Dundersalt Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Litt OT, men stemmer det virkelig at man snart må være medlem i klubb for å anskaffe luftvåpen? Kan du ikke bare bli medlem av et skytterlag og kjøpe et salgonggevær da? dette er fin fint til ditt formål. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Det er ikke lov å jakte/avlive med luftgevær, armbrøst eller pil og bue. Jakt skal skje med kruttdrevet prosjektil. Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Firkantede regler spør du meg. Luftgevær er brukbart til mye! Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Ikke til å avlive dyr på en human måte. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Det kommer helt an på faktisk. Du får luftvåpen som er like godt egnet til avlivning av dyr som kruttdrevne våpen. Krutt, luft eller gass spiller ingen rolle, det er slagkraften i prosjektilet som har noe å si. Lenke til kommentar
Painapple Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Når det ble forbudt å skyte med våpen i hagen?! Er du sprø mann? Jeg kan ikke huske at det har vært lov noen gang jeg. Folk har vel mer brukt sine private luft gevær og luft pistoler i hagen til og skyte på. Håper det var dette han mente vis han mente høy kaliber rifler som brukes på jakt og lignende er jo det galskap for de kan drepe et menneske vis det treffer dem. Husker jeg skjøt med luftgevær hos bestemor en gang men det er jo så gudsforlatt at det er umulig og treffe noen. Pluss at jeg skjøt midt utpå en åker med passe lag med papp bak blinken så luft gevær kulene skulle bli plukket opp og jeg fant alle i esken når jeg sjekket. Eg skyter med grovkalibra våpen i hagen( vist det kan kallast ein hage er vel meir eit jorde). Bur på landet og alle naboene gjer det same. Endret 25. august 2008 av Painapple Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Det kommer helt an på faktisk. Du får luftvåpen som er like godt egnet til avlivning av dyr som kruttdrevne våpen. Krutt, luft eller gass spiller ingen rolle, det er slagkraften i prosjektilet som har noe å si. Regner du på massefarten til et .177" prosjektil ved øvre munnigshastigheter i et luftvåpen tillatt kjøpt uten noen spesiell lisens kontra massefarten til et .22-prosjektil i ei salongrifle, er jeg rimelig sikker på at salongrifla kommer en god del bedre ut. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 reglen om kruttdrevet prosjektil gjelder også bare ved jakt. Skadedyrbekjempning er ikke jakt og reguleres av andre lover/forskrifter. Firma som driver med skadedyrbekjempning fikk hvertfall "i gamle dager"(5-10 år siden) lov til å avlive duer/rotter/kråker med luftgevær etter søknad. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Det kommer helt an på faktisk. Du får luftvåpen som er like godt egnet til avlivning av dyr som kruttdrevne våpen. Krutt, luft eller gass spiller ingen rolle, det er slagkraften i prosjektilet som har noe å si. Regner du på massefarten til et .177" prosjektil ved øvre munnigshastigheter i et luftvåpen tillatt kjøpt uten noen spesiell lisens kontra massefarten til et .22-prosjektil i ei salongrifle, er jeg rimelig sikker på at salongrifla kommer en god del bedre ut. Det er meget mulig. Poenget er ikke om den har større slagkraft, men om slagkraften til et luftvåpen er stor nok til å drepe. Erfaringsmessig så fungerer luftvåpen i aller høyeste grad til å drepe fugl som trost, kråke og sjur. Jeg har aldri opplevd at noen av disse har vær levende i det de har truffet bakken. Jeg har heller aldri opplevd å treffe uten at de har gått i bakken. Nygrillet trost smaker faktisk fortreffelig. I USA så er det helt legalt å jakte med luftvåpen og bue, i Norge er det ulovlig. Alle forstår vel at man ikke kan skyte elg med et vanlig luftgevær, men at det er noe problem å jakte på smådyr som rotter, mus, trost, kråke o.l. har jeg aldri sett. Lenke til kommentar
Dundersalt Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 visst er det et problem. Man er avhenging av lufttrykket som varierer sterkt. Man har luftgevær som ikke går hardere enn syden softgun.. Derimot en kal 22 går alltid med tilnærmet samme kraft. Med mindre du har flaks klarer du ikke drepe noe støre en spurv og mus Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 visst er det et problem. Man er avhenging av lufttrykket som varierer sterkt. Man har luftgevær som ikke går hardere enn syden softgun.. Derimot en kal 22 går alltid med tilnærmet samme kraft. Med mindre du har flaks klarer du ikke drepe noe støre en spurv og mus Med mindre du har et luftvåpen som er nøyaktig og gir samme lufttrykk hver gang. Hvordan tror du man kan bedrive konkurranseskyting med luftvåpen hvis lufttrykket varierer sterkt? Du tror ikke det ville påvirket presisjonen til våpenet? Hvordan kan det da ha seg at man kan skyte innertier etter innertier på 30m? Det er selvsagt forskjell på våpen, men det er også forskjell på den som holder i våpenet. Jeg har med andre ord hatt ekstrem flaks de utallige gangene jeg har skutt trost. Tror nok ikke det nei, det er heller det at våpenet ikke er ett våpen som jeg har arvet av oldefar og har stått og rustet på hytta i 100 år. Lenke til kommentar
Dundersalt Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Ok så du mener at siden det finnes lufgevær som kan drepe, bør det være ok. Eller at man må "vise børsa" hvert år for å kontrollere trykket? Jeg har selv i mine yngre dager skutt på litt av hvert med et luft. For å so det sånn så er det ikke så jævla fett den dag i dag å tenke på at jeg skøyt 17 skudd i et ekorn før det døde. Jeg var en liten drittunge luftbørsa var ræva, men i din verden med luft for smådyr ville det vært ok. Når det er sagt hadde jeg ikke nølt med å knerte en mus/rotte med luft selv, men det er en helt annen diskusjon. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Jeg vil heller at det skal være lov å drepe gitte dyr med luft om det så krever at man viser våpenet og måler trykk, kjoule ved treff på en gitt avstand - enn at det skal være forbudt fordi det fins dårlige våpen der ute i de tusen hjem. Det er like farlig å skyte med ett kruttdrevet prosjektil med ett våpen hvor siktet er justert feil slik at du ikke treffer der hvor du sikter, ikke sant? Jeg har aldri behøvd mer enn ett skudd for å drepe noen fugl eller annet dyr jeg har skutt med luftvåpen. Nå har ikke jeg skutt annet enn noen få mus, trost, sjur, kråker og en og annen måse som har rotet rundt i komposthaugen. Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg vil heller at det skal være lov å drepe gitte dyr med luft om det så krever at man viser våpenet og måler trykk, kjoule ved treff på en gitt avstand - enn at det skal være forbudt fordi det fins dårlige våpen der ute i de tusen hjem. Det er like farlig å skyte med ett kruttdrevet prosjektil med ett våpen hvor siktet er justert feil slik at du ikke treffer der hvor du sikter, ikke sant? Det kan man jo si om alle ting som kan brukes som våpen, men i dette tilfellet er det brukerfeil - og det kan man ikke helgardere seg mot. Sjansen for skadeskyting ved luftvåpen er unektelig større enn med kruttvåpen, og man tilstreber jo å redusere sjansene for skadeskyting så mye som mulig - det er det det handler om. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg ser at du påstår at mulighetene for skadeskyting er større, men jeg har ikke sett dokumentasjon på det enda. Det kommer helt an på hvem som skyter, våpenet som blir brukt, ammunisjonen som benyttes og hva det skytes på - akkurat som ved bruk av kruttdrevne prosjektiler. Det er ingenting som tilsier at det er større fare for skadeskyting ved bruk av luftvåpen, ved riktig bruk, enn ved bruk av kruttdrevne prosjektiler. Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Jeg ser at du påstår at mulighetene for skadeskyting er større, men jeg har ikke sett dokumentasjon på det enda. Det kommer helt an på hvem som skyter, våpenet som blir brukt, ammunisjonen som benyttes og hva det skytes på - akkurat som ved bruk av kruttdrevne prosjektiler. Det er ingenting som tilsier at det er større fare for skadeskyting ved bruk av luftvåpen, ved riktig bruk, enn ved bruk av kruttdrevne prosjektiler. Med mindre du treffer dyret midt i nepa, er sannsynligheten forholdsvis mye større for at den overlever kroppsskudd med .177" enn med .22, .223 rem, andre riflekaliber og/eller hagle - det er bare å se på massefarten og avsatt energi i målet hos de ulike våpnene. På ei rotte eller annet skadedyr som sannsynligvis beveger seg, og hvor hodet allerede er et svært lite mål, er det relativt mye større sjanse for å treffe dyret i kroppen. I tillegg er det veldig stor forskjell på ulike luftvåpen, både når det gjelder presisjon og kraft, og jeg ser ingen vektig grunn til å iverksette et nytt graderings- og sertifiserings- og håndhevingsbyråkrati av luftvåpen for å innvilge private retten til å avlive skadedyr med disse. Hodeskudd med luftvåpen på et menneske er vanligvis ikke dødelig, men .22 kan fint være dødelig. Hvis målet så er å minimalisere sjansene for at dyrene lider, synes jeg således at det er forholdsvis naturlig å si at .177" ikke er optimalt. Hva som ligger til veie for at man på død og liv vil legalisere avliving av dyr med mindre kraftige våpen, kan jeg ikke helt forstå. Ta jegerprøven og kjøp en .22. Det er forøvrig mye morsommere å skyte blink med .22 enn et luftgevær og. Endret 27. august 2008 av Distressor Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Herregud mann! Du skyter da virkelig ikke etter hodet! Da er jo sjansen for skadeskyting stor. Hvis du skal skyte en fugl med luftvåpen så skyter du alltid rundt vingefeste, det er iallefall det jeg har gjort. Like under faktisk. De har falt som fluer hele gjengen. Ikke en eneste har vært levende når den har truffet bakken. Ikke en eneste har blitt truffet og fløyet videre. Så siden du ikke kan drepe elefant enkelt med .22 så foreslår du å forby jakt med .22? Det er jo det ressonementet ditt sier. Hvis målet beveger seg og du ikke er sikker på å drepe med ett skudd skyter du heller ikke, det må da virkelig være noe man lærer på jegerprøven? Jeg skyter aldri på bevegelige mål jeg, nettopp fordi jeg kjenner våpenets og mine egne ferdigheters begrensninger. Blablabla, det er forskjell på blablabla. Hvorfor skal man hindre folk som har skikkelig utstyr fordi at det finnes folk som ikke har skikkelig utstyr? Brukerfeil kan man aldri beskytte seg mot. Det finnes flere kalibre av luftvåpen også , så hvorfor du kategorisk snakker om .177 er litt uforståelig. http://www.airgunwarehouseinc.com/py-1389.html This classic Crosman is a powerful hunting rifle with the increased stopping power of .22 caliber. A .22 caliber rifle offers a heavier pellet that increases the striking force on impact, making it the perfect choice for small game hunting and pest control. Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Herregud mann! Du skyter da virkelig ikke etter hodet! Da er jo sjansen for skadeskyting stor. Så hvis du bommer på hodet, skadeskyter du dyret? Eller, dersom du bommer på hodet og treffer i kroppen, skadeskyter du? Ja, det stemmer sikkert bra det, rent generelt. Selv skyter jeg ikke dyr med luftgevær (lenger), da jeg har flust av kamerater som har skadeskutt duer, kråker, måker osv. når de har vært ute for å tøffe seg litt. Jeg skulle avlive en due som hadde satt seg fast under mønet på huset til en kamerat med luftgeværet mitt en gang, som allerede nevnt er forholdsvis kraftig, og pga. avstanden valgte jeg å skyte i kroppen. Resultatet var skadeskyting og ytterligere pining av dua da den falt ned fra mønet. Et skudd til i hodet, så var den død. Hvis du skal skyte en fugl med luftvåpen så skyter du alltid rundt vingefeste, det er iallefall det jeg har gjort. Like under faktisk. De har falt som fluer hele gjengen. Ikke en eneste har vært levende når den har truffet bakken. Ikke en eneste har blitt truffet og fløyet videre. Som sagt har jeg erfart det motsatte flere ganger. Hva slags fugler du skyter på grunnlag av at de er "skadedyr", vet jeg ikke - men husk at all fauna i Norge i utgangspunktet er fredet. Så siden du ikke kan drepe elefant enkelt med .22 så foreslår du å forby jakt med .22? Det er jo det ressonementet ditt sier. Da har du misforstått. Resonnementet mitt er at farene for skadeskyting med luftvåpen er generelt større enn med kruttvåpen, og at dersom målet er flest mulig tilfeller av human avliving, er luftvåpen ikke et optimalt redskap. Jeg har forklart hvorfor, og jeg står ved det. Det jeg snakker om er en regulering og kontroll med hva slags våpen som er tillatt til ulike vilttyper. Jeg klarer ikke helt å forstå indignasjonen over at luftvåpen ikke er regulert som lovlig til dette. Hvis målet beveger seg og du ikke er sikker på å drepe med ett skudd skyter du heller ikke, det må da virkelig være noe man lærer på jegerprøven? Jeg skyter aldri på bevegelige mål jeg, nettopp fordi jeg kjenner våpenets og mine egne ferdigheters begrensninger. Selvsagt - og det er jo akkurat dette jeg forfekter. One shot = one kill. Nå er det ingenting i jegeropplæringen som kategorisk nekter deg å beskyte dyr som beveger seg, men du bør selvsagt ha desto større skyteferdigheter. Mange med luftvåpen besitter ikke store skyteferdigheter, og dersom det tillates å skyte mindre dyr med våpen som hvem som helst ukyndig person kan skaffe seg, er jeg rimelig sikker på at vi vil se flere tilfeller av lidelse og skadeskyting av dyr. Nå hindrer selvsagt ikke det at det finnes en lov mot det, folk i å skyte kråker med luftgevær, men intensjonen om minst mulig lidelse er i det minste tilstede. Hvorfor skal man hindre folk som har skikkelig utstyr fordi at det finnes folk som ikke har skikkelig utstyr? Brukerfeil kan man aldri beskytte seg mot. Det er riktig - men man kan fortsatt gjøre det man kan for å sørge for å begrense eventuelle lidelser og å føre kontroll med hvem som har lov til hva med hvilke redskaper. Det gjør man gjennom å kontrollere hvem som kan jakte og hvilke våpen det kan jaktes med. Og jeg vet at det finnes andre kaliber til luftvåpen enn .177". Man kunne jo kanskje si at våpen & ammo med en avsetningsenergi over et visst nivå, samt en samling innenfor så-og-så mange centimeter på en viss avstand skutt fra benk kunne vært tillatt - men det innfører en helvetes mye byråkrati bare for å blidgjøre en forholdsvis marginal befolkningsandel som ønsker å drepe dyr med luftvåpen. Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Bare så du vet det Distressor, luftgevær er ikke bare et slikt slitent 20 år gammelt luftgevær sånn som de fleste har på hytta. Nei, med riktig avstand, riktig kule, riktig kaliber og riktig gevær sammen med en god jeger er luftgevær helt humant. Det er ikke bare den tradisjonelle .177 kaliberen som er luftgevær. Det finnes luftgeværer av mye større kalibre. Og ja 4,5 mm er ikke den kaliber som er best egnet til å drepe skadedyr (untatt små dyr), men 5,5 mm og 6,5 kan brukes på en rekke dyr så lenge avstand til byttet ikke blir for stor. Endret 27. august 2008 av Saltvann Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå