GRIM87 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Lurer bare på hvor grensa til formueskatt går? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Har du en nettoformue på mer enn 120.000 kroner, må du betale formueskatt til stat og kommune. infoen er tatt herfra Info Du skulle ikke ha særlig mye penger før staten vil ta alt fra deg. Alle skal ha likt det funker fint i praksis for de som ikke har noe men alle som har jobbet for sine penger hater det for alt det er verdt vil jeg tro. Hvorfor skal noen få leve godt på ditt harde arbeid tenker nok mange som har høy formueskatt. Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Skatter de formueskatten av rentene?? Hvordan virker det på unge under 18 år?? Lenke til kommentar
nistemann Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Skatter de formueskatten av rentene?? Hvordan virker det på unge under 18 år?? Du må skatte av renteinntekter ja, på samme måte som man kan trekke fra rentekostnader. Men, dette er jo ikke det samme som formueskatt. Mer om dette her. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Haha, må tydeligvis betale formueskatt snart jeg da, om jeg nå ikke klarer å få kjøpt meg en leilighet eller noe. Sykt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Det er nok sånn Norge er, alt skal deles likt, noe som fungerer kjempe fint for de som ikke har noe men er dårlig for de som har jobbet hardt hele sitt liv for og få litt ekstra så må de betale de andres sine ting. Det er jo kjempe fint at folk som ikke har så mye får hjelp selvsagt det sier jeg ikke men det er litt dumt når de vanlige rike da snakker jeg ikke om Røkke og disse, for de har jo utrolig mye penger. Men de som kanskje har 500 tusen og oppover betaler halvparten eller mer i skatt blir jo helt ekstremt. Er som at halvparten av alt du jobber inn forsvinner så du skulle tatt fri halvparten av året og bare tatt din egen lønnings del hehe. Men sånn er vårt samfunn i dag at de som tjener mest må betale blods pris for dette. Du er ikke den eneste som syns formueskatt er noe dumt for vanlige folk, selv har jeg kjent folk som har betalt formueskatt på arven sin, siden deg var små barn noe som selvsagt er kjempe dårlig. Du får skaffe deg en leilighet men da må du fortsatt skatte av den eller betale staten på en annen måte. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Når du snakker om at man må betale halvparten i skatt sikter du vel til skatt på inntekt og ikke formueskatt. Man betaler også bare toppskatt på den delen av lønna som er over innslagspunktet for toppskatten, så å si at man kan ta seg fri halve året om det ikke hadde vært for toppskatten blir litt unøyaktig.. Nå er vi vel litt off-topic, her er vi inne på det prinsipielle om hvordan det offentlige skal finansieres. På den ene siden kan man si at det er klart at høy inntekt (evt. stor formue) skal beskattes hardere, tjener du mer kan du også bidra mer. På den andre siden kan det føles urettferdig at staten skal ta en større del av inntekten din bare fordi du tjener mer enn naboen.. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Du får skaffe deg en leilighet men da må du fortsatt skatte av den eller betale staten på en annen måte. Mvh donnieakalefty Om han har et boliglån på denne leiligheten som er større enn dens ligningsverdi, så ender han (på papiret=selvangivelsen, men ikke i praksis) opp med null i formue og null i formuesskatt. Og ettersom ligningsverdien skal være 30% av markedsverdien, så skal det ikke store huslånet til. Svært få som kjøper leilighet og har 70% eller mer av markedsverdien i egenkapital.. Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Jeg har nå da et skattekort på 5 %. Vil det da si at rentene jeg får på begge kontoene blir trykket av selve inntekten jeg får av arbeidsgiver. Er skattekortprocenten regnet ut fra det? Dessutene er det ikke jeg som disponerer alt her. En konto står på foreldrene sitt navn da ikke jeg er myndig, og en er de verge på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå