Gå til innhold

Tekst med skjulte beskjeder, hvordan lage?

Anbefalte innlegg

Jeg så et program om The Arya Brotherhood(google it) på National Geographic i natt som het Lockout tror jeg. De tok for seg hvordan The Arya Brotherhood kommuniserte med de på utsiden av fengslet gjennom brev med skjulte beskjeder. Jeg fikk med meg noe om hvordan den kodingen virket, men ikke alt, og dette vil jeg gjerne lære nå.

Man skrev en helt vanlig tekst, men enkelte av bokstavene var i kursiv. I løpet av 5 bokstaver skulle 2 av dem være i kursiv. For eksempel ordet BANAN, der A og N er kursiv. Dette ordet kan gjøres om til AABBA, der B representerer kursive bokstaver. Hvordan A'ene og B'ene er satt opp iløpet av de 5 bokstavene representerer en bokstav. For eksempel beyr BBAAA= F BABAA=U osv. Dette er det første jeg vil lære, hvilken kombinasjon betyr hvilken bokstav. Når man har kodet ferdig en tekst vil man få en ufårståelig tekst. Derfor betyr hver bokstav en annen bokstav. Når man har oversatt det vil man få en vanlig tekst. Det andre jeg vil vite er hvilken bokstav som betyr hvilken bokstav.

Jeg er usikker på hvem som fant opp denne måten, men det var en franskmann fra 1600-tallet.

Er det noen her som så programmet inatt eller kan den kodingen?

All googling hjalp meg ikke, derfor spør jeg dere på forumet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...