knopflerbruce Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Solgte en fungerende CPU til en fyr, som ikke får den stabil. Begynner å gå tom for ideer til hva som er galt. Problemet er at CPUen er ustabil i Vista, frys og BSOD hele tiden. Maskinen feiler Orthos etter 10 sekunder eller noe i den duren. Stresstest har også blitt kjørt fra en bootbar CD (om jeg forsto det rett), og da varte den i noen minutter før det ble feil. PSU er NothQ 400w HK er Epox EP-9NPAJ GPU er et 9600GT RAM vet jeg ikke, men han har 2 sett han bytter på å bruke. Memtest har blitt kjørt uten feil, så minnet er nok OK. CPUen ble opprinnelig kjørt på den lille ribba til 3200+, og var 53C idle i bios rett etter en spontanrestart. Den har nå blitt byttet til en Zalmankjøler, uten at det hjalp. Spenningen på CPUen har blitt testet på 1,35v (stock), og også 1,25v og 1,4v uten at det ble NOEN forskjell. Jeg mener dette høres ut som et generelt kompatibilitetsproblem av en eller annen sort. En god #2-forklaring kan jo være at CPUen har blitt litt kvestet av forsøkene på å loade windows med mini-mini-kjøleren (mange av disse blir fort 20-25 grader varmere under load enn ved idle, noe som gjør at vi kommer godt over spesifisert temp). Ny PSU er visst på vei, men om NorthQ's 400w er av normal kvalitet burde den dra dette systemet. Eller? Epox vet jeg lite om, men om det er så dårlig at det kan forklare problemene vet jeg ikke. Det skal visstnok støtte X2'er også. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Prøv å deaktivere Cool n' quiet i BIOS og se om det bedrer seg da. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Prøv å deaktivere Cool n' quiet i BIOS og se om det bedrer seg da. Den er skrudd av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå