Gå til innhold

Har fått tilsendt dyrere skjerm enn jeg har betalt for. Skal jeg "klage"?

FnoFFen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå sitter jeg med manualen for skjermen, følgende gjelder:

- Digitalt: 60Hz alle oppløsninger (720x400 støtter 70Hz).

- Analogt: 1280x1024 85Hz maks, 1600x1200 75Hz maks, resten 60Hz. Men skal likevel vedde på at den internt kun kjører på 60 (dvs, ingen synk i bildet ved >60Hz). Skal selvfølgelig testes ut....

Hvis du har flimring, er det ganske sikkert ikke grunnet 60Hz men heller andre årsaker :) Jeg har kjørt skjermen på diverse oppløsninger 60Hz i ferien på en gammel ATi 9600PRO analogt, og hadde ingen problemer der. 85Hz på 17" CRTen var mer merkbart. Hvis det kan hjelpe :)

LCD er fine på det området, fryktelig lett å bli forvirret: hadde skjermen kjørt 30Hz hadde du neppe merket forskjell, bortsett fra en noe "treg" bildeoppdatering f.eks. ved å flytte vinduer, musepilen, spill etc. Men ikke flimring "CRT-style".

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jepp, extended colour space eller wide gamut om du vil. Meget bra til fotoredigering i FARGESTYRTE SOFTWARE som Photoshop, Lightroom etc. Men i software som ikke er fargestyrte blir fargene oversaturerte og riktig så stygge. Jeg bestilte en Dell 2408 med en wide gamut skjerm, bildene i Lightroom ble knall, men til surfing, mail etc var det en pine å se på fargene (ikoner, farget tekst, bilder etc).

Nettopp! Jeg sitter her med en 2 dager gammel Dell 2408 som her kalibrert med Pantone huey. Den er helt superb i Lightroom, men alt annet ser ut som sirkus. Nesten neon, spesielt rødt er fælt å se på.

Jeg har derfor bestilt en Eizo 2431, og skal returnere Dell-skjermen så fort jeg får papirer for retur fra Dell.

Uansett skjerm anbefaler jeg kalibreringsverktøy. Selv skjermen på Macbook-en ble merkbart bedre etter en kalibrering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...