Gå til innhold

VO i forsvaret

HTV-IngBN

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte jeg skulle gi litt info ang. opplæring til sivil nytte under førstegangstjeneste.

Ila. førstegangstjenesten får du minimum en uke voksenopplæring i tjenestetid. Her får du på forhånd velge mellom noen alternativer. Der er sikkerhetsvaktkurs ofte et alternativ, samt jegerprøven, grunderkurs, truckfører osv.

Får du ikke det kurset du ønsker der har du også muligheten til å søke på slike kurs senere. Noen av kursene er helt gratise mens enkelte dyre kurs koster litt, f.eks lastebillappen osv. I slike tilfeller kan du søke om stipend hvor VO (voksenopplæringa) dekker store deler av kostnaden. Desverre lider VO under store budsjettkurs så det er ikke alle så får det de vil ha. Men er det noe du ønsker spør og søk! Det koster ihvertfall ingenting:D

Ønsker dere alle lykke til. Meg vil dere se mere til. Kommer ned når dere rykker inn, både 2.BN og IngBN.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal inn i 2bn jeg. hvordan er mulighetene til aa ta klasse B? Jeg vet at en ikke faar dette dekket paa noe vis, da dere kun dekker det forsvaret har behov for, og det selvfoelgelig er noen andre med klasse B som da heller utfoerer de oppgavene som krever dette, men vet du hvordan dette har blitt gjort rent praktisk tidligere? Om det er mulighet til aa ta dette paa kveldstid? Hvor er naermeste trafikkskole? Eller er det greiest aa ta kjoeretimer naar man er hjemme paa perm?

Lenke til kommentar
Skal inn i 2bn jeg. hvordan er mulighetene til aa ta klasse B? Jeg vet at en ikke faar dette dekket paa noe vis, da dere kun dekker det forsvaret har behov for, og det selvfoelgelig er noen andre med klasse B som da heller utfoerer de oppgavene som krever dette, men vet du hvordan dette har blitt gjort rent praktisk tidligere? Om det er mulighet til aa ta dette paa kveldstid? Hvor er naermeste trafikkskole? Eller er det greiest aa ta kjoeretimer naar man er hjemme paa perm?

Jeg er ikke HTV i IngBN, men jeg har vært på Skjold så jeg vet hvordan det er.

Å ta klasse B er selvsagt umulig i gjennom Forsvaret (for en i 2. Bn i hvertfall). Nærmeste kjøreskole ligger i Andselv (Bardufoss) og er åpen på hverdager til kl. 17 (eller noe). Altså er kjøreskolen bare åpen i tjenestetid. Det betyr at du ikke får tatt kjøretimer privat heller, bortsett fra på langpermer.

Teoriprøven kan du sikkert få fri fra tjenesten for å ta derimot. Nærmeste trafikkstasjon ligger i Finnsnes, som er 1.5 time unna Skjold.

Lenke til kommentar

Bah. Blir jaggu vanskelig aa faa tatt lappen da. Faar hoere om jeg faar til en ordning i helgene med en kjoereskole hjemme i Narvik. Naar vi har generell helgeperm etter rekrutten er det jo uproblematisk aa dra hjem fra fredag til soendag, og da kan jeg forhaapentligvis faa tatt kjoeretimer i helgene. Kjenner en av kjoerelaererne ganske godt, saa forhaapentligvis faar vi til en ordning.

Lenke til kommentar
Hvordan er muligheten for å få maskinførerbevis når man skal i IngBN?

Skal inn på tirsdag så får vel begynne å pakke snart :D

Mulighetene for det er ganske stor. Maskinførerbevisene kan ofte tas gjennom VO. Dessuten er det jo to kompanier i bataljonen (ett vervet) som driver med dette, så hvis du ender opp i en maskinavdeling så er du ganske sikkert garantert maskinførerbevis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...