Gå til innhold

Nå er den snart her, Nikon D90...


Anbefalte innlegg

Jeg personlig vil ta disse ryktene med en klype salt. Selv om de bruker ByThom som referanse, så er del like mye herfra som er kilden.
Øh, Nikonrumors refererer jo til ByThom :ermm:

OK: :hrm: Men jeg synes ikke dette passer inne med hva Nikon holder på med ellers. For hvis dette er tilfellet, så er det nok "Hasta la Vista" til intern fokusmotor også.

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det er Thom Hogan som er kilden, så er i det minste ryktene mer enn normalt troverdige. Video kan jeg godt forstå at man implementerer, men jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor Nikon finner det nødvendig å lansere en ny, lyssvak normalzoom oftere enn jeg bytter sokker.

 

Kan jeg få en lyssterk normal snart? Vær så snill?

Endret av Anew
Lenke til kommentar
18-105/drittstyrke VR? :dontgetit:

 

Om det er sant, hvor helvettes vanskelig kan det være å lage en meget god 24-105/2.8 VR?! Evt uten vr, eller f/4 med VR, eller uten, bare en god optisk 24-105mm!

 

Videofunksjon ja, digg...

Meld overgang til vår leir, Marius :tease:

 

Hmm, den er lekker, men er nok ikke nok ;)

 

Hm, interessant å se hvor D90 havner prismessig, nå som D300 allerede er under 10 000,-
Vil tippe på en villedende pris på ca. 10k, som vil si rundt 9k i butikk.

 

Og D300 har vel ikke vært å få til under 10.000 bortsett fra under kampanjen til JP?

JP hadde den til 9999,- sist jeg sjekket prisguide.no

 

Hmm, de har satt den ned allerede ja, har ligget på 13999,- i det siste... JP setter ned alt av Nikon-priser nå, D.I.G.G.

Lenke til kommentar
Kan jeg få en lyssterk normal snart? Vær så snill?

Nikon har jo en relativt lyssterk "billig" normal, men du må nok opp på FF først (24-85mm F2.8-4.0 AF-D). Moderne er den ikke, men har en kjekk "juksemakro". Denne ser jeg på som en svært aktuell "walkaround" for FF.

Lenke til kommentar
Kan jeg få en lyssterk normal snart? Vær så snill?

Nikon har jo en relativt lyssterk "billig" normal, men du må nok opp på FF først (24-85mm F2.8-4.0 AF-D). Moderne er den ikke, men har en kjekk "juksemakro". Denne ser jeg på som en svært aktuell "walkaround" for FF.

Sorry, jeg burde vel ha presisert for "nye lesere" at jeg hver gang Nikon introduserer noe nytt sutrer etter en lyssterk (dvs. ca. f/1.4), fast normal til DX. Den kan godt ha FX-bildesirkel, men brennvidden må være tilsvarende en DX-normal.

Lenke til kommentar
Sorry, jeg burde vel ha presisert for "nye lesere" at jeg hver gang Nikon introduserer noe nytt sutrer etter en lyssterk (dvs. ca. f/1.4), fast normal til DX. Den kan godt ha FX-bildesirkel, men brennvidden må være tilsvarende en DX-normal.

Ah, siden du sutret om en normalzoom, antok jeg det var det som gjaldt. Du må nok opp på FF uansett, der har du jo 50mm F1.2.

 

Edit: Nikon har jo en 35mm F1.4, men den må vel skaffes brukt. Ikke AF den heller.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar
Nei, for topp ytelse på største blender, bør man nok se litt langt etter deres gamle Noct-objektiver.

Sant nok, men da snakker vi vel FF igjen, hvis det skal handle om normalobjektiv. Er litt spent på 50mm F1.2 AIS som jeg handlet nylig. Skal få fremkalt første film nå.

Lenke til kommentar

Joho! Endelig videofunksjon i en DSLR!

Jeg har lenge lurt på når det skulle komme, men trodde faktisk ikke Nikon ville være først til å implementere det.

Og til de som spør hvorfor:

1) Kjekt å ha på ferietur

2) Tenk på bildekvaliteten! Endelig høykvalitets video til en rimelig billig penge (såfremt de ikke komprimerer filmen til det ugjenkjennelige).

3) Kult å ha et videokamera med utskiftbar opptikk.

Lenke til kommentar
Nooooooooo!! Hva inni svarte sekkepipe skal man med video på speilrefleks.
Selge speilreflekskamera til folk som er vant med kompaktkamera :p

 

 

Jepp,tendensen ser en klart,dette er nettop myntet på de som i dag har kompaktkamera og som ønsker å ta steget over i speilrefleksverden, synest det blir litt "lureri" akkurat som med LiveWiew, ikke fordi at LiveWiew er unødig,men fordi selgere/kjeder markedsfører det som om det er det samme som på kompaktkamera . 

Begynner faktisk å bli litt bekymret over denne utviklingen , der en ser at produsenter prøver å klemme inn mest mulig av duppeditter fra kompaktkamera inn i speilrefleks, utelukkende for å øke salget . :hmm:

Lenke til kommentar
Jepp,tendensen ser en klart,dette er nettop myntet på de som i dag har kompaktkamera og som ønsker å ta steget over i speilrefleksverden, synest det blir litt "lureri" akkurat som med LiveWiew, ikke fordi at LiveWiew er unødig,men fordi selgere/kjeder markedsfører det som om det er det samme som på kompaktkamera .
Det er ikke ugjennomførbart å få til både liveview og videoopptaksfunksjon på SLR som er like bra som på kompaktkamera, men det vil kreve en kraftig forbedring av kontrastbasert fokus i forhold til hva som er vanlig i dag. Og så er spørsmålet om de endringene man eventuelt må gøre på bildebrikke, dataavlesning og kjøling kan få negative konsekvenser for stillbildekvaliteten.

 

Rent bruksmessig tror jeg faktisk et speilreflekshus kan være bedre til å ta video med enn et lite kompaktkamera, rett og slett fordi det er tyngre og rister mindre i hendene. Fremdeles ikke så bra som dedikert videoutstyr, selvsagt.

 

Personlig sier jeg "meh". Skal jeg bytte ut D80en blir det mot en D700.

Lenke til kommentar
"Det nye kameraet får LCD-søker, innebygget mikrofon og muligheter for videopptak på linje med kompaktkameraer." :wow:

 

Det reagerte jeg også på. Det virker som om det er ”in” å stappe mest mulig av ubrukelig noob-dilldall inn i nye DSLR-kameraer. Jeg venter bare på sminkespeil og intern PEZ-beholder. Og 80mp selvsagt med base-ISO på 1. Da blir sikkert folk fornøyde. :D

Lenke til kommentar
Mikrofonen var ikke noe hokuspokus da, det har Canon hatt lenge ;)

Nikon har også hatt dette lenge;)

 

Dropp VR eller f/2.8, da kommer vi vel på rundt 10k? Det hadde jeg betalt. Vil jo være bedre enn 24-70mm brennevidde...

Tvilsomt at det kommer til 10k selv uten VR. 24-70 ligger jo på 16000 ny og det er tvilsomt at den er billigere å produsere om den blir en ny proffutgave med værtetning og skikkelig byggekvalitet. Kanskje hvis de dropper lysstyrken, men da er den jo ikke like morsom lenger. Da har du jo andre alternativer allerede.

 

Venter også spent på den lenge etterlengtede fastoptikken med AF-S.

Lenke til kommentar
Venter også spent på den lenge etterlengtede fastoptikken med AF-S.
Får jeg spørre hva _du_ venter på? De lette glassene til Nikon fokuserer jo nesten lydløst og styggfort med skruefokus også på dine kamerahus, og de tunge har vel stort sett AF-S allerede... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...