Athelas Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 I forbindelse med at vi skal flytte, får jeg begrenset plass å ha TVbenken og høytalere på. Jeg har bl.a. to Infinityhøytalere med høyde på litt over 50cm (fronthøytalere). Spørsmålet mitt er derfor, kan jeg sette disse nærmere TV'en? De står ca 40cm unna i dag. Jeg har en Samsung 40m86 LCD. Jeg har opplevd at det har blitt magnetisk støy på gammel bilderørsapparat, men har jeg noe å frykte når det gjelder LCD? Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 Fortsatt ingen som kan svare på dette? Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Fortsatt ingen som kan svare på dette? Du kan få samme problem med en LCD skjerm. Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Fortsatt ingen som kan svare på dette? Du kan få samme problem med en LCD skjerm. Jaha? Har du lyst til å utdype? Har du forslag til løsninger jeg kan gå for i stedet? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 De gode, gamle katodestrålerørene (CRTs) benyttet elektromagneter for å avbøye strålen slik at den kunne tegne opp et bilde ved å scanne linje for linje. Da er det klart at eksterne påvirkninger fra magneter, vanlige høyttalere, eller aluminiumssmelteovner (!) kan føre til forstyrrelser i bildet. LCD-skjermer bruker ikke denne teknologien i det hele tatt. Jeg har aldri opplevd at høyttalere forstyrrer bildet på en LCD-skjerm (TV eller monitor), og jeg har aldri hørt om andre som har hatt problemet heller. Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Korrekt, ikke hør på Jada-jada. Du kan ha høyttalerne så nærme du vil Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Korrekt, ikke hør på Jada-jada. Du kan ha høyttalerne så nærme du vil Lett å henge seg på et svar når det allerede er besvart "Gamle" høytalere kan gi skygge/refleks også på en LCD skjerm det var poenget mitt med å ikke sette høytalere helt inntil skjermen. Dette problemet er borte med dagens høytalere men det kan skje med eldre høytalere dette er erfart selv men jeg er ikke noen ekspert på dette. Endret 15. august 2008 av Jada-jada Lenke til kommentar
WASD Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Jeg har en Sharp Aquqios(skriveleif) som jeg satte opp noen høytalere ganske nærme, men etter en stund kom det grønt flimmer over tven. Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 Tusen takk for svar så langt. De blir vel ikke å stå *helt* inntil TVen, men et lite stykke unna. Hva er minste avstand jeg burde ha dem på? Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Tusen takk for svar så langt. De blir vel ikke å stå *helt* inntil TVen, men et lite stykke unna. Hva er minste avstand jeg burde ha dem på? 10 cm bør holde. Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Korrekt, ikke hør på Jada-jada. Du kan ha høyttalerne så nærme du vil Lett å henge seg på et svar når det allerede er besvart "Gamle" høytalere kan gi skygge/refleks også på en LCD skjerm det var poenget mitt med å ikke sette høytalere helt inntil skjermen. Dette problemet er borte med dagens høytalere men det kan skje med eldre høytalere dette er erfart selv men jeg er ikke noen ekspert på dette. Det er sant, men hadde jeg vært raskere ute så hadde jeg også svart at det er helt ufarlig. Det jeg ikke skjønner er hva du mener med gamle høyttalere. Hva definerer du som gammelt? Har høyttalerelementene forandret seg så mye gjennom årene? Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Korrekt, ikke hør på Jada-jada. Du kan ha høyttalerne så nærme du vil Lett å henge seg på et svar når det allerede er besvart "Gamle" høytalere kan gi skygge/refleks også på en LCD skjerm det var poenget mitt med å ikke sette høytalere helt inntil skjermen. Dette problemet er borte med dagens høytalere men det kan skje med eldre høytalere dette er erfart selv men jeg er ikke noen ekspert på dette. Det er sant, men hadde jeg vært raskere ute så hadde jeg også svart at det er helt ufarlig. Det jeg ikke skjønner er hva du mener med gamle høyttalere. Hva definerer du som gammelt? Har høyttalerelementene forandret seg så mye gjennom årene? Dette er besvart og som du ser så kan man både få skygge og flimmring så dette diskuteres ikke lenger fra min side. Hvis du lurer på noe mer rundt gamle høytalere alder etc så ring en butikk som er eksperter på hjemmekino/høytalere. Skal du bare være sta så kan du like gjerne sende PM. Endret 17. august 2008 av Jada-jada Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Dette er besvart og som du ser så kan man både få skygge og flimmring så dette diskuteres ikke lenger fra min side. Hvis du lurer på noe mer rundt gamle høytalere alder etc så ring en butikk som er eksperter på hjemmekino/høytalere. Skal du bare være sta så kan du like gjerne sende PM. Her er det du som er sta. Selv om du har gitt et svar, og selv om det støttes av en annen poster er det ikke nødvendigvis det som er rett - det er tydelig at andre mener noe annet. Selv har jeg alltid hatt høytalere 10-30 cm fra TV, både bilderør og LCD. Jeg har aldri sett noen forstyrrelser fra høytalerne. Men dersom man skulle få forstyrrelser, er det ikke verre enn at man flytter høytalerne langt nok vekk til at problemet forsvinner. Jeg forstår heller ikke hva forskjellen skal være på nye og gamle høytalere. Alle jeg har kikket inni har en eller flere magnet(er) som svinger og driver membraner som flytter luft, så det blir lyd. Har ikke nye høytalere magneter, men en helt annen teknologi? Eller er magnetene mindre magnetiske, eller er kabinettet bedre skjermet? Og dersom en magnet skal kunne påvirke en flatskjerm, gjelder dette kun plasma? Hvordan skal en magnet kunne påvirke hvordan pikslene og subpikslene i en LCD skrus av og på? Endret 17. august 2008 av Svinks Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Delte meninger og erfaringer så får trådstarter velge hva han ønsker å gjøre. Jeg har ikke funnet på dette med eldre høytalere selv men fikk denne info da jeg kjøpte mitt hjemmekinoanlegg i at det ikke var noe fare med de høytalerne grunnet ny årgang . Som skrevet tidligere jeg ikke er noen ekspert på dette men har gitt min erfaring ved et tilfelle der min LCD skjerm fikk skyggepartier fra mine gamle høytalere noe tekniker og repratør hos Radio og TV service i Oslo konkluderte med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå