Howard Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Pioneer slår sin egen rekord med en 20-lags-plate. Les mer Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Platen er foreløpig kun på prototype-stadiet og det er uvisst når Blu-ray-plater med så stor kapasitet kommer i salg. Trolig aldri. de laget jo DVD plater med X>2 lag også, men vi har ikke sett snurten av dem? Nyvinninger som forbedrer eksisterende standarder på den måten at de krever ny hardware for å støttes vil feile grusomt. Markedet er rett og slett lite intressert i å måtte bytte ut allerede kjøpt (dyrt) hardware. Dessuten er andre teknologier såpass fremadstormende at disker ikke vil være relevante så veldig mye lengre? Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Nå har jo allerede spillutviklere sagt at 50GB var for lite (Metal Gear Solid 4 utviklerne), så jo, forhåpentligvis ser vi Bluray med større kapasitet etter hvert (kanskje ikke 500GB men..gjerne!). Du som jeg vet at alle folk tenger mye mer plass nå enn det som var vanlig da DVD kom, både til musikk, film, bilder, spill, alt mulig. Spørsmålet som jeg fortsatt stiller er om dette vil kunne spilles av på dagens Bluray spillere - f.eks Playstation 3? Det hadde vært fint for Sony, da har de muligheten til å lage ENORME spill til PS3, evt stappe dem fulle av HD materiale. Ser gjerne at vi får filmer på Bluray hvor alt ekstramateriale er i HD også jeg. Og hvis man har 500GB kunne man f.eks hatt alle tre Ringenes Herre filmene i HD på EN plate. Hadde vært ok :-) Lenke til kommentar
Joakimd Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Ser ikke helt bruksområdet her, en ekstern harddisk gjør samme jobben. Bare at den kan skrives til flere ganger, den kan brukes i (alle) pc'er, og er mye billigere. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 At enkelte utviklere mener at ditt og datt ikke er stort/raskt nok er ingen nyhet. Men jeg tipper at folk hadde blitt rimelig sure om de måtte kjøpe en ekstra BD++ spiller til sin PS3 for å ta disse nye platene, eller i værste fall kjøpt ny PS3, f.eks... Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 At enkelte utviklere mener at ditt og datt ikke er stort/raskt nok er ingen nyhet. Men jeg tipper at folk hadde blitt rimelig sure om de måtte kjøpe en ekstra BD++ spiller til sin PS3 for å ta disse nye platene, eller i værste fall kjøpt ny PS3, f.eks... Det er sant - jeg hadde blitt sur hvis jeg måtte kjøpe ny PS3 Derfor spør jeg igjen om noen _vet_ om Bluray med mer enn to lag er kompatible med dagens spillere/PS3? Ikke nødvendigvis 20 lag men flere enn to lag.. Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Ser ikke helt bruksområdet her, en ekstern harddisk gjør samme jobben. Bare at den kan skrives til flere ganger, den kan brukes i (alle) pc'er, og er mye billigere. jamen tenk hvis du er utsatt for ett emp angrep, da vil jo all harddisk data bli korrupt, mens en ferdig brent blueray plate vil ennå holde på dataen.. Så var det bare å finne en pc til å lese denne dataen då...... Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Godt poeng, forsåvidt.. Lenke til kommentar
Joakimd Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 jamen tenk hvis du er utsatt for ett emp angrep, da vil jo all harddisk data bli korrupt, mens en ferdig brent blueray plate vil ennå holde på dataen.. Så var det bare å finne en pc til å lese denne dataen då...... Tenk om blueray-platen får riper. Er sikkert billigere å kjøpe 10 harddisker på 500gb enn en sånn plate, i tillegg til en leser. Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Nåvel, nå har vi kameraer som tar bildet på flere hundre MB alt,så å ta backup vil etterhvert kreve en del plass Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Ike seriøst innlegg, nei Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 jamen tenk hvis du er utsatt for ett emp angrep, da vil jo all harddisk data bli korrupt, mens en ferdig brent blueray plate vil ennå holde på dataen.. Så var det bare å finne en pc til å lese denne dataen då...... Tenk om blueray-platen får riper. Er sikkert billigere å kjøpe 10 harddisker på 500gb enn en sånn plate, i tillegg til en leser. Jeg tror stikkordet her er "redundant sikkerhetskopiering". Altså både HDD og blu-ray. Og kanskje vanlig teip i tillegg. Hvis man er såpass paranoid Lenke til kommentar
HKS Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Derfor spør jeg igjen om noen _vet_ om Bluray med mer enn to lag er kompatible med dagens spillere/PS3? Ikke nødvendigvis 20 lag men flere enn to lag.. Klarer ikke å finne det igjen, men jeg har lest at iallefall 4 lag (100 GB) skal være mulig med å kun oppgradere firmware på enhetene. Tror det var Hitachi som gjorde dette. Lenke til kommentar
G Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Det hadde vært ok, om ett selskap for en gangs skyld klemte til litt hurtigere. Hadde vært fint å se noen brenne av noen millioner for å framskynde utviklingen litt. Er det "melkeku"-systemet som fungerer best i alle sammenhenger? Det å få plass til film triologier på en og samme plate høres ut som en artig ting, slik [-GoMp-] foreslår. Kunne tenke meg Matrix triologien jeg da. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Det å få plass til film triologier på en og samme plate høres ut som en artig ting, slik [-GoMp-] foreslår. Kunne tenke meg Matrix triologien jeg da. Tja. Når et eventuelt 500 GB optisk format kommer, har vel de allerede begynt å kjøre på med SuperDuperXtremeUltraHiDefHDHDTV, med flere linjer enn det er sandkorn på stranden. Og da er man tilbake til situasjonen hvor man bruker opp all plassen på ett enkelt film... Man kan faktisk få plass til ihvertfall 5 fulle DVD-filmer med extras og alt på en Blu-ray om ikke mer, men betyr det at de stapper Blu-ray-diskene fulle med DVD-triologer (eventuelt femologer)? Ååh neida for da ville vi ikke fått full HDTV og alt det der. Endret 6. august 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Som flere andre har påpekt er forbrukere lite glad i "forbedringer" som krever at man oppgraderer eller må kjøpe ny maskinvare som kan ta ibruk denne forbedringen. Det er en grunn til at tolags DVD aldri tok helt av. Når folk kjøper en dyr DVD-spiller, eller nå Blueray-spiller forventer de at den fungerer med fremtidige filmer. Om Hitatchi og Sony finner en metode for å forbedre kapasiteten samtidig som de bevarer kompabilitet med dagens Blueray-lesere er det ingen tvil om at dette blir tatt ibruk. Men disse 20-lags Blueray-diskene kommer nok mest sannsynlig ikke på markedet om dagens Blueray-spillere og Playstation 3 kan lese dem. Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Det å få plass til film triologier på en og samme plate høres ut som en artig ting, slik [-GoMp-] foreslår. Kunne tenke meg Matrix triologien jeg da. Tja. Når et eventuelt 500 GB optisk format kommer, har vel de allerede begynt å kjøre på med SuperDuperXtremeUltraHiDefHDHDTV, med flere linjer enn det er sandkorn på stranden. Og da er man tilbake til situasjonen hvor man bruker opp all plassen på ett enkelt film... Man kan faktisk få plass til ihvertfall 5 fulle DVD-filmer med extras og alt på en Blu-ray om ikke mer, men betyr det at de stapper Blu-ray-diskene fulle med DVD-triologer (eventuelt femologer)? Ååh neida for da ville vi ikke fått full HDTV og alt det der. Ikke misforstå meg her...jeg vil ha en trilogi på en disc - i full HD. Vil ikke ha 20 timer ekstramateriale i DVD kvalitet. Endret 6. august 2008 av [-GoMp-] Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 hvordan kan leseren i spilleren skille alle disse lagene fra hverandre ? hva med følsomheten for skit og fingermerker ? Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 En annen ting å tenke på er jo at leseren bruker litt tid på å skifte fra lag til lag. Hvertfall gjør DVD-spillere det. Er greit nok når den kun trenger å skifte lag en gang i løpet av filmen eller hva nå det måtte være. Og med nyere DVD-spillere tar det gjerne ikke mer enn et sekund eller to. Men om de deler en film over flere lag kan det jo bli noget irriterende. Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 En annen ting å tenke på er jo at leseren bruker litt tid på å skifte fra lag til lag. Hvertfall gjør DVD-spillere det. Er greit nok når den kun trenger å skifte lag en gang i løpet av filmen eller hva nå det måtte være. Og med nyere DVD-spillere tar det gjerne ikke mer enn et sekund eller to. Men om de deler en film over flere lag kan det jo bli noget irriterende. Nå må jeg nesten hjem og sjekke om mine Bluray er tolags - men har aldri merket lagskifte der. På DVD merker jeg det, syns det er veldig irriterende. Mulig det er noe ved Bluray teknologien som gjør at man ikke merker det? Noen som har noe å si til dette? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) Har ikke sjekket. Må vel vente til No Country for Old men kommer til BD for min del før jeg får muligheten til å sjekke. Forhåpentligvis bruker de litt av bufferen/minnet som er i BD profile 2.0 spillerene iallefall til å sørge for at vi ikke merker hoppet. Forørvrig har aldri soneskiftet på noen av DVD spillerene mine tatt mer enn kanskje toppen 0,5sec. Endret 7. august 2008 av MrLee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå