Mr. Bojangles Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Hei Skal koble 6 5mm dioder fra Elfa, og det greieste er vel å seriekoble dem? Hvordan blir dette med beregning av motstand? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Går ut fra at det er LED du mener? Er jo mange typer dioder ... Du legger sammen spenningen på hver LED, så kan du betrakte den som en og bruke vanlig regnestykke. Dvs hvis hver LED er f.eks 2V så blir spenningen over 6 dioder 12V. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 LED ja. Jeg er ikke så inni dette med elektronikk. Det var det jeg trodde ja, men ville bare være sikker før jeg festet det hele. Er så kjedelig å måtte gjøre det to ganger. Lenke til kommentar
erandre Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 For å regne ut motstanden du trnger bruker du "ohm's lov": U = R * I U = Spenning (Volt) I = Strøm (Ampere) R = Motstand (Ohm) Mange lysdioder (LED) er på ca 3,5volt og 20mA (eller 0,02A). Hvis du skal bruke disse til f.eks. 12v spenning kan du ha maks 3 i serie, som da blir 10,5v. For at dette skal bli riktig må du da sette en motstand i serie med lysdiodene. For å regne ut dette med ohms lov blir det slik: Spenning over motstanden = 12 - 10,5 = 1,5v Diodene krever 20mA, eller 0,02A. Siden vi vet spenning og strøm må vi snu litt på formelen: R = U / I 1,5 / 0,02 = 75 ohms motstand. Da får diodene riktig spenning og strøm. Håper dette var til hjelp Lenke til kommentar
ventle Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 20 mA er vel maksstrømmen, ikke minimum? Dermed må motstanden være minst 75 Ohm, for å hindre at det går mer enn 20 mA gjennom diodene og dermed ødelegge dem... Jo større motstand, jo mindre strøm = svakere lys. Lenke til kommentar
hce Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Rundt 12 mA pleier å være passe for å drive en LED. Det greieste er å prøve ut med litt forskjellige motstander til du er fornøyd med lysstyrken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå