det særlig bra. Siste som klarte det var Bunnpris - og de ble skapt av regulering (brustadbua).Ja, de fant en nisje, satset fullt på den og arbeidet hardt og målrettet. Det samme må du om du om du skal gjøre deg rik på singel-dagligvare-nisjen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 robertaas: Ica har da klart seg ganske godt? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 robertaas: Ica har da klart seg ganske godt? http://e24.no/naeringsliv/article2454042.ece "Ica har krympet til å bli den minste dagligvarekjeden i Norge." "Så tidlig som i september i fjor mente sjefen for Ica og Rimi-butikkene at bunnen var nådd. Men Ica-kjeden sliter fortsatt med å tjene penger. I årets første kvartal alene tapte Ica cirka 130 millioner kroner." Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 9. august 2008 Forfatter Del Skrevet 9. august 2008 Siste som klarte det var Bunnpris - og de ble skapt av regulering (brustadbua).Ja, de fant en nisje, satset fullt på den og arbeidet hardt og målrettet. Det samme må du om du om du skal gjøre deg rik på singel-dagligvare-nisjen. En nisje ble skapt av Stortinget, og Bunnpris utnyttet effektivt situasjonen. Godt vi omsider er enige i at lovgivning kan skape forretningsmuligheter. Det tok en stund.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Oi. Jeg trodde faktisk de gjorde det ganske greit. Hadde inntrykk av det hjemme i narvik iallfall. Ikke at jeg noensinne er paa Ica selv, men virker som at andre er det. Tydelig at det ikke er saann overalt da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå