Sutekh Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg driter i AF-S (men D40- og D60-eierne gjør kanskje ikke det ), men jeg hadde solgt bestemora mi for en 28 f/1,4 Nikon burde komme ut med noe nytt rundt 30mm, 50/1,4 og 85/1,8 i AF-S-utgave. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Venter også spent på den lenge etterlengtede fastoptikken med AF-S.Får jeg spørre hva _du_ venter på? De lette glassene til Nikon fokuserer jo nesten lydløst og styggfort med skruefokus også på dine kamerahus, og de tunge har vel stort sett AF-S allerede... Tja, godt spørsmål. JEG har ikke superbehov for AF-S fastoptikk nå, men jeg vet D40-gjengen synes det er litt kjipt at de må over på Sigma for å få fastoptikk til sine kameraer. Det virker veldig rart om nikon ikke har tenkt på dette da de slapp kameraene uten motor i huset. AF-S lager på mindre lyd og er raskere (Med forbehold om at enkelte kombinasjoner kanskje fokuserer like raskt eller raskere med et bra "skrue"-hus og et lite objektiv.), så AF-S har sine fordeler overfor AF-D. F5 er forresten helt drøy på skruefokusen! 50 1.8'en er faktisk hakket raskere enn 18-70'en når den er montert på F5! Det dumme er jo at det bråker litt. Når jeg tenker meg om har jo Nikon lansert et fastobjektiv med IF allerede. Nemlig 60mm makroen. Så noe har de lansert. (Og så har du jo alle teleobjektivene, men de stiller i en litt annen klasse.) Endret 6. august 2008 av Pallesen Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Angående hastighet på skrue vs. AF-S husker jeg en tråd på et dedikert Nikon forum hvor flere av brukerne hevdet at noen av objektivene med skrue-AF, var raskere enn de objektivene de hadde med AF-S, så det er tydelig at det ikke er noen automatikk i at AF vil bli raskere med innebygd motor. Jeg hadde en tråd om Skrue vs. AF-S, hvor konklusjonen kunne trekkes at det var mest "sutring" fra de som ikke brukte Nikon om deres manglende motor i noen av objektivene. Det kan selvsagt ha forandret seg mer etter lansering av D40(x)/60, men for min egen del, kommer jeg ikke til å bytte ut objektivene uten motor selv om det skulle dukke opp med. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 F5 er forresten helt drøy på skruefokusen! 50 1.8'en er faktisk hakket raskere enn 18-70'en når den er montert på F5! Det dumme er jo at det bråker litt.Går unna på D3 og D700 også - har aldri prøvd det på F5... Der var det ganske lydløst også... Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 F5 er forresten helt drøy på skruefokusen! 50 1.8'en er faktisk hakket raskere enn 18-70'en når den er montert på F5! Det dumme er jo at det bråker litt.Går unna på D3 og D700 også - har aldri prøvd det på F5... Der var det ganske lydløst også... Joda, husker iallefall at D300 var ganske kjapp den også, men F5 er jo kjent for sitt syke moment på skrufokusen. Har ikke testet på D3 faktisk, men går utifra det er noenlunde likt som D2x. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Hva er egentlig problemet med å lansere AF-S versjoner av gamle klassikere egentlig? Kan jo ikke være så vanskelig å sette inn fokusmotor i en 50mm f/1,8 eller 1,4 o.s.v..? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Hva er egentlig problemet med å lansere AF-S versjoner av gamle klassikere egentlig? Kan jo ikke være så vanskelig å sette inn fokusmotor i en 50mm f/1,8 eller 1,4 o.s.v..?"Problemet" er at det krever en ny produksjonslinje, evt. en solid justering av den gamle. Det koster for det første penger, for det andre tar det litt tid, og Nikon synes ikke det er verdt å bruke pengene/tiden riktig ennå... Det er helt klart ikke tekniske grunner som gjør det - at det er vanskelig etc - det går på vilje/penger. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Well duh.. min kommentar var mer ment som ett spark bak til Nikon Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Nikon Norge sa til meg at de ikke viste noe som helst ang. D90, alle bilder og fakta som var å finne hadde de ikke hørt noe om fra Nikon. Han (på Nikon Norge) sa at han personlig ikke trodde det kom noen D90, men at prisene på D300 ville bli satt ned, eller at det kommer en D300 light.. Uansett, jeg tok sjangsen og kjøpte meg en D80 selv om den er ganske gammel nå.. Og er godt fornøyd (min første speilrefleks siden f65) Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Nikon-prisene i JP butikkene vil falle mye fordi JP starter med egenimport, da kontrakten med Nikon Norge var for dårlig til at JP ville skrive under. De skal visst presse Nikon til bedre priser, noe jeg regner med kommer til å skje, da JP fører mye Nikon. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Nikon-prisene i JP butikkene vil falle mye fordi JP starter med egenimport, da kontrakten med Nikon Norge var for dårlig til at JP ville skrive under. De skal visst presse Nikon til bedre priser, noe jeg regner med kommer til å skje, da JP fører mye Nikon. Det forklarer hvorfor butikksjefen i en JP ville dumpe prisen på D700 for meg i går, skulle se på grepet før jeg bestemte meg, men venter da jeg har bedre totaltilbud for hånd. Får se hva jeg bestemmer meg for Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 eller at det kommer en D300 light..Øh. Og D90 passer ikke til den beskrivelsen? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 eller at det kommer en D300 light..Øh. Og D90 passer ikke til den beskrivelsen? En D300 light vil være noe mer solid bygd enn D80, ha støtte for manuelle objektiver. Men enklere autofokus system osv. Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 D90 er ennå ikke bekreftet... Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 En D300 light vil være noe mer solid bygd enn D80, ha støtte for manuelle objektiver. Men enklere autofokus system osv. Tom Unnskyld meg, men hvordan i all verden kan du egentlig si noe som helst om det? Nikon gidder jo ikke å informere sine egne salgsrepresentanter om hva de har i tankene en gang. Det eneste man kan si om en eventuell D90/"D300 light" er at den vil arve funksjonalitet fra D300 og dele en del komponenter med denne. D80 og D200 er også beslektet og deler mange komponenter, og man kan godt kalle D80 for en "D200 light". Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 For Canon Norge visste om MK III lanseringen før alle andre? Nope, skal man holde noe hemmelig så er det snakk om å la så få som mulig vite noe, og allikevell holder det ikke alltid. Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Dere undervurderer mulighetene videoopptak i speilrefleks gir. Etter å ha hørt en scanpix-fotograf/videofotograf/journalist fortelle om sin mildt sagt hesblesende tur til Grønnland i hælene på Jonas Gahr Støre, er jeg ikke et sekund i tvil om at denne manne hadde svimt av i ren lykkerus dersom han kunne fått kamera og videokamera i ett. Dette kan bli et yndet kamara i dagpressen, der video er "the new shit". Litt merkelig at dette kommer først i et entusiastkamera, ikke proff. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 En D300 light vil være noe mer solid bygd enn D80, ha støtte for manuelle objektiver. Men enklere autofokus system osv. Tom Unnskyld meg, men hvordan i all verden kan du egentlig si noe som helst om det? Jeg vet ingenting jeg heller, bare tenker høyt. Synes det er en del subtile tegn og motstridende medligner som kan tyde på at en D90 enten ikke vil komme i det hele tatt, eller komme som noe annet enn en D80++. Tom Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 eller at det kommer en D300 light..Øh. Og D90 passer ikke til den beskrivelsen? Jo'a, men den skulle ikke få navnet D90.. Mente de. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Dere undervurderer mulighetene videoopptak i speilrefleks gir. Etter å ha hørt en scanpix-fotograf/videofotograf/journalist fortelle om sin mildt sagt hesblesende tur til Grønnland i hælene på Jonas Gahr Støre, er jeg ikke et sekund i tvil om at denne manne hadde svimt av i ren lykkerus dersom han kunne fått kamera og videokamera i ett. Dette kan bli et yndet kamara i dagpressen, der video er "the new shit". Litt merkelig at dette kommer først i et entusiastkamera, ikke proff. sant nok, men jeg tviler på at det kommer til å bli 30fps++ i 12mpix heller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå