Graute Knappstjert Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Fetteren min sa at man kan kjøpe våpen uten å avlegge jegerprøve, dersom man sier det er for å bekjempe skadedyr som rotter. Jeg sier har er helt påbærtur. Hvem har rett? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg vil nok tro det han sier er feil høres litt spessielt ut om alle kan kjøpe våpen vis de bare sier de skal utrydde noen skadedyr. Etter hva jeg har forstått så MÅ du være medlem i et skytterlag over en lengre periode 6 måneder minst tror jeg det var. Så må du søke om tilatelse for og få kjøpe våpen og vis den går igjennom så kan du kjøpe. Jeg kanke tenke meg du bare kan gå inn i en butikk og bare gå ut med et våpen. Luftgevær og luftpistoler kan du kjøpe over disken, det fikk ivertfall jeg gjort, men ikke "ekte" våpen som er lagd for og skyte og drepe dyr med. jakt lover og regler Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Du må være medlem i en klubb/et lag og delta i et program og ha gjort det de siste 6 måneder for å få kjøpe våpen i Norge. Nå er det ikke så lenge til de samme reglene gjelder for luftvåpen også. Lenke til kommentar
Graute Knappstjert Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Får skynde meg å kjøpe et, før det skjer. Når ble det forbudt å skyte på blikkbokser i egen hage? Fetteren min mente forresten de såkalte "salonggevær". Hva er et slikt? Jeg har forresten vært i militæret. Vi brukte våpen, og vernepliktstiden var i 12 måneder, altså dobbelt så mye som 6. Teller det? Endret 6. august 2008 av Tordenknoll Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 I følge caplex er salonggevær dette: salonggevær, lett rifle med kort skuddvidde, kaliber 5,6 (.22 tommer) el. mindre. kan se ut som dette. Plukket med et bilde for og vise deg bare. salonggevær Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Får skynde meg å kjøpe et, før det skjer.Når ble det forbudt å skyte på blikkbokser i egen hage? Fetteren min mente forresten de såkalte "salonggevær". Hva er et slikt? Jeg har forresten vært i militæret. Vi brukte våpen, og vernepliktstiden var i 12 måneder, altså dobbelt så mye som 6. Teller det? Nei, det teller ikke. Salong er en lett rifle med kort skuddvidde, kaliber 5,6 (.22 tommer) eller mindre. Når det ble forbudt å skyte med våpen i hagen?! Er du sprø mann? Jeg kan ikke huske at det har vært lov noen gang jeg. Lenke til kommentar
Graute Knappstjert Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Kommer vel an på hagen. Hvis skyting kun var tillatt på offisielle skytebaner, hadde jakt i friluft vært ulovlig. Da måtte vi jaget elgen inn på skytebanen, og det ville være litt upraktisk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Når det ble forbudt å skyte med våpen i hagen?! Er du sprø mann? Jeg kan ikke huske at det har vært lov noen gang jeg. Folk har vel mer brukt sine private luft gevær og luft pistoler i hagen til og skyte på. Håper det var dette han mente vis han mente høy kaliber rifler som brukes på jakt og lignende er jo det galskap for de kan drepe et menneske vis det treffer dem. Husker jeg skjøt med luftgevær hos bestemor en gang men det er jo så gudsforlatt at det er umulig og treffe noen. Pluss at jeg skjøt midt utpå en åker med passe lag med papp bak blinken så luft gevær kulene skulle bli plukket opp og jeg fant alle i esken når jeg sjekket. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Litt OT, men stemmer det virkelig at man snart må være medlem i klubb for å anskaffe luftvåpen? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Litt OT, men stemmer det virkelig at man snart må være medlem i klubb for å anskaffe luftvåpen? Jepp, etter den nye våpenloven trer i kraft. Lenke til kommentar
Graute Knappstjert Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Når gjør den det? Jeg skal skynde meg å kjøpe... Endret 6. august 2008 av Tordenknoll Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Husker ikke helt, men det er ikke så veldig lenge til. Skal se om jeg finner igjen den der og poste den når jeg finner den. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Litt OT, men stemmer det virkelig at man snart må være medlem i klubb for å anskaffe luftvåpen? Jepp, etter den nye våpenloven trer i kraft. Mener at man fortsatt kan ha opptil 6 rifler eller hagler med kun jegerprøven. 6mnd i klubb gjelder handvåpen Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Husker ikke helt, men det er ikke så veldig lenge til. Skal se om jeg finner igjen den der og poste den når jeg finner den. Hovedpunktene i den nye forskriften er at alle registreringspliktige skytevåpen og lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 nå må oppbevares i våpenskap. regulering av antall jaktvåpen man kan anskaffe, en såkalt jaktvåpengarderobe. tydeligere forbud mot visse typer våpen, og særlige farlige gjenstander som fremstår som voldsprodukter forbys. Det tas sikte på at våpenforskriften trer i kraft i løpet av høsten 2008. Det vil da bli 1 års frist før reglene vil håndheves, noe som blant annet vil gi våpeneiere tid til innkjøp av våpenskap. http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/presse....html?id=521686 Endret 6. august 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
Graute Knappstjert Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Hva er håndvåpen? Pistoler som kun trenger en hånd? Hva med gevær, er det håndvåpen? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Hva er håndvåpen? Pistoler som kun trenger en hånd? Hva med gevær, er det håndvåpen? Håndvåpen er pistoler, revolvere, osv. Gevær er ikke håndvåpen Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Mener at det er noe med at luftvåpen også blir registreringspliktige med den nye loven også. Husker ikke hvordan jeg fikk for meg det, men jeg har hørt det nå nylig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Mener at det er noe med at luftvåpen også blir registreringspliktige med den nye loven også. Husker ikke hvordan jeg fikk for meg det, men jeg har hørt det nå nylig. Betyr det at alle som har et luftgevær må registrere det eller er det kun vis du skal kjøpe et nytt? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) Mener at det er noe med at luftvåpen også blir registreringspliktige med den nye loven også. Husker ikke hvordan jeg fikk for meg det, men jeg har hørt det nå nylig. Betyr det at alle som har et luftgevær må registrere det eller er det kun vis du skal kjøpe et nytt? Det stemmer uansett ikke, så spørsmålet om det blir tilbakevirkende utgår.. Se Våpenforskriftens §23 om erverv av luft- og fjærvåpen. For å svare på trådstarters spørsmål så er det §17 som er den relevante paragrafen: "§17 Erverv av skytevåpen til utryddelse av skadedyr og jakt på sel. "Tillatelse til erverv av ett skytevåpen til utryddelse av skadedyr og til jakt på sel kan bare gis til personer som kan dokumentere en våpenopplæring som politiet finner tilfredsstillende. Det bør vanligvis ikke gis tillatelse til erverv av skytevåpen til utrydding av skadedyr i strøk hvor faren for skyteulykker er stor. Ervervstillatelse gis i slike tilfelle bare hvor søkeren kan godtgjøre et klart behov. Det gis kun ervervstillatelse for våpen som etter viltlovgivningen lovlig kan brukes på den type dyr som ønskes avlivet." Faktisk kan man kjøpe en storviltrifle uten jegerprøve, så lenge man skal bruke den på seljakt, og kan dokumentere en tilfredsstillende våpenopplæring (sel og hval går ikke inn under viltlovens bestemmelser om jegerprøve) Når det gjelder "våpenopplæring som politiet finner tilfredsstillende" vil jeg tro at f.eks. gjennomført førstegangstjeneste burde være våpenopplæring god nok, men det er jo bare noe jeg antar.. Edit: For luftvåpen over 4,5mm kaliber må man nå søke tillatelse (og registrere våpenet?), ellers er det bare 18-årsgrense som gjelder. Denne bestemmelsen gjelder ikke våpen ervervet før forskriftsendringen. Endret 7. august 2008 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Slacks Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Får skynde meg å kjøpe et, før det skjer.Når ble det forbudt å skyte på blikkbokser i egen hage? Fetteren min mente forresten de såkalte "salonggevær". Hva er et slikt? Jeg har forresten vært i militæret. Vi brukte våpen, og vernepliktstiden var i 12 måneder, altså dobbelt så mye som 6. Teller det? Nei, det teller ikke. Salong er en lett rifle med kort skuddvidde, kaliber 5,6 (.22 tommer) eller mindre. Når det ble forbudt å skyte med våpen i hagen?! Er du sprø mann? Jeg kan ikke huske at det har vært lov noen gang jeg. Det er da lov å skyte i hagen har da gjort dette til siden jeg var liten gutt:) Uansett ja det er snakk om å innføre begrensninger på kjøp av luftvåpen, men det eneste som vil skje er at man må sende inn en søknad, man skal ikke være nødt til å begrunne søknaden. Er vel mer for å få en oversikt over våpen som selges. I tillegg trodde jeg dette kun skulle gjelde 5,5 mm eller større og ikke den tradisjonelle 4,5 mm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå