Gå til innhold

Asus P4S8X problemer

jokaha

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er ca. 6 måneder siden jeg oppgraderte maskinen med nytt hovedkort, prosessor, ram og tilstrekkelig stor strømforsyning.

I den siste tiden har to problemer oppstått:

1. Det er etterhvert blitt verre og verre å få startet maskinen med powerbryteren i fronten av maskinen. Nettbryteren på strømforsyningen står på. Prøver å slå av og på nettbryteren bak, men det helper ikke. Det jeg nå må gjøre for i det hele tatt å få startet maskinen, er at jeg samtidig med at jeg slår på nettbryteren bak og at det derved går en spenningspuls ut på hovedkortet, må slå på powerbryteren i fronten. Da starter maskinen.

2. Så har direct3d etterhvert forsvunnet på skjermkortet. Har et Geforce4 ti4600 med 128Mb ram. Kjører dxdiag og directx rapporter når jeg kjører direct3d test at det er for lite ram. Kjører så eget rapporteringsprogram for hele maskinen som bl.a. sier at det er 0kb ram på skjermkortet og 0kb tilgjengelig. Merkelig. Testet skjermkortet i annen maskin. Fungerer helt flott.

Plukket ut alle kort, kabler samt ram(768Mb) fra hovedkortet og satte disse inn igjen i fall det var dårlig kontakt noen plass. Ingen bedring.

Ser at i diverse innlegg at dette hovedkortet til Asus (P4S8X) har fått mye dårlig omtale. Er det bare å kaste skiten, eller kan det være strømforsyningen som er dårlig? (helt ny som sagt).

Hva med Abit BE 7-G som hovedkort erstatter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å oppdatere BIOS, drivere, resintallere (noe jeg igrunn tror du allrede har prøvd). PSU'en er det neppe.

Det du kan gjøre er å ta hovedkortet på garanti (det funker jo ikke) og be om å få et "annet" kort i retur, si du er lei SiS chipsetter eller noe i den duren - og betale mellomlegg. BE7G eller kanskje heller BH7 er kort du neppe kommer til å angre på.

Har selv sverget til Abit i over 5 år og må si jeg gjennomgående har vært svært fornøyd med det. Bra kort til en riktig pris.

Lenke til kommentar

Sitter selv med et ASUS P4S8X, og har et rart oppstartsproblem.

Alt som er koblet til hovedkortet starter, men det kommer ikke skjermbilde.

For å få startet ordentlig, må jeg trykke Reset-knappen.

BIOS'en er v1005.009 Beta. Nyere BIOS hjelper altså ikke i alle situasjoner, men du bør prøve, kanskje noen av problemene forsvinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...