Gå til innhold

Er jorden flat?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ehhh noen andre enn jeg som føler at bellicus har falt av lasset underveis i forklaringene..... Jeg TROR han mangler litt bakgrunn på all den infoen vi her har gitt ham og som vi andre tar for gitt.... :innocent::ph34r:

Det er no dritt å kjøre møkk og så bli beskyldt for å ete av lasset skal jeg si dere :)

Har nesten ingen skolegang. Sarkasmen kan du spare deg for.

Aldri hørt om mørk energi eller materie.

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke rare skolegangen og det var ikke ment som sarkasme! Faktisk!

Hvis du ikke har hørt om mørk energi og materie er det jammen på tide du hører om det!

Bestill DVD som gunfreak anbefaler. Jeg gjorde det nå for fem minutter siden. Carl Sagen er viden kjent som en glimrende vitenskaps mann og forkjemper for vitenskap. Tror du også ville hatt godt av den DVD'en...

Jeg skal ihvertfaøll kose meg med den. Søk på carl sagen på youtube og se hva du finner. Ligger masse der av interesse :)

Lenke til kommentar
Ehhh noen andre enn jeg som føler at bellicus har falt av lasset underveis i forklaringene..... Jeg TROR han mangler litt bakgrunn på all den infoen vi her har gitt ham og som vi andre tar for gitt.... :innocent::ph34r:

Det er no dritt å kjøre møkk og så bli beskyldt for å ete av lasset skal jeg si dere :)

men ikke nå...ikke nå -men NÅ har du det :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Dark_energy

Lenke til kommentar

Assuming the existence of dark energy is the most popular way to explain recent observations that the universe appears to be expanding at an accelerating rate.

Akkurat ja. Antagelser for å støtte de populære teoriene.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Assuming the existence of dark energy is the most popular way to explain recent observations that the universe appears to be expanding at an accelerating rate.

Akkurat ja. Antagelser for å støtte de populære teoriene.

Les lenger igjennom artikkelen.

High-precision measurements of the expansion of the universe are required to understand how the expansion rate changes over time. In general relativity, the evolution of the expansion rate is parameterized by the cosmological equation of state. Measuring the equation of state of dark energy is one of the biggest efforts in observational cosmology today.

Adding the cosmological constant to cosmology's standard FLRW metric leads to the Lambda-CDM model, which has been referred to as the "standard model" of cosmology because of its precise agreement with observations. Dark energy has been used as a crucial ingredient in a recent attempt[3] to formulate a cyclic model for the universe.

Dette er ikke bare gjettemål og rene antagelser, dette er absolutt antagelser, men antagelser basert på observasjoner.

En antar at mørk energi eksisterer, fordi det ville passet flott inn i alle målinger som er gjort.

Mørk materie var også likedan tidligere, men mørk materie ble påvist av NASA.

Nå foregår det forsøk for å prøve å måle mørk materie på jorda, fordi en antar at mørk materie flyr gjennom oss hele tiden. Men dette er vanskelig fordi mørk materie ikke reagerer på elektromagnetisk stråling, slik som normal materie (dvs. lys går rett igjennom, og alt annet også for den saks skyld)

Det som er interessant, er at det ble oppdaget et objekt i verdensrommet som virker ut til å være en galakse laget nesten utelukkende av mørk materie.

Lenke til kommentar

Mørk energi og mørk materie er foreløpig på ett veldig tidlig stadie, så dette er en hypotese og ikke en teori.

Når det kommer til hvorfor snus boksene ikke tiltrekker hverandre, eller den fulle ikke tiltrekker den tomme, så er det flere krefter i spill enn kun gravitasjon og tiltrekkningskraft. Friksjon spiller også en stor rolle. Hadde det ikke vært friksjon, så kunne du ha sendt snusboksen bortover bordet, og den ville aldri ha stoppet (hvis bordet var uendelig langt. Dette er nok også noe forenklet). Så i tilfellet snusboksene så er ikke tiltrekkningskraften stor nok til å overkomme friksjonen, og de står stille.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Jorden var bevist flat før.

Jorden var bevist som universets sentrum før.

Ta ikke alt som er "bevist" for gitt, forskere og "bedrevitere" har fått sin verden snudd på hodet gjentatte ganger.

Jorden har aldri vært bevist flat, og den har heller aldri bært bevist at den er sentrum i universet. Først når vi fikk muligheten til å kunne måle og faktisk empirisk bevise jordens form og plassering i universet, fant vi ut (med sikkerhet) at Jorden er rundt, og at den ikke er sentrum i universet. Vi har visst at Jorden er rund i over 2500 år, og vi har visst at Jorden ikke er sentrum i universet i flere hundre år.

Lenke til kommentar
Fordi masse tiltrekker masse.

Hvorfor? Jeg har to snusbokser her, selv om den ene er tom, så blir den ikke dratt mot den fulle. Jorden går jo også i bane rundt solen og det har den gjort i noen...milliarder år?

De kunne spurt Niel Armstrong, Michael Collins eller 'Buzz' Aldrin om jorda var flat, men de er vel uansett med på konspirasjonen.

Kan være at det faktisk ER en konspirasjonsteori. Ingenting er sikkert. Alt kan betviles. Særlig hvis det kommer fra amerika :)

Lol. Siden du åpenbart ikke forstår hvordan tyngdekraften fungerer, så kan du heller spørre, i stedet for å komme med slike dårlige eksempler.

Grunnen til at snusboksene ikke trekkes mot hverandre, er fordi tyngdekraften mellom dem, er så utrolig svak, i forhold til andre krefter. Det kreves hele massen til Jorden for å holde boksene på bordet, eller hvor de ligger, så noen snusbokser på maks 100 gram, har så lite tyngdekraft, at friksjonen mellom boksene og bordet er mange, mange ganger sterkere enn tyngdekraften til boksene. Det blir litt som at du har en stor trailer som står parkert på tørr asfalt med håndbrekken på. Bak den, står du og skal prøve å dra den mot deg, med en sytråd. Foran den, er det mange store bulldosere med en haug med kjettinger som er festet i traileren, for å dra den fremover. Faktisk, så er det faktisk langt større forskjell mellom friksjonen og tyngdekraften, enn alle buldoserne og kjettingene sine, og du og din sytråd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

HYSJ!!!

INGEN TALAR OM UNDERSIDA. Det er mystiske krefter som kjem til å drepe deg om du talar om undersida :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...