Gå til innhold

10 tiltak/prinsipper for et bedre Norge

Anbefalte innlegg

Jeg ga bare et veldig forenklet eksempel. Om innpakning koster 50 øre eller 5 kroner endres ikke poenget, med små pakker er:

-innpakning dyrere

-transport dyrere

-håndtering og lagring i butikk dyrere

Spørsmålet er hvor mye forskjellen er på. Som sagt, vi kaster mye mat. Er det billigere å kjøpe den kyllingfileten du trenger til 28 kroner eller en du trenger og en du ikke trenger til 50 kroner?

Edit: Skriveleif

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett skjønner jeg ikke hva som er problemet med at man må kjøpe 2 pk. kyllingfilét fremfor enkel? Det er da bare å fryse den man ikke spiser?

Dette må leverandørene få bestemme selv.

Edit:

Spørsmålet er hvor mye forskjellen er på. Som sagt, vi kaster mye mat. Er det billigere å kjøpe den kyllingfileten du trenger til 28 kroner eller en du trenger og en du ikke trenger til 50 kroner?

Hvis man blir tvunget til å levere enda et nytt produkt som ikke er spesielt lønnsomt (hadde det vært det hadde de levert det allerede) må man investere i nytt maskineri for pakking. Hvem tror du må betale det?

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar
Uansett skjønner jeg ikke hva som er problemet med at man må kjøpe 2 pk. kyllingfilét fremfor enkel? Det er da bare å fryse den man ikke spiser?

Problemet er at vi kaster så j*vla mye mat. Penger ut av vinduet. Jeg måtte ha en enorm fryser dersom jeg skulle unngå å kaste mat. Og det er stadig flere singel-hushold..

Lenke til kommentar

Problemet er at vi kaster så j*vla mye mat. Penger ut av vinduet. Jeg måtte ha en enorm fryser dersom jeg skulle unngå å kaste mat. Og det er stadig flere singel-hushold..

Da er du dårlig til å planlegge innkjøpene dine. Tror du ikke disse 'fattige' som du snakker om tenker litt bedre over hvordan de bruker pengene sine?

Om du personlig kunne tenke deg enpakninger med kylling så si det, ikke si du tenker på fattige.

Lenke til kommentar
Prisen ville nok blitt mye høyere på singelpakker og du overser fullstendig utfordringen med hylleplass. Skulle et slik lovpåbud komme ville det bety en reduksjon av vareutvalg, salgssteder og en prisøkning. Resultatet ville vært at enda flere kjører til Sverige for å kjøpe mat i økonomipakker. Ville det vært en bedre ressursbruk?

Jeg mener det er galskap om staten skal blande seg inn i hvilke kvantiteter ferskmat selges i. Regimer som er så reguleringskåte har aldri vært noe positivt bidrag til menneskeheten.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Prisen ville nok blitt mye høyere på singelpakker og du overser fullstendig utfordringen med hylleplass. Skulle et slik lovpåbud komme ville det bety en reduksjon av vareutvalg, salgssteder og en prisøkning. Resultatet ville vært at enda flere kjører til Sverige for å kjøpe mat i økonomipakker. Ville det vært en bedre ressursbruk?

Jeg mener det er galskap om staten skal blande seg inn i hvilke kvantiteter ferskmat selges i. Regimer som er så reguleringskåte har aldri vært noe positivt bidrag til menneskeheten.

Jeg kan regne, Robert. Hylleplass er ingen enorm utfordring, nettopp fordi kilo/hyllemeter ikke blir så utrolig forskjellig. Disse singelpakkene blir jo ikke like store som økonomipakkene, og jeg forlanger ikke at det skal være en bestemt prosentandel eller noe slikt. Kun at varen skal tilbys etter samme kalkyle som de andre varene.

Men jeg innser at du ikke er spesielt villig til å innrømme at det kapitalistiske systemet forutsetter et demokrati for at det skal fungere til fordel for befolkningen. Produsentene har ingen rettigheter andre enn å ha konkurrere med andre. Og det er uansett ingen konkurranse i leverandørmarkedet, for regulering er uansett på plass takket være senterpartiet. Hvorfor skal vi da ikke sørge for at monopolistene tjener hele folket?

Og til din opplysning så vingler jeg mellom Høyre og Venstre på partiskalaen.

Lenke til kommentar
Jeg kan regne, Robert. Hylleplass er ingen enorm utfordring, nettopp fordi kilo/hyllemeter ikke blir så utrolig forskjellig.
En pakke kyllingfilet er jo 75% luft.
Så det er altså selve pakningen som opptar mest plass... :whistle:
Men jeg innser at du ikke er spesielt villig til å innrømme at det kapitalistiske systemet forutsetter et demokrati for at det skal fungere til fordel for befolkningen. Produsentene har ingen rettigheter andre enn å ha konkurrere med andre. Og det er uansett ingen konkurranse i leverandørmarkedet, for regulering er uansett på plass takket være senterpartiet. Hvorfor skal vi da ikke sørge for at monopolistene tjener hele folket?
Klarer ikke helt følge deg her, mener du at kapitalisme betyr monopol?
Ja, du kan jo prøve å få dem til å detaljstyre pakkestørrelse i detaljhandel. :!:
Lenke til kommentar
Litt løst og fast. Kaster dette opp i lufta for å se hva som faller ned.

1. Ferskvarer skal alltid tilbys i løsvekt.

2. Det skal alltid lønne seg å jobbe.

3. Ingen diskriminering.

4. Gratis kursing i offentlig regi av mellomledere og ledere ang. mobbing, forebygging av sykefravær, og de ansattes rettigheter.

5. Innstramming av markedsføringsloven - tilbyder må kunne dokumentere at markedsføringen er sann.

6. Innstramming av markedsføringsloven - totalkostnad for forbrukerlån skal oppgis klart og tydelig i større skrift enn lånesummen, på samme side.

7. Alle vedtak på Stortinget skal følges av bevilgninger for deres gjennomføring.

8. Psykiatrien og rusomsorgen får umiddelbart tredoblet budsjett, samt at riksrevisjonen går over tiltakene deres og vurderer deres effektivitet.

9. Tredoblet budsjett til kreditt-tilsynet og økokrim.

10. Alle offentlige bygg skal overholde arbeidsmiljøloven innen 4 år.

Hva synes dere? Skal jeg stifte parti?

1. Hvorfor det? Kan vi ikke heller la markedet bestemme etter hva folk ønsker. Sett grunnen din nå, men markedet følger det som er mest effektivt uansett.

2. Moralutsagn som har lite bak seg og dårlig forklart. Det er også sånn at det lønner seg å jobbe rent pengemessig i 99.9% av tilfellene.

3. Herregud, mer unyttig moral.

4. Og hvordan vet du at dette hjelper og ikke fører til et pengesluk. Vi har ikke ubegrenset med midler på ting som krever norsk arbeidskraft.

5. Hva skal i så fall strammes inn, Hva mener du med at markedsføringen skal være sann.

6. Jeg tror også at de som tar lån kan lese det som står på arket deres. De skal tross alt ta et lån på flere hundre tusen kroner.

7. Og de pengene skal tas fra?

8. Og de pengene skal tas fra?

9. ditto

10. Jeg vet ikke hva som står i den loven, så jeg kan ikke uttale meg.

Jeg tror faktisk med de 10 forslagene hadde du gjort Norge et verre sted å bo i. Uansett, om det fører til et bedre eller verre Norge må du jobbe med presentasjonen. Når du fremmer et forslag vil jeg høre hva du skal forandre (ikke bare nevn en lov, men hva i loven), hvordan du skal forandre den, hvorfor du skal forandre den og hvis det koster penger, hvor skal du hente pengene fra? Dette var bare et patetisk forsøk.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Jeg kan regne, Robert. Hylleplass er ingen enorm utfordring, nettopp fordi kilo/hyllemeter ikke blir så utrolig forskjellig. En pakke kyllingfilet er jo 75% luft.

Så det er altså selve pakningen som opptar mest plass... :whistle:

Per kg vare blir det jo omtrent makent, lurio. Siden du nå engang ikke utviser særlig folkeskikk, så tillater jeg meg et lite spark i siden på herr "jeg vil misforstå".

Klarer ikke helt følge deg her, mener du at kapitalisme betyr monopol?

Nei, dagens politikk styrt av senterpartiet har medført monopol. Enten må vi bryte det opp, eller så må vi regulere siden markedskreftene ikke får fritt spill. Nå vet jeg ikke hva slags venner du har, men omtrent samtlige venner jeg har er irritert på pakkestørrelsene og kaster mer mat enn nødvendig.

Ja, du kan jo prøve å få dem til å detaljstyre pakkestørrelse i detaljhandel. :!:

You bet. De støtter dagens monopolsituasjon, og de er villige til å detaljstyre hva slags folk som kommer inn i landet..

Lenke til kommentar

Hvordan skal man selge øl i løs vekt? Tappekran og medbrakte tomflasker?

Det sier seg uansett selv at kostnadene med pakking, transport og håndtering av små enheter er større enn for færre store enheter. Størrelsen på disse kostnadene har jeg ingen forutsetning for å uttale meg om.

Men om man skal selge i løs vekt og produktene skal ligge løse og uemballerte i butikken, så vil dette selvsagt skape problemer med holdbarhet og hygiene for en del produkter. Noe som igjen vil føre til dyrere produkter.

Dersom man skal pakke hvert enkelt produkt hver for seg, i stedet for å samle i større pakker så vil det nok gå med en del mer emballasje, noe både vil gå utover miljøet, men også prisen.

Så dette opplegget kjøpe jeg ikke i det hele tatt. Her må produsenter og forhandlere få lov til å gjøre som de vil. Detaljstyring på dette nivået er å ta et skritt nærmere det å bli en kommuniststat.

Egentlig er dette forslaget så tåpelig at jeg ikke vet hvorfor jeg gidder å diskutere det engang...

Lenke til kommentar
Men hva med strømper med løk? Har du noen tilsvarende regnestykker som tilsier at løk MÅ komme i strømper?

Løk kommer nok i strømper fordi noen blir mye bedre økonomisk stilt av at du kjøper 4 løk fremfor 1, selv om du får litt rabatt på de 4. Samme som med bolletilbudene på bensinstasjonene. Det er veldig fint for de om du betaler 10 kr for en bolle de kjøper for 60 øre, men det er enda bedre om du betaler 25 kr for 3 boller.

Løk og boller er det massevis av, derfor går produsentene langt for at du skal kjøpe mest mulig.

Lenke til kommentar
Men hva med strømper med løk? Har du noen tilsvarende regnestykker som tilsier at løk MÅ komme i strømper?

Løk kommer nok i strømper fordi noen blir mye bedre økonomisk stilt av at du kjøper 4 løk fremfor 1, selv om du får litt rabatt på de 4. Samme som med bolletilbudene på bensinstasjonene. Det er veldig fint for de om du betaler 10 kr for en bolle de kjøper for 60 øre, men det er enda bedre om du betaler 25 kr for 3 boller.

Løk og boller er det massevis av, derfor går produsentene langt for at du skal kjøpe mest mulig.

Det er på grunn av sånne som deg at jeg skrev dette som nummer en, kompis. Det koster butikken ingen forskjell om du kjøper en eller fire. Men de tjener mer penger på at du kjøper fire når du bare trenger en.

Whatever. Evnen til å tenke analytisk samt å gjøre enkle regnestykker er tydeligivs borte vekke. Heia oljedopet!

Lenke til kommentar
Det koster butikken ingen forskjell om du kjøper en eller fire. Men de tjener mer penger på at du kjøper fire når du bare trenger en.

Nei, men bedre inntjening for butikken betyr at butikken går bra, som igjen betyr at de har bedre råd til blant annet å holde folk i arbeid slik at folk tjener penger og har råd til å kjøpe 4 løk i stedet for 1.

Er det ikke bra at du som forbruker kan spare på å kjøpe i større kvanta? Dersom man skulle begynt å selge løk eller boller enkeltvis så hadde stykkprisen gått opp. Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan det skal være til hjelp for noen.

Uansett, hadde du fått innført en slik praksis at butikker måtte selge alle produkter enkeltvis, så kan jo butikken bare legge ut to enkle løker i hylla til samme prisen som for en pakke med 4.

Eller skal du inn og styre prisene også?

Lenke til kommentar
Er det ikke bra at du som forbruker kan spare på å kjøpe i større kvanta? Dersom man skulle begynt å selge løk eller boller enkeltvis så hadde stykkprisen gått opp. Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan det skal være til hjelp for noen.

JEG SPARER IKKE PÅ Å KJØPE I STØRRE KVANTA DERSOM JEG IKKE HAR BEHOV FOR Å KJØPE I STØRRE KVANTA.

Og det er jo nettopp derfor jeg skrev "ferskvarer", pasta kjøper jeg inn i kilo-poser... Jeg ikke stokk dum, mann. Jeg kan faktisk regne!

Det virker som om dere kanskje ikke har en egen husholdning, og dermed anser dette som en øvelse i ideologi?

Lenke til kommentar

JEG SPARER IKKE PÅ Å KJØPE I STØRRE KVANTA DERSOM JEG IKKE HAR BEHOV FOR Å KJØPE I STØRRE KVANTA.

Og det er jo nettopp derfor jeg skrev "ferskvarer", pasta kjøper jeg inn i kilo-poser... Jeg ikke stokk dum, mann. Jeg kan faktisk regne!

Det virker som om dere kanskje ikke har en egen husholdning, og dermed anser dette som en øvelse i ideologi?

Ok, la oss gå tilbake til start da, hvilke ferskvarer er det du ikke får kjøpt i små nok kvanta og som du har problemer med at går ut på dato før du får brukt dem opp?

Det meste av grønnsaker og brødvarer er jo allerede å få kjøpt i løs vekt. Hva mer regner du som ferskvare? Det meste av kjøttvarer kan jo uansett fryses ned, så det burde ikke heller være noe problem. Melk får du også kjøpt nedi ganske så små enheter.

Hva er det du savner som ikke allerede finnes i "løs vekt"?

Lenke til kommentar

Ok, la oss gå tilbake til start da, hvilke ferskvarer er det du ikke får kjøpt i små nok kvanta og som du har problemer med at går ut på dato før du får brukt dem opp?

Det meste av grønnsaker og brødvarer er jo allerede å få kjøpt i løs vekt. Hva mer regner du som ferskvare? Det meste av kjøttvarer kan jo uansett fryses ned, så det burde ikke heller være noe problem. Melk får du også kjøpt nedi ganske så små enheter.

Hva er det du savner som ikke allerede finnes i "løs vekt"?

Dette handler ikke om meg, egentlig. Det handler om at alle som ikke har to barn blir lurt for penger ved å måtte velge mellom dårlig mat eller for mye mat..

Uansett - la oss si at ferskvarer er alt med holdbarhetsdato på mindre enn 6 uker.. Jeg kan ramse opp - gode tomater (det er alltid de dårligste i enkelt-salg), hvitløk (glad i det, men jeg kaster ca 80% av det jeg kjøper inn, de gror fortere enn jeg blir kvitt dem), chilis, rødløk, plommetomater, minimais, sukkererter, god løk (igjen, slaskete løk i løssalg, god løk i strømpe), kyllingfilet etc. Broccoli kommer alltid i tospann.. Og gulrøtter er også sjelden å se i løsvekt.. Skulle også gjerne kunne kjøpe 200 gram kjøttdeig, slik at jeg slipper å spise samme middagen to ganger på rad - eller måtte huske å ta ut kjøttdeigen om morran når jeg er trøtt som en strømpe og har nok med å huske å på kneppe buksesmekken.

Og tilslutt er fryser fint å ha, men faen heller - det skal da ikke være en forutsetning for å kjøpe ferskvarer at man skal styre med opp og ned-frysing av mat? Bare fordi varehandelen absolutt skal selge meg mer enn jeg har behov for?

Jeg mener å huske at 40% av husholdningene i Oslo er enslige, forresten.

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
Dette handler ikke om meg, egentlig. Det handler om at alle som ikke har to barn blir lurt for penger ved å måtte velge mellom dårlig mat eller for mye mat..

Uansett - la oss si at ferskvarer er alt med holdbarhetsdato på mindre enn 6 uker.. Jeg kan ramse opp - gode tomater (det er alltid de dårligste i enkelt-salg), hvitløk (glad i det, men jeg kaster ca 80% av det jeg kjøper inn, de gror fortere enn jeg blir kvitt dem), chilis, rødløk, plommetomater, minimais, sukkererter, god løk (igjen, slaskete løk i løssalg, god løk i strømpe), kyllingfilet etc. Broccoli kommer alltid i tospann.. Og gulrøtter er også sjelden å se i løsvekt.. Skulle også gjerne kunne kjøpe 200 gram kjøttdeig, slik at jeg slipper å spise samme middagen to ganger på rad - eller måtte huske å ta ut kjøttdeigen om morran når jeg er trøtt som en strømpe og har nok med å huske å på kneppe buksesmekken.

Og tilslutt er fryser fint å ha, men faen heller - det skal da ikke være en forutsetning for å kjøpe ferskvarer at man skal styre med opp og ned-frysing av mat? Bare fordi varehandelen absolutt skal selge meg mer enn jeg har behov for?

Jeg mener å huske at 40% av husholdningene i Oslo er enslige, forresten.

Ta deg en tur til et grønnsakstorg så får du kjøpt alt det du ramser opp av grønnsaker enkeltvis. Kyllingfilet kan du også få kjøpt i så lite som i topakning, så jeg ser egentlig ikke problemet.

Og dersom du har problemer med å huske å ta kjøttdeigen ut av fryseren, så får du heller lage deg en huskelapp som alle oss andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...