Abigor Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 (endret) For å poengtere at du har allerede tatt steget for å isolere deg fra det norske samfunnet og tar et ståpunkt der du viser med dine handlinger at du ikke ønsker å være en del av det. Med Hijaben tar du et symbolsk steg bort fra det norske samfunnet og ønsker å bevise dine holdninger fremfor andre, du påpeker symbolsk at det riktige kvinnesynet innebærer å tildekke seg sånn at menn ikke skal bli fristet til å overgripe seg på deg eller å starte en samtale som kan være umoralsk uriktig. Du bærer med andre ord plagget som symboliserer at du ikke ønsker å blande deg med det norske samfunnet og når du da så blir en del av bevegelsen som bærer plagget påfører du andre muslimske kvinner og jenter et kollektivt gruppepress for at de også skal bære et slikt plagg. At du i tilegg påpeker hvor viktig det er at mannen din er muslimsk viser virkelig hvor ruskende galt livssynet ditt muligens er, en annen man som ikke er muslimsk har med andre ord ikke de egenskapene du ønsker selv om han er en bedre mann på alle punkter. Dette er med andre ord religiøs rassisme. Håper du tar litt tid til å tenke på konsekvensene å bære en hijab på har for ikke bare deg selv, men alle andre rundt deg. Dårlig kritikk. Jeg er fristet til å overføre kritikken over til meg. -Alle har sin rett til å isolere meg fra det norske samfunnet. Ingen skal tvinges til å sosialisere seg i et samfunn de ikke ønsker å sosialiseres i! -Alle har rett til å vise sine holdninger gjennom klær og symboler, uansett om disse holdningene går på tvers av samfunnet. Jeg kan gå med et svenskt flagg på min genser i det norske samfunn uten å bli straffet for det. Ingen skal nektes å vise sine holdninger. -Jeg kunne aldri tenkt å gifte meg med en muslims dame. Religion er avgjørende for mitt fremtidige gifteemne. Det kan ikke kritiseres av noen, det er et personlig valg. For eksempel ei kristen dame har ikke de egenskapene jeg ønsker, og hun vil aldri kunne ha de egenskapene. Det er min rett til å velge. Jeg kan ekskludere seksuell partner basert på politisk orientering, seksuell legning, religiøs overbevisning, etnisitet og geografisk opphav. Det er min og alle andres rett til å velge utifra sitt eget ønske. Dette er ikke religiøs rasisme eller noen annen form for rasisme. Det er et personlig valg som ingen andre har noe som helst med å gjøre. Du er laaaangt ute på viddene. Allikevel er jeg mot hijab, men ikke på grunn av de dårlige argumentene du kommer med. Privatlivet gjør man som man selv vil med. Om jeg kom fra Pakistan og reiste til Norge og kjøpte meg hus her, så kunne jeg for eksempel nektet alle kristne, jøder og nordmenn adgang til mitt hjem. Den eneste måten ikke-muslimer da kunne komme på besøk måtte være politiet med ransakelsesordre. Dette ville vært et valg hverken du eller noen andre hadde hatt rett til å kritisere. Endret 19. oktober 2008 av Abigor Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Dersom en ikke ønsker å sosialiseres i Norge så er det tåpelig å dra hit. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 For å poengtere at du har allerede tatt steget for å isolere deg fra det norske samfunnet og tar et ståpunkt der du viser med dine handlinger at du ikke ønsker å være en del av det. Med Hijaben tar du et symbolsk steg bort fra det norske samfunnet og ønsker å bevise dine holdninger fremfor andre, du påpeker symbolsk at det riktige kvinnesynet innebærer å tildekke seg sånn at menn ikke skal bli fristet til å overgripe seg på deg eller å starte en samtale som kan være umoralsk uriktig. Du bærer med andre ord plagget som symboliserer at du ikke ønsker å blande deg med det norske samfunnet og når du da så blir en del av bevegelsen som bærer plagget påfører du andre muslimske kvinner og jenter et kollektivt gruppepress for at de også skal bære et slikt plagg. At du i tilegg påpeker hvor viktig det er at mannen din er muslimsk viser virkelig hvor ruskende galt livssynet ditt muligens er, en annen man som ikke er muslimsk har med andre ord ikke de egenskapene du ønsker selv om han er en bedre mann på alle punkter. Dette er med andre ord religiøs rassisme. Håper du tar litt tid til å tenke på konsekvensene å bære en hijab på har for ikke bare deg selv, men alle andre rundt deg. Dårlig kritikk. Jeg er fristet til å overføre kritikken over til meg. -Alle har sin rett til å isolere meg fra det norske samfunnet. Ingen skal tvinges til å sosialisere seg i et samfunn de ikke ønsker å sosialiseres i! Hva er da poenget med å flytte til norge? Sosialisering, dvs å være del av samfunnet er jo noe som burde være naturlig for alle og betyr jo også at man deltar ved å arbeide og bidra kollektivt. Om du mener at vi skal tillate at immigranter kommer til norge og setter seg på sosialen og krever inntekt unten å løfte en finger sammtidlig som de isolerer seg fra nordmenn så er vi nok neppe enige. -Alle har rett til å vise sine holdninger gjennom klær og symboler, uansett om disse holdningene går på tvers av samfunnet. Jeg kan gå med et svenskt flagg på min genser i det norske samfunn uten å bli straffet for det. Ingen skal nektes å vise sine holdninger. Nei, vi har faktisk en del regler for hva som er tillatt i dette samfunnet, hjemme hos deg selv så kan du selvsagt gå som du ønsker så lenge du ikke er til sjeanse for naboene dine, men går du kledd som en viking væpnet med øks og sverd øker du garantert inn til koko bua. Reglene for hva vi tillater i det sosiale samfunnet har vært veldig fleksible og liberale, men det betyr ikke at vi godtar at noen vandrer nakne rundt på kjøpesentre eller har sex åpenlyst foran andre bare fordi at vi skal godta at disse viser at de er frisinnet. Vi godtar heller ikke offentlig at en mor mishandler barna sine (selv om mange mener at man har rett til å slå barna ved barneoppdrag) og sådan så burde vi jo reagere når vi ser mødre som mishandler psykisk barna sine og krever at de oppfører seg på en viss måte etter en eller annen syk religiøs bok. Selv om for eksempel noen religioner / sekter lar medlemene sine ha sex med barn så er det ikke rett. -Jeg kunne aldri tenkt å gifte meg med en muslims dame. Religion er avgjørende for mitt fremtidige gifteemne. Det kan ikke kritiseres av noen, det er et personlig valg. For eksempel ei kristen dame har ikke de egenskapene jeg ønsker, og hun vil aldri kunne ha de egenskapene. Det er min rett til å velge. Jeg kan ekskludere seksuell partner basert på politisk orientering, seksuell legning, religiøs overbevisning, etnisitet og geografisk opphav. Det er min og alle andres rett til å velge utifra sitt eget ønske. Dette er ikke religiøs rasisme eller noen annen form for rasisme. Det er et personlig valg som ingen andre har noe som helst med å gjøre. Men så regner jeg med at du har hatt null indoktrinasjon fra før av og har ikke blitt satt under press av familie til å forme livet etter forventningene til familie og slekt, noe som du skal være veldig glad for. Mens guttene gjerne kan "leve livet", finne seg sexpartnere blandt europeiske kvinner (så lenge de gifter seg senere med en muslimsk kvinne) så holdes jentene i en jernhand der man blir sett på som en hore om man faktisk får seg en Norsk ikke muslimsk kjæreste og får kjeft eller faktisk risikerer å bli drept av faren sin pga at man har krenket æren til familien sin. Privatlivet gjør man som man selv vil med. Om jeg kom fra Pakistan og reiste til Norge og kjøpte meg hus her, så kunne jeg for eksempel nektet alle kristne, jøder og nordmenn adgang til mitt hjem. Den eneste måten ikke-muslimer da kunne komme på besøk måtte være politiet med ransakelsesordre. Dette ville vært et valg hverken du eller noen andre hadde hatt rett til å kritisere. Har da heller ikke sagt at man ikke kan gjøre som man vil hjemme til seg selv, men har kritisert bruken av hijab i det offentlige. Så lenge du ikke holder på med sataniske offringer av spedbarn eller prøver å få en geit til å skape deg avkom så tror jeg ikke at du har noe problem. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Hva er da poenget med å flytte til norge?Sosialisering, dvs å være del av samfunnet er jo noe som burde være naturlig for alle og betyr jo også at man deltar ved å arbeide og bidra kollektivt. Om du mener at vi skal tillate at immigranter kommer til norge og setter seg på sosialen og krever inntekt unten å løfte en finger sammtidlig som de isolerer seg fra nordmenn så er vi nok neppe enige. Hva motivet er synes jeg ikke har noen betydning. Det som er av betydning er hva man faktisk gjør. Om en person fra Asia flytter til Norge med et oppriktig ønske om å studere på universitet, synes jeg ikke det betyr en dritt dersom av uforutsette hendelser etter hvert begynner med heroin og begynner å tigge på gata. Motivet er ubetydelig, handling er hva som teller. Nei, vi har faktisk en del regler for hva som er tillatt i dette samfunnet, hjemme hos deg selv så kan du selvsagt gå som du ønsker så lenge du ikke er til sjeanse for naboene dine, men går du kledd som en viking væpnet med øks og sverd øker du garantert inn til koko bua. Reglene for hva vi tillater i det sosiale samfunnet har vært veldig fleksible og liberale, men det betyr ikke at vi godtar at noen vandrer nakne rundt på kjøpesentre eller har sex åpenlyst foran andre bare fordi at vi skal godta at disse viser at de er frisinnet. Vi godtar heller ikke offentlig at en mor mishandler barna sine (selv om mange mener at man har rett til å slå barna ved barneoppdrag) og sådan så burde vi jo reagere når vi ser mødre som mishandler psykisk barna sine og krever at de oppfører seg på en viss måte etter en eller annen syk religiøs bok. Selv om for eksempel noen religioner / sekter lar medlemene sine ha sex med barn så er det ikke rett. Jeg så engang en person som gikk med en t-skjorte som det sto "voldta små barn?" på. Det er ikke ulovelig å kledd som man selv finner for godt. Derimot så har vi lover mot å ha sex med barn (pedofili/incest). Å gå med klær kan brukes symbolsk, men er ikke en handling på samme måte. Å ha sex offentlig er en handling. Å gå med hvilke klær man vil er annerledes. Jeg har selv gått med både spyd og skjold offentlig (riktig nok ikke i byen men i skogen), selv om det å bære våpen er strengt her i Norge. Jeg havnet ikke i kokobua heldigvis. Å gå med hijab kan ikke sammenlignes med å voldta barn, gå med våpen eller ha sex offentlig. Derimot så burde det være åpent for å gå naken flere steder dersom man ønsker det. Vi har nakenstrender, men tilbudet er nok dårlig på landsbasis. Synes du er blitt mer reflektert nå enn i din forrige post, det setter jeg pris på. Hijab er et klesplagg på lik linje med alle andre klesplagg, og må for all del ikke forbys offentlig. I arbeid synes jeg det bør være opp til arbeidsgiver. Men så regner jeg med at du har hatt null indoktrinasjon fra før av og har ikke blitt satt under press av familie til å forme livet etter forventningene til familie og slekt, noe som du skal være veldig glad for.Mens guttene gjerne kan "leve livet", finne seg sexpartnere blandt europeiske kvinner (så lenge de gifter seg senere med en muslimsk kvinne) så holdes jentene i en jernhand der man blir sett på som en hore om man faktisk får seg en Norsk ikke muslimsk kjæreste og får kjeft eller faktisk risikerer å bli drept av faren sin pga at man har krenket æren til familien sin. Jeg snakket om friheten til å velge egen partner, ikke tvangsekteskap og slike ting. Dermed kan du ikke kritisere muslimske jenter å utnytte seg av friheten til å kun gifte seg med muslimske menn. Men tvangsekteskap må kritiseres så jeg er enig med deg her! Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Hva motivet er synes jeg ikke har noen betydning. Det som er av betydning er hva man faktisk gjør. Om en person fra Asia flytter til Norge med et oppriktig ønske om å studere på universitet, synes jeg ikke det betyr en dritt dersom av uforutsette hendelser etter hvert begynner med heroin og begynner å tigge på gata. Motivet er ubetydelig, handling er hva som teller. Så, når man da viser at man ikke ønsker å være del av det norske samfunnet ved å isolere seg men faktisk krever de samme godene som nordmenn har man da ikke en konflikt mellom motiv og holdning? Du kan jo kanskje komme med et godt motiv for at muslimer fra pakistan / afghanistan eller andre uland har for å bo i norge slik de bodde i hjemlandet og hvorfor vi nordmenn skal godt det. Forstår du dobbeltmoralen ved at det er greit at Norske jenter roter med muslimske menn, mens det blir sett ned på at Muslimske jenter roter med Norske menn? At muslimer presser på for at hijab skall bli dagligvane og sørge for at dette blir en sosial barriere som benyttes for å nettop unngå at muslimske jenter skal bli oppsøkt av Norske gutter? I dagens samfunn så er det vel få gutter som ønsker å flørte med en vandrende burka sekk når det er langt lettere og fristende å snakke med ei norsk jente som kler seg normalt. Kanskje du nå forstår hva jeg legger i at dette er en form for rassisme? Jeg så engang en person som gikk med en t-skjorte som det sto "voldta små barn?" på. Det er ikke ulovelig å kledd som man selv finner for godt. Derimot så har vi lover mot å ha sex med barn Det finnes også lover mot nettop seksualisering av barn, som også er ulovlig. Dermed så tror jeg nok at han kunne blitt tiltalt for å gå med skjorten da han oppfordret til dette. Å oppfordre til ulovlige ting er jo ikke lov heller og er straffbart. Men holdningene ved å bære hijab, selv ned i barnealder viser jo hvor ille dette har blitt og hvor effektivt muslimer har blitt i å ta i bruk verktøy som kan fremme livssynet deres. Personlig så synnes jeg nå at det burde være et minstekrav at når man kom til norge tok seg et integreringskurs og ble vant med norsk skikk og kultur og godtar at barna sine kan leke med andre norske barn og bli kjærester om man så måtte ønske. Å prøve å legge barrierer mellom blir for dumt. Realiteten er nok at muslimske jenter blir ofte presset enten av familie eller av venner , bekjente (gruppepress) til å bære hijab og oppføre seg på en viss måte. Endret 19. oktober 2008 av Malvado Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 (endret) Så, når man da viser at man ikke ønsker å være del av det norske samfunnet ved å isolere seg men faktisk krever de samme godene som nordmenn har man da ikke en konflikt mellom motiv og holdning?Du kan jo kanskje komme med et godt motiv for at muslimer fra pakistan / afghanistan eller andre uland har for å bo i norge slik de bodde i hjemlandet og hvorfor vi nordmenn skal godt det. Å mene en ting å gjøre noe annet er hverken ulovlig eller straffbart. Jeg går selv kledd med symboler for å isolere meg fra det kristne Norge. Jeg kan bo i en liten hytte inni dypeste skogen og aldri snakke med en kjeft fordi jeg hater Norge, men så lenge jeg ikke bryter noen lover er det ingenting galt med det. Det kalles frihet. Hva motivet er for pakistanere og afghanere er for å komme hit aner jeg ikke. Jeg vet at mange kommer hit på grunn av at vi har et rikere samfunn med velferd som ikke eksisterer der de kommer fra. Jeg kan selv ha mange motiver om å isolere meg fra det norske samfunn. Om jeg velger å realisere det ønsket forblir det mitt valg. Forstår du dobbeltmoralen ved at det er greit at Norske jenter roter med muslimske menn, mens det blir sett ned på at Muslimske jenter roter med Norske menn? At muslimer presser på for at hijab skall bli dagligvane og sørge for at dette blir en sosial barriere som benyttes for å nettop unngå at muslimske jenter skal bli oppsøkt av Norske gutter?I dagens samfunn så er det vel få gutter som ønsker å flørte med en vandrende burka sekk når det er langt lettere og fristende å snakke med ei norsk jente som kler seg normalt. Ja jeg forstår dobbeltmoralen. Samtidig så kan man ikke si noe om hvert enkelt tilfelle før man vet alt. Trenden er negativ, men individuelt kan noen av disse jentene ha et personlig ønske om å kun gifte seg med muslimske menn fra samme hjemland. Jeg kommer aldri til å gifte meg med en muslim. Kanskje du nå forstår hva jeg legger i at dette er en form for rassisme? Satt i system er det et overgrep med rasistiske eller diskriminerende motiver, individuelt er det frihet. Som du antyder er det helst satt i system. Det finnes også lover mot nettop seksualisering av barn, som også er ulovlig. Dermed så tror jeg nok at han kunne blitt tiltalt for å gå med skjorten da han oppfordret til dette.Å oppfordre til ulovlige ting er jo ikke lov heller og er straffbart. Å gå med en slik t-skjorte som nevnt er ikke ulovlig og vil ikke bli straffet, på lik linje med mange andre ytringer som oppfordrer til kriminalitet, hat og rasisme. Men hvis du virkelig hadde kjent situasjonen ville du skjønt at det var ironisk og ingen oppfordring.Innenfor et kunstnerisk uttrykk er alt tillatt. Dette er noe samfunnet har for stor verdighet til å bry seg med. Jeg kan komme med eksempler at slike saker ikke blir gjort noe med. Realiteten er nok at muslimske jenter blir ofte presset enten av familie eller av venner , bekjente (gruppepress) til å bære hijab og oppføre seg på en viss måte. Slik alle blir oppfordret til å gjøre det andre synes er best. Unger går på skolen fordi de er blitt presset til det. Dette er noe samfunnet og foreldrene presser ungene til å gjøre. Er det en ting jeg har lært så er det at alt er subjektivt. Endret 20. oktober 2008 av Abigor Lenke til kommentar
coco_nel Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 coco_nel : Du har vel ingen planer om å gifte deg (med en norsk ikke muslim) eller få en norsk kjæreste heller? Nei, det kan jeg ikke. han må være ihvertfall muslim. og siden du spør så er jeg faktisk forlovet med en muslim og vi er fra samme land. JEG BLE IKKE TVUNGET! det er litt lett for dere å tro at muslimske kvinner blir tvunget til alt. men hvorfor spør du? For å poengtere at du har allerede tatt steget for å isolere deg fra det norske samfunnet og tar et ståpunkt der du viser med dine handlinger at du ikke ønsker å være en del av det. Med Hijaben tar du et symbolsk steg bort fra det norske samfunnet og ønsker å bevise dine holdninger fremfor andre, du påpeker symbolsk at det riktige kvinnesynet innebærer å tildekke seg sånn at menn ikke skal bli fristet til å overgripe seg på deg eller å starte en samtale som kan være umoralsk uriktig. Du bærer med andre ord plagget som symboliserer at du ikke ønsker å blande deg med det norske samfunnet og når du da så blir en del av bevegelsen som bærer plagget påfører du andre muslimske kvinner og jenter et kollektivt gruppepress for at de også skal bære et slikt plagg. At du i tilegg påpeker hvor viktig det er at mannen din er muslimsk viser virkelig hvor ruskende galt livssynet ditt muligens er, en annen man som ikke er muslimsk har med andre ord ikke de egenskapene du ønsker selv om han er en bedre mann på alle punkter. Dette er med andre ord religiøs rassisme. Håper du tar litt tid til å tenke på konsekvensene å bære en hijab på har for ikke bare deg selv, men alle andre rundt deg. Jeg ønsker ikke å isolere meg fra det norske samfunnet. Det går ikke hvis jeg skal bo her. At jeg går med hijab betyr ikke at jeg ikke kan ha norske venner osv. Med hijaben min ønsker jeg at folk skal like meg for den jeg er, og ikke for den jeg ser ut. Hijab er bare en slags klestil som Gud vil at kvinner skal følge. Det er også regler for hvordan menn må kle seg, så det er ikke bare kvinner klesregler gjelder. Jeg hadde muslimske venner som bruker hjab, men jeg følte meg aldri presset til noe som helst når jeg hang med de. Og vi hadde mange gode norske venner, som faktisk likte oss for den vi er. (har ikke så mye kontakt med dem nå siden vi flyttet.) Det er ikke så lett å leve med en som ikke forstår deg. Dere tror at islam handler om vold og undertrykkelse. Dere tror at vi(kvinner) blir presset til alt vi gjør. jeg hadde gjerne blitt kjent med en norsk gutt som ikke trodde jeg var gal som er muslim. Det er ikke alle norske familier som hadde blitt glade hvis datteren deres hadde tatt med seg hjem en utlending og ihverfall en muslim. Du må se på ting fra flere sider. Det er lettere for dere å tro på det ikke muslimske folk sier om islam og muslimer. Men hvorfor er det så vanskelig for dere å tro på at jeg(muslimsk kvinne) er faktisk fri. Hvorfor tror dere ikke på en muslimsk imam når han snakker om islam og muslimer. Lenke til kommentar
coco_nel Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 coco_nel : Du har vel ingen planer om å gifte deg (med en norsk ikke muslim) eller få en norsk kjæreste heller? Nei, det kan jeg ikke. han må være ihvertfall muslim. og siden du spør så er jeg faktisk forlovet med en muslim og vi er fra samme land. JEG BLE IKKE TVUNGET! det er litt lett for dere å tro at muslimske kvinner blir tvunget til alt. men hvorfor spør du? Var det du eller foreldrene dine som fant din forlovede, og hvor gammel var du når du ble forlovet med denne mannen? Hvorfor tror dere at muslimske kvinner skjuler på følelsene sine og er redde for å si det de mener? Hvorfor kan ikke dere godta at muslimske kvinner er frie og glade. Halooo, de er ikke fanget eller noe sånt noe. Koranen sier at kvinner skal dekke seg, men Den sier ikke at menn skal tvinge oss. Det står heller ikke i Den at menn eller familie kan tvinge oss til giftemål. Ja, jeg vet at noen blir tvunget, men da er det kulturen det kommer an på. Islam sier ikke at jentene må bli tvangs giftet. Jeg ble forlovet i sommer(17 år) og vi ble kjent i en slags fest. Faren min var faktisk imot det, han sier at jeg er for ung. Så det er ikke en "typisk" muslimsk situasjon! Lenke til kommentar
ultimatedeskjet Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) En vanlig islamsk forståelse er at kvinner når de er sammen med menn som ikke er i den nærmeste familien skal kle seg og oppføre seg på en måte som ikke kan tiltrekke seksuell oppmerksomhet. En seksuell oppmerksomhet kan jo bare være et blikk. Men samtidig er hijab et mer vestlig akseptabelt plagg i forhold til Niqab (hele ansiktet). Hijab kan jo faktisk være/bli moteriktig og trendy. Endret 22. oktober 2008 av ultimatedeskjet Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Så, når man da viser at man ikke ønsker å være del av det norske samfunnet ved å isolere seg men faktisk krever de samme godene som nordmenn har man da ikke en konflikt mellom motiv og holdning?Du kan jo kanskje komme med et godt motiv for at muslimer fra pakistan / afghanistan eller andre uland har for å bo i norge slik de bodde i hjemlandet og hvorfor vi nordmenn skal godt det. Å mene en ting å gjøre noe annet er hverken ulovlig eller straffbart. Jeg går selv kledd med symboler for å isolere meg fra det kristne Norge. Jeg kan bo i en liten hytte inni dypeste skogen og aldri snakke med en kjeft fordi jeg hater Norge, men så lenge jeg ikke bryter noen lover er det ingenting galt med det. Det kalles frihet. Hva motivet er for pakistanere og afghanere er for å komme hit aner jeg ikke. Jeg vet at mange kommer hit på grunn av at vi har et rikere samfunn med velferd som ikke eksisterer der de kommer fra. Joda, det er ingen tvil om at du som norsk statsborger har lov til å gjøre nettop det du har lyst til (innen lovens grenser), men når vi da ønsker å ha en positiv arbeidsimmigrasjon (du kan jo sjekke stortingets sider om temaet) så er det neppe ønsket å ta inn immigranter som kun kommer for den økonomiske delen. Og hvorfor har vi i det hele tatt en integrasjonspolitikk hvor det brukes store ressurser på at våre nye landsmenn skal beherske språket, få forståelse for hvordan vi nordmenn er og sørge for at barna våre kan leke sammen og bli glade i hverandre om det så skal være? Jeg kan selv ha mange motiver om å isolere meg fra det norske samfunn. Om jeg velger å realisere det ønsket forblir det mitt valg. Jo, som sagt valget er ditt, men vi nordmenn har og bør ha rett til å nekte at våre nye landsmenn skal få lov til å isolere seg og å føre en politisk og religiøs agenda som innskrenker de rettigheter kvinner allerede har her i landet. Hijab, Niqab og Burka er rett og slett ikke bra med tanke på hva som ligger bak disse. Vi holder sannsynligvis på å bli for snille med tanke på at vi gir for mye spillerom til de som kommer til norge og dette vil neppe bli bra i lengden. At man innfører felles spilleregler som skal følges av hele samfunnet er noe som jeg selv hadde oppfattet som positivt. Det er mange som mener at Burka / Niqab og Hijab også er velegnet til å skjule mishandling av kvinner som er begått av den muslimske mannen, siden man dekker over det meste av kroppen så blir dette langt vanskeligere å se for oss andre og man kan fortsette med kvinneundertrykkelsen hjemme. Når det også er vanlig å "sette kvinnen sin på plass" i hjemmet ved bruk av vold i slike hjem blir terskelen langt høyere for å gjøre noe med det da de som gjør dette blir ofte sett på av familien som noen som har krenket "æren" deres. Forstår du dobbeltmoralen ved at det er greit at Norske jenter roter med muslimske menn, mens det blir sett ned på at Muslimske jenter roter med Norske menn? At muslimer presser på for at hijab skall bli dagligvane og sørge for at dette blir en sosial barriere som benyttes for å nettop unngå at muslimske jenter skal bli oppsøkt av Norske gutter?I dagens samfunn så er det vel få gutter som ønsker å flørte med en vandrende burka sekk når det er langt lettere og fristende å snakke med ei norsk jente som kler seg normalt. Ja jeg forstår dobbeltmoralen. Samtidig så kan man ikke si noe om hvert enkelt tilfelle før man vet alt. Trenden er negativ, men individuelt kan noen av disse jentene ha et personlig ønske om å kun gifte seg med muslimske menn fra samme hjemland. Jeg kommer aldri til å gifte meg med en muslim. Tror nok at personen betyr mer for deg enn religionen, utifra ståstedet ditt så forstår jeg godt at du misliker den norske kirken og symboliserer dette med religiøse anti kirke symboler (men har du aldri tenkt på at du gjør kirken en tjeneste nettop ved å gjøre dette?) , så jeg tror nok at den dagen du finner den rette så kommer du ikke til å fokusere så mye på hva hun har trodd på. Det finnes også lover mot nettop seksualisering av barn, som også er ulovlig. Dermed så tror jeg nok at han kunne blitt tiltalt for å gå med skjorten da han oppfordret til dette.Å oppfordre til ulovlige ting er jo ikke lov heller og er straffbart. Å gå med en slik t-skjorte som nevnt er ikke ulovlig og vil ikke bli straffet, på lik linje med mange andre ytringer som oppfordrer til kriminalitet, hat og rasisme. Men hvis du virkelig hadde kjent situasjonen ville du skjønt at det var ironisk og ingen oppfordring.Innenfor et kunstnerisk uttrykk er alt tillatt. Dette er noe samfunnet har for stor verdighet til å bry seg med. Jeg kan komme med eksempler at slike saker ikke blir gjort noe med. Selv om man kan mene det "kunstnerisk" ved å ha sex med barn, så blir det ikke mindre ulovlig ved at man fotograferer det og kaller det kunst. Det finnes i dag et lovverk som trekker klare grenser på hva som er lov og ikke lov, en annen ting er selvsagt oppfølgingen som du vet er avhengig av å ha nok middler. Dermed så blir slike filleting ignorert i og med de ikke er "viktige". Klart jeg kunne ikke kjenne situasjonen og det at det var ment ironisk kan jo være vanskelig å forstå når man ser noen bære en slik skjorte på seg (avhengig av utformingen på den) , jeg finner uansett den støtende og kvalmende. Realiteten er nok at muslimske jenter blir ofte presset enten av familie eller av venner , bekjente (gruppepress) til å bære hijab og oppføre seg på en viss måte. Slik alle blir oppfordret til å gjøre det andre synes er best. Unger går på skolen fordi de er blitt presset til det. Dette er noe samfunnet og foreldrene presser ungene til å gjøre. Er det en ting jeg har lært så er det at alt er subjektivt. Vi tar hele tiden valg selv gjennom oppveksten og her i norge så har vi heldigvis langt mer muligheter enn i andre land : *Valg av kjæreste (begge kjønn). *Sexualitet er ikke et tabbu (vi kan velge å være dydige eller ikke). *Religion. *Skole og karrierevalg. Vi kan jo diskutere hvor mye lærere og familie presser på oss for at vi skal ta valg de synnes er riktige, men de fleste foreldre tvinger ikke barna sine til å gjøre noe som de ikke ønsker i denne retningen, men samtidlig så har jo foreldrene ansvar for at barna sine er anstendig kledd og oppførere seg på en måte som er forsvarlig for det samfunnet de bor i. Det er vel der de største forskjellen kommer og når foreldrene og familie opptrer hele tiden med så store forskjeller mellom muslimske gutter og jenter så blir det ofte aksept for å bære hijab / Niqab / burka mye lettere. I det siste så har jo muslimske europeere begynt indoktrineringen allerede tidligere i frykt for at jentene skal rekke å få sin egen mening mot plagget tidlig. Man ser også at eldre jenter som velger å bære plagget får en kollektiv aksept som man kan sammenligne med "positiv feedback" som styrker deres ønske om å bære plagget, men legg merke til at dette skjer som regel i de lukkede samfunnene deres som allerede bærer preg av å være isolerte fra oss nordmenn. Nei, hadde det vært opp til meg så hadde religiøse symboler og klesplagg blitt kun lov i hjemmet eller i kirken / mosqueen. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Nå skal ikke jeg forsvare Stalin, Mao, Kim Jong og Pol Pots grusomheter mot befolkningen sin. Jeg er selv en motstander av kommunismen Både Stalin og Mao var ateister, men deres massemord hadde ingenting med ateisme å gjøre. De var begge kommunister, og jeg personlig mener at de begge feiltolket Marxisme. Ikke døm kommunisme etter disse to karene. Kommunismen i Folkerepublikken Kina er en stor vits, Kommunisme med et fritt marked? Det må jo gå galt. Marx arbeidet for økonomisk likestilling bland mennesker og Kina har noen av de største forskjellene blandt rike og fattige noensinne. Som kommunist må jeg si at Maoisme er en dårlig tolkning av Marx. Når det kommer til Stalin er jeg også kritisk. Lenins tolkning var ganske forskjellig fra Stalins, og mange av personene Stalin likviderte var tidligere partimenn som støttet Lenin. Hvis du absolutt vil vite hva kommunisme går ut på så les Marx, Engels og Lenin. Nå vil jeg ikke prøve å putte kommunisme i et godt lys. Som alle systemer har det sine ulemper og sine fordeler. Men ikke tenk for mye på folk som Stalin og Mao, ellers ender du opp med et stereotypiskst syn på kommunisme. Bellicus, som mener at det er kristendommen som har skyld i at vårt kontinent alltid har ledet på teknologifronten. Det store teknologiforspranget er som sagt på grunn av alle krigene Europa har vært i. Hvis man absolutt skal trekke tråder mellom dette og kristendom kan man nesten si at kristendom er årsaken bak årsaken. Religion fører til konflikter som fører til krig som fører til teknologikappløp. Religion starter krig. Krig starter teknologikonkurranse. Vi kan takke krig for teknologien vi har. Og vi kan takke religion for krig, men vi kan ikke takke religion for teknologi. Uten religion hadde vi ikke trengt kriger for å ta igjen den tapte tiden som religion har stjålet fra vitenskap. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Nei, hadde det vært opp til meg så hadde religiøse symboler og klesplagg blitt kun lov i hjemmet eller i kirken / mosqueen. Men det går jo imot selve grunntanken om religiøs frihet vi har hatt i Norge for over tusen år siden! Mitt tempel er naturen, der bærer jeg mine religiøse plagg og symboler. Endret 24. oktober 2008 av Abigor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå