Slurt-is Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Da har jeg endelig fått satt opp mitt surround system (5.1) som er slik: To B&W 683 i front Tv'n sin ganske greie høyttaler spiller senter To Event studiomonitorer bak En Logitech subwoofer som tilhører Z5500 pakken Jeg har satt det opp slik som et 5.1 system skal settes opp, men en ting som er litt frustrerende, er at bassen forplanter seg slik at man hører den bedre i annen etasje, enn kjelleren hvor den faktisk står. Den står i hjørnet i kjellerstua, og jeg har prøvd med forskjellige plasseringer uten å lykkes. Siden det ikke er noe hifi subwoofer, så har den ikke mulighet for spikes (bortsett fra gummiknottene som står på den fra før). Noen tips om hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
Chosiso Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Spikes var det første som slo meg. Og, dette tror jeg vil løse noe av problemet ditt. Du kan prøve med spikes selvom. De vil ikke bli skrudd fast slik som de skal, evt. dempeputer. Endret 6. august 2008 av Chosiso Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Dette er et godt tilfelle av resonans. Kjøp inn spikes til frontsettet og sub'n. Da vil du nok merke at bassen blir bedre i stua og nesten borte i etasjen over Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Skjønner ikke hva den suben har å gjøre i et anlegg sammen med B&W. Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Den gir et lite ekstra kick i eksplosjoner og slikt. Ellers hører man ikke så veldig mye til den, men det blir klart en forbedring når man ser film. Passer ikke bra med musikk da. Skal se om jeg finner en måte å få spikes på den. Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 jeg hadde nok heller ikke brukt den sub'n til det anlegget. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg hadde jo et Z-5500 anlegg for noen år siden, kan ikke fatte at jeg syntes det spilte bra på noen måter, tror det må være den minst arbeidsvillige suben jeg har vært borti, den bare bånner jo. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Hovedårsaken er at du i etasjen over ikke hører mellomtone og diskant like kraftig som bassen. Det fordi de lave bassfrekvensene forplanter seg lettere i veggene enn mellomtone og diskant. Bassen er nok ikke sterkere i etasjen over, den er bare ikke overdøvet like mye av resten av musikken som i etasjen under. Endret 6. august 2008 av Trainman Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Dempeputer evt spikes er det som slår meg også. Finnes jo spikes som du "limer" på også, trenger ikke gjenger til alle spikes. Husker ikke helt hvor man får tak i slike, men tror det er en norsk hifi nettbutikk som selger de, men sitter på jobben nå så har ikke anledning til å lete den fram. Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Takker for alle svar folkens Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 GnoMiz skrev: Dempeputer evt spikes er det som slår meg også.Finnes jo spikes som du "limer" på også, trenger ikke gjenger til alle spikes. Husker ikke helt hvor man får tak i slike, men tror det er en norsk hifi nettbutikk som selger de, men sitter på jobben nå så har ikke anledning til å lete den fram. Biltema har disse. Dobbeltsidig teip på (medfølger)->Done. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) Bare en ting jeg ikke fikk svar på i førstepost. Har du koblet B&W-høyttalerne direkte til subwooferens forsterker, eller har du en egen receiver? Prøv å vri litt på fase-instillingene på subwooferen, hvis den har noe sånt da. Endret 31. august 2008 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 (endret) B&W'ene er koblet til en NAD C372 Endret 31. august 2008 av Slurt-is Lenke til kommentar
sigurd90 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Som flere over har nevnt så vil jeg anbefale å investere i spikes. Jeg hadde nesten samme problem når jeg kjøpte nytt anlegg for et par år siden, alle de dype tonene hørtes bedre i underetasjen. Jeg investerte i spikes, og satte høyttalerne på skiferheller. Prøvde meg også fram med forskjellige plaseringer av høyttalerne, etter dette ble lyden myee bedre på rommet mitt. Lyden/støyen i underetasjen ble også lavere. Hvis du har frontene plassert i hvert sitt hjørne kan du prøve litt forskjellige plaseringer i forholdt til hjørnene. Feks. å vri dem litt til siden. Sette høyttalerne litt ut fra veggen etc. Vil også anbefale å kjøpe en ny sub, eventuelt droppe suben, da frontene og suben din er i to forskjellige klasser. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 (endret) Sett subwooferen i lytteposisjon og beveg deg rundt i rommet og hør hvor bassen er best; der skal subwooferen stå. Endret 1. september 2008 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå