se# Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 60Hz er veldig vanlig, og har aldri sett at det er noe problem for LCD-skjermer. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Nå sitter jeg med manualen for skjermen, følgende gjelder: - Digitalt: 60Hz alle oppløsninger (720x400 støtter 70Hz). - Analogt: 1280x1024 85Hz maks, 1600x1200 75Hz maks, resten 60Hz. Men skal likevel vedde på at den internt kun kjører på 60 (dvs, ingen synk i bildet ved >60Hz). Skal selvfølgelig testes ut.... Hvis du har flimring, er det ganske sikkert ikke grunnet 60Hz men heller andre årsaker Jeg har kjørt skjermen på diverse oppløsninger 60Hz i ferien på en gammel ATi 9600PRO analogt, og hadde ingen problemer der. 85Hz på 17" CRTen var mer merkbart. Hvis det kan hjelpe LCD er fine på det området, fryktelig lett å bli forvirret: hadde skjermen kjørt 30Hz hadde du neppe merket forskjell, bortsett fra en noe "treg" bildeoppdatering f.eks. ved å flytte vinduer, musepilen, spill etc. Men ikke flimring "CRT-style". Lenke til kommentar
FnoFFen Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 Takk for oppklarende svar, Boye. Da er det ikke 60 Hz som skaper problemene. Jeg husker jo gamle CRT-TV'er med 50 Hz, men LCD er vel annerledes her. Nå skal jeg få kjøpt meg kabel for digital overføring. Lenke til kommentar
Bzzzt Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Jepp, extended colour space eller wide gamut om du vil. Meget bra til fotoredigering i FARGESTYRTE SOFTWARE som Photoshop, Lightroom etc. Men i software som ikke er fargestyrte blir fargene oversaturerte og riktig så stygge. Jeg bestilte en Dell 2408 med en wide gamut skjerm, bildene i Lightroom ble knall, men til surfing, mail etc var det en pine å se på fargene (ikoner, farget tekst, bilder etc). Nettopp! Jeg sitter her med en 2 dager gammel Dell 2408 som her kalibrert med Pantone huey. Den er helt superb i Lightroom, men alt annet ser ut som sirkus. Nesten neon, spesielt rødt er fælt å se på. Jeg har derfor bestilt en Eizo 2431, og skal returnere Dell-skjermen så fort jeg får papirer for retur fra Dell. Uansett skjerm anbefaler jeg kalibreringsverktøy. Selv skjermen på Macbook-en ble merkbart bedre etter en kalibrering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå