Galexon Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Hei Tenkte jeg ville stille et spørsmål som kan være virkeligheten for mange Xbox-eiere. Xbox har satt 1 års garanti på Xbox 360. Hvis min Xbox 360 skulle bryte sammen etter mindre enn 1 år etter kjøpet, har jeg da garanti i forhold til forhandler, eller Microsoft? Kan jeg med denne garantien gå til forhandler og kreve ny/penger tilbake, da i form av reklamasjon? Xbox 360 er som mange vet en mye omtalt spillkonsoll, på grunn av dens kjente problem "Red Ring of Death", som betyr at tre felter i en lysring som markerer systemets status, lyser rødt (altså 3 av 4 felter lyser rødt). Jeg vil mye heller ta det med forhandler, enn med Microsoft. Det går så vanvittig treigt med Microsoft, og de sender heller tilbake DIN Xbox reparert (da sikkert med sjanse for at problemet oppstår igjen), og dette etter 3-4 uker. Håper noen kan svare på dette spørsmålet angående garanti. Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Du tar det med forhandler ELLER Microsoft. Ifølge loven spiller det ingen rolle. Men: Det tar tid, det har du rett i. 3-4 uker er bra tid på xbox 360. Har vært borti at 6-8 uker er mer vanlig. Du sparer imidlertid en uke eller lignende om du tar det direkte med microsoft, siden det er den foretrukne metoden for MS. De nedprioriterer forhandlere litt for at det skal gå kjappere for deg, samt at den gjerne blir liggende en dag eller to hos forhandler etter at du leverer den inn, og etter at den kommer tilbake. Det du da gjør er å ringe xbox sin brukerstøtte for å melde inn problemet. Der oppgir du serienummer, din adresse etc. Microsoft sender da et bud fra DHL innom med en som eske, merket med ditt referansenummer, adresse til MS og porto. Et par dager senere (eller om budet har tid til å vente litt, fem minutter senere) tar budet med seg pakken til MS, etter at du har pakket konsollen ifølge anvisningene i esken. Forhandler kan gjøre dette for deg, men blir altså en anelse nedprioritert, pluss at microsoft også av og til sender budet hjem til deg likevel fordi det uansett registreres i ditt navn, med butikken som leveringsadresse. Din xbox 360 blir sendt til microsoft, som stort sett bytter hele konsollen, og sender den tilbake med bud fra DHL, direkte på døra til deg. Microsoft har gitt Xbox 360 to års garanti, men som følge av denne kjente feilen er den utvidet til tre år. Altså, du leverer den hvor du vil, du får samme resultat uansett, men kutter du ut forhandler som et ledd i prosessen, vil du spare litt tid. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) bare for å pirke litt. garanti er noe som vanligvis gis enten av produsent eller forhandler som skal gi bedrerettigheter en forbrukerkjøpsloven. Reklamasjon er en rettighet som er gitt i forbrukerkjøpsloven. det er den som gir garantien som bestemmer hvor lenge den skal vare, reklamasjon er enten 2 eller 5 år etter forbrukerkjøpsloven. *tillegg* og nei galexon du kan ikke heve kjøpet etter en reklamasjon med bakgrunn i forbrukerkjøpsloven Endret 6. august 2008 av stich_it Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Om du mener å pirke på efjeldses innlegg, må jeg påpeke at det finnes ikke feil i hans innlegg - microsoft har gitt 2 års frivillig garanti på xbox360 i norge, men 3 år på akkurat denne feilen. Reklamasjons har man selvfølgelig i tillegg. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 jeg pirket på trådstarters innlegg spesifikt der han skriver: har jeg da garanti i forhold til forhandler, eller Microsoft? Kan jeg med denne garantien gå til forhandler og kreve ny/penger tilbake, da i form av reklamasjon? da det der for meg blir en blanding av de to begrepene reklamasjon og garanti Lenke til kommentar
HaraldCL Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Til info: Microsoft har blitt veldig bra på rep. av 360, så to uker er mer sannsynlig enn 8. To sure uker uten maskinen, men likevel... Når vi får de inn her i butikken pleier det å gå på den tiden i alle fall. Men jeg ville regner med at det å gjøre det gjennom forhandler tar litt lengre tid enn å gjøre det selv. Endret 12. august 2008 av HaraldCL Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Nå er dette en aldri så liten bump, men vil anbefale deg å ta kontakt med supporten selv på telefon 80014174. Da kommer DHL på døra de, pakker ned maskinen for deg og etter ca. 7-10 dager får du den reparert eller en bytteenhet levert på døra. (7-10 dager er erfaringer etter de siste servicene jeg har sendt inn fra butikken der jeg jobber.) Du kan såklart levere den i butikken også, men for å eliminere brukerfeil (og en faktura du da må betale) så er det best å ringe selv og du sparer noen dager. Du kan ikke regne med at butikken hiver seg på telefonen med en gang for å få sendt avgårde Xbox'en din - da blir den lagt i vanlig servicekø. Lenke til kommentar
HaraldCL Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Hakke dere mailen til Xboxrobo? Da slipper dere å ringe. Kommer en type fra DHL etter et par dager like fullt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå