marw Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Hadde et par spørsmål, jeg hadde håpet noen andre kjenner svaret på. har 4 stk seagate 500gb 7200.11 disker som jeg tenkte å slenge inn i en gammel maskin, og sette opp som filserver. # jeg har også en hitachi 500gb med noe høyere søketider, vil hastigheten bli tregere dersom jeg bruker denne, ala maks hastighet = tregeste ledd? # Skal bruke et gammelt hovedkort, nforce 4/5 med integrert raid på. dersom hovedkortet tar kvelden, kan jeg kjøre opp diskene i mitt nye nforce7 HK for å hente ut dataene igjen? # Kan jeg utvide raidet med flere disker, uten å miste eksisterende data? Takker for alle evt. svar ) Endret 6. august 2008 av marw Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 # jeg har også en hitachi 500gb med noe høyere søketider, vil hastigheten bli tregere dersom jeg bruker denne, ala maks hastighet = tregeste ledd? Overføringshastigheten vil bli høyere med antall disker(begrenset av PCI/PCIe/PCI-X bus), søketiden vil derimot bli værre. # Skal bruke et gammelt hovedkort, nforce 4/5 med integrert raid på. dersom hovedkortet tar kvelden, kan jeg kjøre opp diskene i mitt nye nforce7 HK for å hente ut dataene igjen? Har egentlig ingen foruutsetning for å si at dette fungerer, men var jeg deg, ville jeg godt for en software-RAID løsning. Da slipper du å måtte tenke på om det vil fungere med ett nyere hovedkort(da tenker jeg spesielt på Software RAID i linux, eventuelt ZFS og solaris). # Kan jeg utvide raidet med flere disker, uten å miste eksisterende data? Det kan du ihvertfall i Linux / Solaris, men har ikke peiling på software RAID i windows, eller RAID kontrolleren på nForce kortet ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå