Gå til innhold

Bassen høres bedre i etasjen over

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig fått satt opp mitt surround system (5.1) som er slik:

To B&W 683 i front

Tv'n sin ganske greie høyttaler spiller senter

To Event studiomonitorer bak

En Logitech subwoofer som tilhører Z5500 pakken

Jeg har satt det opp slik som et 5.1 system skal settes opp, men en ting som er litt frustrerende, er at bassen forplanter seg slik at man hører den bedre i annen etasje, enn kjelleren hvor den faktisk står.

Den står i hjørnet i kjellerstua, og jeg har prøvd med forskjellige plasseringer uten å lykkes.

Siden det ikke er noe hifi subwoofer, så har den ikke mulighet for spikes (bortsett fra gummiknottene som står på den fra før).

Noen tips om hva jeg kan gjøre? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedårsaken er at du i etasjen over ikke hører mellomtone og diskant like kraftig som bassen. Det fordi de lave bassfrekvensene forplanter seg lettere i veggene enn mellomtone og diskant.

Bassen er nok ikke sterkere i etasjen over, den er bare ikke overdøvet like mye av resten av musikken som i etasjen under.

Endret av Trainman
Lenke til kommentar

Dempeputer evt spikes er det som slår meg også.

Finnes jo spikes som du "limer" på også, trenger ikke gjenger til alle spikes.

Husker ikke helt hvor man får tak i slike, men tror det er en norsk hifi nettbutikk som selger de, men sitter på jobben nå så har ikke anledning til å lete den fram.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Dempeputer evt spikes er det som slår meg også.

Finnes jo spikes som du "limer" på også, trenger ikke gjenger til alle spikes.

Husker ikke helt hvor man får tak i slike, men tror det er en norsk hifi nettbutikk som selger de, men sitter på jobben nå så har ikke anledning til å lete den fram.

Biltema har disse. Dobbeltsidig teip på (medfølger)->Done.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Bare en ting jeg ikke fikk svar på i førstepost. Har du koblet B&W-høyttalerne direkte til subwooferens forsterker, eller har du en egen receiver? :ermm:

Prøv å vri litt på fase-instillingene på subwooferen, hvis den har noe sånt da.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Som flere over har nevnt så vil jeg anbefale å investere i spikes. Jeg hadde nesten samme problem når jeg kjøpte nytt anlegg for et par år siden, alle de dype tonene hørtes bedre i underetasjen. Jeg investerte i spikes, og satte høyttalerne på skiferheller. Prøvde meg også fram med forskjellige plaseringer av høyttalerne, etter dette ble lyden myee bedre på rommet mitt. Lyden/støyen i underetasjen ble også lavere. Hvis du har frontene plassert i hvert sitt hjørne kan du prøve litt forskjellige plaseringer i forholdt til hjørnene. Feks. å vri dem litt til siden. Sette høyttalerne litt ut fra veggen etc. Vil også anbefale å kjøpe en ny sub, eventuelt droppe suben, da frontene og suben din er i to forskjellige klasser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Sett subwooferen i lytteposisjon og beveg deg rundt i rommet og hør hvor bassen er best; der skal subwooferen stå.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...