RuneW Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Er det virkelig slik at eksponerings-kompensasjonen (sorry, vet ikke helt hva det heter på norsk) ikke funkerer hvis man bruker blitzen? Jeg prødve å ta et bilde av en unge i litt motlys (med P-rogrammet) og himmelen ble selvsagt overeksponert og ansiktet mørkt. Med litt justering av eksponeringen ble himmelen ok, men prøvde jeg med utfyllings-blitz, virket ikke justeringen av eksponeringen lenger og himmelen ble igjen overeksponert... Noen som vet om E-510 ikke takler denne kombinasjonen, eller om det er jeg som ikke skjønner noen ting? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg vet ikke med Olympus, men på mitt 400D er det egen eksponeringskompensasjon for bruk av blits. Lenke til kommentar
yxrkt Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 på e500 er det i allefall denne. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Dette kommer av sync-hastigheten på blitz'en. Prøv å gjøre blenderen så liten at lysmåler mot himmelen gir 1/180 sek, og så bruker du blitz'en til å lyse opp ansiktet på ungen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå