Solid Edge Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Hei. Har lånt bil av en kompis i sommer og nå er clutchen ikke i funksjon lenger. Forhistorie: Kjørte hjem og skulle opp en bakke, da skulle jeg gire fra 4. til 3. I det jeg giret smallt clutch pedalen inn i gulvet (unormalt langt inn) og må nu taes ut forhånd. Nevneverdig detaljer: - Bilen har stått ute i vinter, lite brukt pga. mangel på lappen. - Bilen er en Chrysler Grand Voyager. Diagnose: Clutchen har to stillinger, helt inne, mot gulvet og helt ut, normal stilling. Om du har clutchen inne eller ute spiller ingen rolle. Clutchen er under kjøring i normal stilling legger ved et bilde av slik det ser ut i motorrommet, vaieren stemmer kanskje ikke helt med bildet. Bildet er motorrommet sett ovenfra, kjøre retning er til venstre. stagen går oppover når clutchen presses inn. Teori Min teori er at mutteren som holder staget fast rundt sylinderen er blitt løs, sånn at clutchen ikke har noen funksjon lenger. tror også det skal være en fjær (som dytter pedalen ut) i hullet (hvit firkant nederst på staget). Etter å ha stått i vinter, regner jeg med at både fjær og mutter har rusnet. Og når jeg skulle gire har pedalen blitt trykt så hardt inn at fjæra har sprukket. Noen ideer eller forslag? Endret 6. august 2008 av Solid Edge Lenke til kommentar
gxi Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Det er ikke bare wiren som er slitt av? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Det er ikke bare wiren som er slitt av? Det tenkte jeg også. Sjekk om wiren er hel, eventuelt bytt den ut uansett. Prøv å stram den mutteren du snakker om. Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Vaieren fungerer, den beveger på stagen. Vet ikke helt sikkert om Mutteren er der men ska kikke på det i ettermiddag. Om jeg finner noen mutter så bytter jeg den ut. Kom på nå at clutchen har oppført seg litt rart noen ganger. Når man girte kunne det hende at clutchen noen ganger hang igjen ved 2/3, men kom gjerne ut igjen etter 0,5 til 1 sek. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Det kan jo også være utløserlageret som begynner og tulle. Da blir det ut med kasse og bytte det, og eventuelt komplett clutch med trykkplate etc. Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Etter jobben i dag var jeg å så under bilen, og fant selføgelig feilen. Det som har skjedd er at mellom stagen og sylinderen ligger det en sveis og den var slitt av, så stagen får ikke bevegd på sylinderen. Så imorn blir det nok litt sveising. Takk for alle hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå