Gå til innhold

Velge XP eller Vista?

Anbefalte innlegg

Med 800MHz-brikker klarer du 400fsb som et minimum. Klarer du å overklokke de til 900MHz ved å f.eks. velge slakkere timings vil du få 450fsb (osv).

Med 400 FSB, hvor mye kommer min Q9450 opp i? Kjører min Q9450 på 3ghz nå, med rammen på 1066mhz.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med 800MHz-brikker klarer du 400fsb som et minimum. Klarer du å overklokke de til 900MHz ved å f.eks. velge slakkere timings vil du få 450fsb (osv).

Med 400 FSB, hvor mye kommer min Q9450 opp i? Kjører min Q9450 på 3ghz nå, med rammen på 1066mhz.

Hvor mye du får den opp i, avhenger av hva som er maksimal multiplikator på prosessoren.

Antar at Q4950 har 8 som maks. Da får du den maksimalt opp i 3200MHz, som er for lite om du er en overklokker slik jeg ser det.

Men som sagt, ved å slakke timings klarer de fleste 800MHz/PC6400-minnebrikker å komme seg opp i 900MHz, og da har du 450fsb tilgjengelig. Da får du prosessoren opp i 3600MHz.

Hvor mye har du tenkt å klokke?

Lenke til kommentar

Hvor mye du får den opp i, avhenger av hva som er maksimal multiplikator på prosessoren.

Antar at Q4950 har 8 som maks. Da får du den maksimalt opp i 3200MHz, som er for lite om du er en overklokker slik jeg ser det.

Men som sagt, ved å slakke timings klarer de fleste 800MHz/PC6400-minnebrikker å komme seg opp i 900MHz, og da har du 450fsb tilgjengelig. Da får du prosessoren opp i 3600MHz.

Hvor mye har du tenkt å klokke?

Tenkte å klokke opp til 3,2-3,4 ghz. Har en Noctua NH-U12P CPU kjøler. Jeg tenkte å kjøpe de brikkene her: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=94890.

Lenke til kommentar

Altså skal du ta steget opp til Vista bør du gå for 64 bit versonen, samt 4GB RAM.

Det med RAM hastighet vises mest i benchmarks. 800 Mhz holder. En Q9450 overklokket til 3200 Mhz (8 x 400) bør du se deg fornøyd med. Ytelse er en ting, men man ønsker jo ikke å kjøre CPU med for mye volt over tid heller. Du merker ikke forskjell mellom 80 og 100 fps uansett. 25 og 35 fps blir noe helt annet.

Lenke til kommentar
Altså skal du ta steget opp til Vista bør du gå for 64 bit versonen, samt 4GB RAM.

Det med RAM hastighet vises mest i benchmarks. 800 Mhz holder. En Q9450 overklokket til 3200 Mhz (8 x 400) bør du se deg fornøyd med. Ytelse er en ting, men man ønsker jo ikke å kjøre CPU med for mye volt over tid heller. Du merker ikke forskjell mellom 80 og 100 fps uansett. 25 og 35 fps blir noe helt annet.

Så er det bortkastet penger å kjøpe PC2-8500 brikker? Har funnet et fint par fra OCZ som er EPP og PC2-8500. Tenkte at siden de har samme spesifikasjoner som de ram brikkene jeg har nå, så kan jeg jo kjøre 6GB :) Men de brikkene jeg kjører nå går på 2.2 volt, mens de jeg har tenkt å kjøpe er på 2.1 volt. Hvordan løser jeg dette? Går det f.eks ann å kjøre brikkene på forskjellig volt?

Endret av henrik343
Lenke til kommentar

Noen ting du bør ta i betraktning:

1. Er mye diskusjon her om 4 GB RAM og 32/64-bits OS. Faktum er at et 64-bits OS vil yte bedre enn 32-bits OS uansett om du har mindre eller mer enn 4 GB. Bare fordi man ikke har 4 GB RAM eller mer, betyr det ikke at man like så godt kan velge 32-bits OS. Det er mange fordeler ved 64-bit. En begrensning av 64-bits Windows, er at du ikke kan kjøre 16-bits programmer fordi det ikke inkluderer NTVDM, men jeg ser ikke hvorfor en skal gjøre det, med mindre man bruker eldre DOS/Win 3.1 programmer og gamle spill.
  2. Windows XP skal kveles av Microsoft så fort de får sjansen. Kun kritiske sikkerhetsoppdateringer vil bli tilgjengelig etterhvert, deretter vil oppdateringene forsvinne helt. Og så vidt jeg husker, selges ikke Windows XP lengre.
  3. Skal du kjøre 64-bits OS, er Vista å foretrekke fordi XP 64-bit ikke har i nærheten av like bra driverkompatabilitet som Vista 64-bit.

Endret av electricpizza
Lenke til kommentar
Noen ting du bør ta i betraktning:
  1. Er mye diskusjon her om 4 GB RAM og 32/64-bits OS. Faktum er at et 64-bits OS vil yte bedre enn 32-bits OS uansett om du har mindre eller mer enn 4 GB. Bare fordi man ikke har 4 GB RAM eller mer, betyr det ikke at man like så godt kan velge 32-bits OS. Det er mange fordeler ved 64-bit. En begrensning av 64-bits Windows, er at du ikke kan kjøre 16-bits programmer fordi det ikke inkluderer NTVDM, men jeg ser ikke hvorfor en skal gjøre det, med mindre man bruker eldre DOS/Win 3.1 programmer og gamle spill.
  2. Windows XP skal kveles av Microsoft så fort de får sjansen. Kun kritiske sikkerhetsoppdateringer vil bli tilgjengelig etterhvert, deretter vil oppdateringene forsvinne helt. Og så vidt jeg husker, selges ikke Windows XP lengre.
  3. Skal du kjøre 64-bits OS, er Vista å foretrekke fordi XP 64-bit ikke har i nærheten av like bra driverkompatabilitet som Vista 64-bit.

Takk for svar :)

Linux ?

XP vs Vista her. Ikke bland inn Linux selv om du selv digger det.

var ikke å blande inn. var et forslag ?

kunne jo være interesant det og.. men nei nei. sorry for et godt forslag ;)

Linux er ikke et alternativ ^^ Har prøvd, men nei nei nei.

Jeg skal kanskje FÅ et Vista eksemplar av naboen min :D Tror det er 32 bit, men det går vel ann å oppgradere til 64 bit?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+918234

Det er ingen tvil om hva du skal velge.. Visat 64-Bit. Det blir bedre og bedre.

Men uansett om du velger Xp eller Visa så kjøp 64bit. Det er bedre på alle måter. Selv om du bare skal ha 2 gig minne så er 64bit bedre.

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Selv om du bare skal ha 2 gig minne så er 64bit bedre.

Hvis jeg bare hadde hatt 2GB RAM, så hadde jeg aldri kjørt Vista! Selv om det funker greit, så er ikke det godt nok for meg iallefall. Da hadde nok jeg måtte nøye meg med Win XP (64 eller 32 bit).

Jeg synes det er dumt å råde folk til å kjøre Vista med bare 2GB RAM. Mulig det er bare meg som mener det? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...