Gå til innhold

Nå er den snart her, Nikon D90...

Anbefalte innlegg

Med LV har man ingen eller liten kontroll på komposisjon, å det blir også for knotete å sitte med LV når mna har et svaiende strå forran seg

Nå finnes det da vitterligen mere en svaiende strå da :p

Ja som jeg skrev, du har pysemakro osv, men da kan man likegodt ta seg tiden til å stille fokus manuelt, å slippe å bruke ekstra strøm på å finjustere fokus man helt fint kan klare gjennom søkeren.

Det er ikke selvskryt heller (som du hele tiden driver med selv) jeg begrunner og informerer om min bakgrunn md makro, og hvilke forutsetninger jeg har for å ha mine meninger om LV...

Men du fri for å poste noe mesterlig du har tatt i løpet av dine magiske 30-40, som jeg ikke har klart på 3 år, gleder meg. :tease::w00t::D

Nei den dagen at jeg synker så lavt at jeg begynner å poste bilder eller annet for å vise at jeg er bedre enn andre, den dagen får du ikke oppleve.

Beklager men selvskryt er noe av det jeg takler dårligst.

Jeg tror ikke jeg  kommer til å bli fullt utlært eller best uansett hvor lenge jeg holder på og jeg kommer heller ikke til å hevde at jeg er bere enn andre.

En ser nok av dette bla med lærlinger som kommer inn på opplæring og er verdensmestere etter en uke, folk som er verdensmester i bilkjøring timer etter de tok lappen osv osv,

Beklager men folk som skryter er de jeg respekterer minst.

Dette er ikke vondt ment,men det er min oppriktige mening uansett hvem det gjelder .

Så tror jeg vi vender tilbake til topic verdesmestre eller ei :p

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå må jeg si makrofotografering bryr meg midt i hakket, men det betyr ikke at jeg ikke kan respektere dyktigheten det krever å faktisk ta bra makrobilder. Og Marius er veldig dyktig. Hvis noen her på forumet er berettiget til å ha sterke meninger om akkurat det temaet, så er han en av dem.

Lenke til kommentar

Lurer på et par vesentlig faktorer angående D90 og filmfunksjonen....

Den har film, men lydkommentarer? sto i detaljene at D90 ikke hadde lydkommenterer.... :hmm: ville ha foretrukket lyd dersom jeg skulle filme (noe jeg sannsynligvis aldri kommer til å gjøre med dslr)....

Batteritiden vil vel også ryke fort dersom man skulle holde på med å filme mellom fotograferingen, noe som ikke er særlig gunstig om man ønsker noen timer med kameraet uten å lade det opp.... ;)

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Litt usikker på hvordan det funker i detalj, men du har det jo på D3 også. En liten mic som gir deg muligheten til å kommentere bildene dine. Kan sikkert være en kjekk funksjon, hvis du hadde en spesiell plan for bildet i det du tok det, eller ønsker å lage slideshow med kommentarer i bakgrunn.

Lenke til kommentar

Jeg kom til å tenke på en ting. Hvis man skal vise frem videoopptakene på TV og man sitter relativt langt fra TV-en (minst 2-3 ganger bredden på TV-en) og bruker vidvinkel, kan det ikke bli et veldig unaturlig perspektiv og merkelig effekt ved panorering?

Vidvinkel-opptak passer vel mye bedre når man skal stå veldig nært visningsflaten slik som på IMAX-filmer.

Lenke til kommentar

Nikon har lagt ut noen skrytevideoer av video-funksjonen sin. Det er i hvert fall ikke tvil om at dette åpner for heftige videosnutter også fra flinke amatører som vet hva de gjør. Særlig når det gjelder DOF-kontroll og mulighet for alternativ optikk, kommer D90 til å bli en kjempesuksess til kortfilm-markedet tror jeg. For rundt 7k får du kamerahus og mulighet for masse optikk du må betale store summer bare for å få mulighet til å bruke med de andre alternativene...

http://chsvimg.nikon.com/products/imaging/...d90/en/d-movie/

Lenke til kommentar

Helt enig, dette ser spennende ut, med mange muligheter for å lage kreative filmsnutter. Skjønner ikke helt avvisningen som kommer fra mange dslr-entusiaster (spesielt Canon-eiere, he-he).

Riktignok er dette "pilot"-kameraet, som sikkert vil by på utfordringer (og komme i bedre utgaver i nyere kamera), ikke minst å holde kameraet i ro - jeg vil tro stativ vil være et viktig hjelpemiddel for å få gode resultater.

Lenke til kommentar
Riktignok er dette "pilot"-kameraet, som sikkert vil by på utfordringer (og komme i bedre utgaver i nyere kamera), ikke minst å holde kameraet i ro - jeg vil tro stativ vil være et viktig hjelpemiddel for å få gode resultater.
Det vil det helt klart være, men som stativkamera tror jeg dette virkelig kan egne seg også... Det er klart det vil kreve en del innøving for å beherske det godt, men det gjelder jo alle nye funksjoner.
Lenke til kommentar

And I rest my case. Snekker'n bruker Canon, og han er ikke ensom canonist som forsvarer Nikons valg her. Selv gir jeg litt f for min del, men det er helt klart at veldig mange har fått sine drømmer oppfylt. Iallefall nesten, og da synes jeg vi andre kan la de få lov til å ha det.

Av en eller annen merkelig grunn har kamerafabrikantene forlatt den egentlige tanken om å kun produsere kameraer som er spesifikt bygd etter mine behov, og bare mine behov. Jeg planlegger å anlegge stor sak mot dem alle sammen når jeg får hauset opp litt mer sinne, men i mellomtiden får de lage kameraer for andre også.

Men etter rettskjennelsen, og den kommer Marius, har verdens siste makro-objektiv blitt produsert. Ingen kameraer kommer til å ha mer enn 3,5 fps lenger. Og telezoomer skal avgiftsbelegges ekstra, slik at alle kameraer blir levert med gratis fast normal i tillegg til kitzoom. Av firmaene selv, slik at gråimport ikke hjelper.

Bare vent til jeg får bestemme, dere :devil:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...