knutinh Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Dere undervurderer mulighetene videoopptak i speilrefleks gir. Etter å ha hørt en scanpix-fotograf/videofotograf/journalist fortelle om sin mildt sagt hesblesende tur til Grønnland i hælene på Jonas Gahr Støre, er jeg ikke et sekund i tvil om at denne manne hadde svimt av i ren lykkerus dersom han kunne fått kamera og videokamera i ett. Dette kan bli et yndet kamara i dagpressen, der video er "the new shit". Litt merkelig at dette kommer først i et entusiastkamera, ikke proff. "Multimedia-journalister" som skal sende inn bilder, lyd og video til nettaviser og papiraviser... Trenger de egentlig noe mer enn et hendig, semiprofft videokamera med stillbildefunksjon og tilstrekkelig hastighet (hvis noe slikt finnes)? Jeg har alltid lurt på hvorfor bildekvalitet overhodet er en issue for pressefotografer all den tid kvaliteten på trykk er latterlig lav, og bilder i nettaviser er hardt komprimerte filer med under VGA-oppløsning? -k Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 De drømmer kanskje om å bli representert i utstillingen over årets pressefotoer i stort format. Eller delta på andre utstillinger. En pressefotograf har stort sett en eksklusiv avtale med sitt medium, men det er ikke ulovlig å ha en retroperspektiv utstilling eller bok med bildene sine. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Dere undervurderer mulighetene videoopptak i speilrefleks gir. Etter å ha hørt en scanpix-fotograf/videofotograf/journalist fortelle om sin mildt sagt hesblesende tur til Grønnland i hælene på Jonas Gahr Støre, er jeg ikke et sekund i tvil om at denne manne hadde svimt av i ren lykkerus dersom han kunne fått kamera og videokamera i ett. Dette kan bli et yndet kamara i dagpressen, der video er "the new shit". Litt merkelig at dette kommer først i et entusiastkamera, ikke proff. "Multimedia-journalister" som skal sende inn bilder, lyd og video til nettaviser og papiraviser... Trenger de egentlig noe mer enn et hendig, semiprofft videokamera med stillbildefunksjon og tilstrekkelig hastighet (hvis noe slikt finnes)? Jeg har alltid lurt på hvorfor bildekvalitet overhodet er en issue for pressefotografer all den tid kvaliteten på trykk er latterlig lav, og bilder i nettaviser er hardt komprimerte filer med under VGA-oppløsning? -k Tja, nå er det nok slik at hastighet og byggekvalitet er minst like viktig. Selv om bildet ofte publiseres i relativt små formater er det jo meget hendig å kunne ta store utsnitt og fortsatt ha mulighet til å blåse bildet opp på en dobbeltside. På fotballkamp og i andre sportsarrangementer er mulighet for høy ISO og hastighet viktig og byggekvalitet er jo selvsagt meget viktig da pressekameraer ofte blir slengt rundt. Og det er nok desverre ingen kameraer bortsett fra de dyreste som oppfyller alle disse ønskene. Dessuten brukes kameraet hver dag, noe som setter visse krav til pålitelighet og ergonomi. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Er vel slik at mange journalister har et D3 på grunn av byggkvalitet, noe ikke annet kamera hos nikon kan gi, og får derfor andre egenskaper med på kjøpet. Jeg har D300, men ikke på grunn av LV. Jeg kunne valgt D80, men den igjen mangler ISO-ytelse som er ok for mitt bruk. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Ikke for å gå ut mot noen spesielle her. Men jeg kan faktisk ikke skjønne hvorfor video skal være noe negativt. Det er overhodet ikke snakk om lefling med kompaktkamera-dilldall når dette implementeres på et kamera som har langt overlegen sensor, intern databehandling og optikk i forhold til hva kompaktkameraer kan skilte med - kanskje tilogmed dedikerte videokameraer i den prisklassen! Med forbehold om at jeg ikke har fulgt nøye med på videokameraer de siste årene, virker det som at utviklingen på den fronten mest har gått på størrelse/batterikapasitet/HD-oppløsning/opptaksmedium. Mens videokameraer som har muligheten til å bruke skikkelig, utskiftbar optikk, og særlig de med en sensor som yter det rettferdighet, har alltid vært temmelig dyre greier. D90 har i prinsippet potensiale for å gi 720p HD-opptak med en kvalitet som langt overgår det dedikerte videokameraer i denne prisklassen kan klare. Og det i samme hus som en dSLR - mindre å bære på. Det negative punktet jeg kan se er ekstrakostnaden. Men det drukner litt, for hvis kameraet allerede har LiveView, skulle opptak og komprimering av datastrømmen være en temmelig smal sak. Noe som taler for at ekstrakostnaden ikke trenger å bli særlig stor. Alt i alt, dette kan bli et kvantesprang til en relativt billig penge. Hvis det ødelegger imaget som SLR-fotograf, kjøp 120-filmkamera da? Nå har jeg på en måte prinsippforpliktet meg til å være for mp3-spiller og TV-antenne også. Men LITT snobb er jeg også... Edit: ok, jeg modererte meg litt. Men allikkavælagitt! Endret 27. august 2008 av Onkel Lenke til kommentar
OrjanB Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Er det slik at D90 får samme sensor som D300? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 siden akam har lite info om det poster jeg link til dinside: http://www.dinside.no/php/art.php?id=783973 Hva skjer med akam om dagen? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Er det slik at D90 får samme sensor som D300? Dpreview skriver vel at den er litt forbedret... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg venter på GSM/3G enhet ferdig innebygget jeg. Men det kommer vel først på ett Evt. D4 :/ Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg må si at jeg er litt skuffet. Så vidt jeg skjønner var D80 noe av en revolusjon i segmentet da det kom. Det har ikke skjedd denne gangen føler jeg. Jeg hadde trodd Nikon ville komme med et kamera som tok balletak på Canon 40D. Det er jo teoretisk mulig at CMOS-sensoren vil vise seg å være genial, men foreløpig beskrivelse tyder på at den nye Nikonen ikke er gjevere enn 40D, og 40D ligger foreløpig lavere i pris.. Nikon D80: 5248,- hos XD, Nikon D90: 7999,- altså 2700 dyrere, hos Japanphoto, Canon 40D: 6999,- hos japanphoto, altså en høvding billigere hos japanphoto. Vel, vel, nå er jo ikke Nikonen testet enda, og den kan fortsatt falle raskt i pris for å posisjonere seg bedre ift Canonkamerene, men noen mener visst at kanonen også vil falle som følge av 50D-lanseringen. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg må si at jeg er litt skuffet. Så vidt jeg skjønner var D80 noe av en revolusjon i segmentet da det kom. Det har ikke skjedd denne gangen føler jeg. Jeg hadde trodd Nikon ville komme med et kamera som tok balletak på Canon 40D. Det er jo teoretisk mulig at CMOS-sensoren vil vise seg å være genial, men foreløpig beskrivelse tyder på at den nye Nikonen ikke er gjevere enn 40D, og 40D ligger foreløpig lavere i pris..Nikon D80: 5248,- hos XD, Nikon D90: 7999,- altså 2700 dyrere, hos Japanphoto, Canon 40D: 6999,- hos japanphoto, altså en høvding billigere hos japanphoto. Vel, vel, nå er jo ikke Nikonen testet enda, og den kan fortsatt falle raskt i pris for å posisjonere seg bedre ift Canonkamerene, men noen mener visst at kanonen også vil falle som følge av 50D-lanseringen. Kan ikke si jeg er skuffet,dette fordi etter det jeg har forstått på Nikon har aldrig XX serien deres vært beregnet som en konkurent til Canons XX serie, D80 og nå D 90 er vel ment å ligge et sted mellom 400D/450d og 40d/50D Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg må si at jeg er litt skuffet. Så vidt jeg skjønner var D80 noe av en revolusjon i segmentet da det kom. Det har ikke skjedd denne gangen føler jeg. Jeg hadde trodd Nikon ville komme med et kamera som tok balletak på Canon 40D. Det har Nikon allerede gjort med D300, de ble lansert med et par dagers mellomrom, og aldri har man vel sett et kamera har falt så fort i pris som 40D (prisanbefaling fra Canon Norge var 13500,- ved lansering). Og det er sannsynligvis derfor Canon nå kommer med 50D bare ett år etter lansering. Nikon D300 som ble lansert på samme tidspunkt er ventet å holde stand i minst ett år til. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Interessant at 40D har falt så raskt i pris. Kanskje mulig at D90 kan falle litt også? I dag konkurrerer ikke D300 og 40D direkte med hverandre synes jeg, til det er prisforskjellen for stor (10000 mot 7000). D90 og 40D blir i større grad konkurrenter om man ser på pris. Chase Jarvis sin bruk av kameraet er ikke særlig til test synes jeg. Hvem vet om han ikke har fått betalt?! Uansett virker det mer som reklame enn som en seriøs test og det er for eksempel ikke gjort standardiserte tester som måler detaljeringsgrad, hjørneskarphet, støy, osv.. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Interessant at 40D har falt så raskt i pris. Kanskje mulig at D90 kan falle litt også? I dag konkurrerer ikke D300 og 40D direkte med hverandre synes jeg, til det er prisforskjellen for stor (10000 mot 7000). D90 og 40D blir i større grad konkurrenter om man ser på pris. Jepp,prismessig så konkurerer nok disse to,og med introduksjonen av 50D så er det mulig at 40D faller enda mere i pris,noe som igjen kan gjøre prisen på D90 lavere Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Interessant at 40D har falt så raskt i pris. Kanskje mulig at D90 kan falle litt også? I dag konkurrerer ikke D300 og 40D direkte med hverandre synes jeg, til det er prisforskjellen for stor (10000 mot 7000). D90 og 40D blir i større grad konkurrenter om man ser på pris. Jepp,prismessig så konkurerer nok disse to,og med introduksjonen av 50D så er det mulig at 40D faller enda mere i pris,noe som igjen kan gjøre prisen på D90 lavere Det er nok en del butikker som vil posisjonere D90 og 40D mot hverandre. Uten at det gjør det noe enklere å velge. Tom Lenke til kommentar
soarer Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 (endret) Chase Jarvis sin bruk av kameraet er ikke særlig til test synes jeg. Hvem vet om han ikke har fått betalt?! Uansett virker det mer som reklame enn som en seriøs test og det er for eksempel ikke gjort standardiserte tester som måler detaljeringsgrad, hjørneskarphet, støy, osv.. Det er en ren reklame!! De er ute å fotograferer bildene som brukes i den nye D90 broskyren Bare last ned broskyren på Nikon.no så ser dere bildene der!! + på en ny mini D90 side på nettet! Endret 29. august 2008 av soarer Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 (endret) Det er en ren reklame!! Klart det er reklame; men er det reklame for Nikon eller Chase Jarvis ? Tom Endret 29. august 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
sentence Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Kameraet er nok bra nok. Men jeg liker ikke tanken på at de putter inn et videokamera inn i et SLR. Da må sluttbruker betale for teknologi som svært få kommer til å bruke. Videokameraer kan fåes til svært liten penge i dag med veldig god kvalitet, og dette kjøper du dersom du skal ta video(!). Pokker ta Nikon, ikke at det angår meg, men jeg håper ikke de setter i gang noe hype som andre føler at de bare MÅ følge etter (aka liveview). Jeg ser på dette som en særdeles uting og har gjort Nikon som et enda mindre aktuelt merke enn det allerede var for meg i forhold til fremtidens kameravalg. *spytte på* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå