Gå til innhold

Tråden om Kristendom [Les første post]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg, som sikkert mange andre kristne, er dårlig til å vie søndagen, hviledagen, til å tjene Gud. Men i kveld har jeg frekventert flere kristne nettsteder, og fikk dette ordet, som jeg håper kan være til oppmuntring for alle andre kristne som må møte ateistenes latterliggjøring på dette forumet, og forsåvidt ellers i hverdagen.

 

Gled dere jo mer dere får del i Kristi lidelser, så dere også kan juble av glede når han åpenbarer seg i sin herlighet. Salige er dere når dere blir spottet for Kristi navns skyld, for Guds Ånd, herlighetens Ånd, hviler over dere.

 

Måtte Herren Jesus Kristus være med dere alle :)

Lenke til kommentar
Gled dere jo mer dere får del i Kristi lidelser, så dere også kan juble av glede når han åpenbarer seg i sin herlighet. [

Når var det han skulle komme? Dere har sagt "snart" i snart to tusen år, så når er det? Det står jo i bibelen, spørs litt hvordan du tolker det kanskje, men at de som jesus snakket med da skulle ikke engang tre inn i dødsriket FØR han kom tilbake... Og det er jo måte på hvor forsinket noen kan være da før vedkommende begyner å miste litt legitimitet..... spør du meg ihvertfall :)

 

 

Måtte Herren Jesus Kristus være med dere alle :)

Akkurat DET har jeg forbudt min kjære svigermor å si til meg eller mine barn. Hun brukte å si "gud velsigne dere!" , men etter at jeg forbød henne det har hun sluttet med det. For hvordan ville du likt å høre "may the force be with you!", hver gang noen ønsket deg lykke til? Blir litt eventyr aktig, ikke sant? Og det er vel derfor dere troende føler dere litt utledd også tenker jeg, fordi det ER et eventyr for oss andre.... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Henviser til reglene for denne tråden;

Spørsmål om kristendom fra ikke-troende om kristendom er selvsagt også velkomment, men dersom det er ment som rent kritiske spørsmål, ikke for å lære om troen, men for å latterliggjøre eller f.eks. få frem et poeng om at kristendom er uvitenskapelig osv. så flyter jo forumet allerede over av den typen tråder.

 

Jeg har rapportert det, men skal svare deg allikevel.

Regner med du henviser til dette

27 Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser Guds rike.»

Dette ble oppfylt, de fikk se Guds rike på jorden, da Den Hellige Ånd ble gitt til de kristne.

 

Mener du det står noe sted at de skulle oppleve Jesus gjenkomst, får du finne det frem, men ikke i denne tråden.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å respektere at vi ønsker å ha en tråd om kristendom som ikke gjennomsyres av vitenskapelig svada eller skepsis...

 

Vil bare si at jeg nå endelig har startet i en menighet på mitt bosted. Har jo vært kristen lenge, bare ikke tatt meg tid til å starte pga andre faktorer. Nå har jeg da gjort det, og resultatet er kjempebra. Ble tatt imot med åpne armer av kjempehyggelige mennesker, fikk åndelig mat, og har det egentlig mye bedre nå enn på lenge :)

 

Merker jeg har godt av et åndelig fellesskap :D

Lenke til kommentar

Samme her og faktisk. Går fast i en liten og koselig menighet hver søndag nå, og det har blitt ukens høydepunkt. Er rart med det, bare være der og synge noen sanger som alle er ganske like hverandre, be litt, og høre en preken om ting fra bibelen jeg egentlig visste fra før av. Skulle tro at dette var rimelig kjedelig, men har det bare helt utrolig bra inni meg etterpå. Sist søndag var det liksom noe som bygget seg opp innvendig i meg gjennom hele møtet, og når jeg kom hjem senere og leste litt i bibelen kom jeg inn i en slags ekstase - alt var bare ren fred og glede, lys og varme, tror ikke jeg hadde bekymret meg om en atombombe hadde slått ned i nabolaget da. Har prøvd en del rusmidler tidligere, og vet at de tilstandene ville vært en ren skuffelse sammenlignet. Det er i sånne stunder jeg lengter vekk fra jorden, til et annet sted der det ikke er noe vondt.

Lenke til kommentar

5 brukere har nå fått en kortere ferie fra forumet for trolling, off-topic og/eller tilsvar på off-topic i tråden.

 

Vær herved advart. All slik oppførsel i tråden vil bli slått hardt ned på. Det finnes nok av tråder hvor man kan diskutere hvorvidt religion er bra/ikke-bra, sann/ikke-sann, etc. Dette er ikke tråden for slikt.

(Og som vanlig skal ikke dette kommenteres i tråden. Send evt. en PM)

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-5fuTpwTc
Jeg, som sikkert mange andre kristne, er dårlig til å vie søndagen, hviledagen, til å tjene Gud. Men i kveld har jeg frekventert flere kristne nettsteder, og fikk dette ordet, som jeg håper kan være til oppmuntring for alle andre kristne som må møte ateistenes latterliggjøring på dette forumet, og forsåvidt ellers i hverdagen.

 

Gled dere jo mer dere får del i Kristi lidelser, så dere også kan juble av glede når han åpenbarer seg i sin herlighet. Salige er dere når dere blir spottet for Kristi navns skyld, for Guds Ånd, herlighetens Ånd, hviler over dere.

 

Måtte Herren Jesus Kristus være med dere alle :)

 

 

Det var godt å få et fint bibelvers til oppmuntring! "For ordet om korset er dårskap for dem som går fortapt," står det, men for oss som blir frelst, er det en Guds kraft.(1.Korinterbrev 1,18.) Gud velsigne dere andre kristne her på forumet! Vi er søsken og ett i Kristus! Husk det! "For dere er hans legeme, og hver for dere hans lemmer."

Synes det er vanskelig å være kristen her på forumet, men "vi kan ikke la være og tale om det vi har sett og hørt" som det står skrevet! for: "Kristi kjærlighet tvinger oss!" Men vi må ikke glemme å også ta oss tid til å også lese mye i Bibelen og be! Vi må ikke bli som dem som det står om "Fra fjell til fjell gikk de, de glemte sitt hvilested." Tenk at vi får lov til å hvile hos Jesus! Det er så uendelig godt!

Det er ikke akkurat popuært å sitere Guds Ord her på forumet, men vi ikke la oss rikke. Det er ikke et populært budskap vi har å bringe, slik vil det alltid være her i verden, en for oss som blir frelst er det en Gud kraft, som det står! Glem ikke det! Og ta være på Ordet om korset i hjertene deres! "FOr jøder krever tegn, og grekere søker visdom, men vi forkynner Kristus korsfestet, for jøder et anstøt og for hedninger en dårskap. Men for dem som er kalt, både jøder og grekere, forkynner vi Kristus, Guds kraft og Guds visdom." (1.korinterbrev kap 1, vers 22-24.)

 

"For jeg ville ikke vite av noe annet blant dere enn Kristus, og ham korsfestet." (Bibelen)

 

Herren Jesu Kristi nåde være med dere alle!

Gud er kjærlighet! (1.Johannesbrev kap. 4, vers 16)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5fuTpwTc
Så utrolig bra at det har kommet enn trå her for oss kristne!

Jeg har ett spørsmål, hva mener dere andre kristne her på forume om homofili?

 

Syns ikke det burde være noe spørsmål om det, for det står jo rett ut i Bibelen:

"Derfor overgav Gud dem til skamelige lidenskaper. (fordi de nektet å følege Gud: se versene foran), "Deres kvinner byttet om det naturlige samlivet med et som er mot naturen.På samme vis forlot også mennene den naturlige omgang med kvinnen og brant i begjær etter hverandre. Menn drev skammelig utukt med menn, og fikk på sin egen kropp den straff de fortjente for sin forvillelse."(Romerbrevet kap.1, vers 26-27).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg ser det har vært stille her en stund, men jeg vil si at jeg er glad for at det finnes en slik tråd her på forumet, og at det ikke bare er motstand og hets å finne :)

 

Jeg blir litt oppgitt når jeg ser visse tråder her, hvor man ser mye hat og respektløshet. Jeg lurer litt på hvordan disse trådstarterne osv ville oppført seg mot meg hvis de hadde møtt meg i virkeligheten. Ville de kastet så mye dritt til meg fordi jeg er kristen?

 

Omtrent hele fjoråret gikk med til spørsmål og tanker om kristendommen og Gud, og til slutt måtte jeg, om enn noe motvillig, innse at jeg var kristen. Hvorfor motvillig? Jeg synes det er skummelt å skulle fortelle folk at jeg er kristen. Jeg er ikke oppvokst i noe kristent hjem, og var kanskje litt mot kristendommen en stund, men jeg har egentlig aldri hatt noe i mot det å gå i kirken og høre på prekener. Prester har ofte noen veldig gode gullkorn på lur som er gode å tenke på.

 

Det jeg ikke likte ved kristendommen var ting jeg hørte da jeg var liten. "Du skal ikke tvile på at Gud finnes" og masse andre ting. Da jeg etterhvert ble kjent med flere kristne på en kristen folkehøgskole jeg havnet på, så jeg at kristne folk kan være normale, til og med kule, de kan tvile, de kan gjøre feil, de kan være akkurat som andre folk. Men jeg møtte også en kristen som mente bestemt at "ikke-troende ikke kan å tilgi" og annet tøv. Jeg ble også forsøkt frelst over en lunsj en gang, noe jeg ikke syntes noe særlig om.

 

Men jeg fikk altså muligheten til å tenke på alle disse tingene selv, ta stilling til forskjellige ting og dermed etterhvert klare å få et fotfeste som kristen. Ingen sa "kom her, så skal jeg gjøre deg kristen" eller prøvde å tvinge meg til å tenke eller tro noe som helst. Det var for meg både befriende og, som sagt, skummelt å si at jeg var kristen. Nå måtte jeg fortelle kjæresten min at jeg var kristen, og jeg visste at han kom til å le - noe han også gjorde. Men vi respekterer hverandres tro (evt ikke-tro) og meninger for det, og ingen av oss prøver å overbevise den andre.

 

Noen ord jeg har blitt veldig glad i er

Så vær ikke bekymret for morgendagen; morgendagen skal bekymre seg for seg selv. Hver dag har nok med sin egen plage. -Matt. 6,34

 

Takk til trådstarter for denne tråden, og takk for oppmuntrende ord fra likesinnede :)

Lenke til kommentar
Jeg ser det har vært stille her en stund, men jeg vil si at jeg er glad for at det finnes en slik tråd her på forumet, og at det ikke bare er motstand og hets å finne :)

 

Jeg blir litt oppgitt når jeg ser visse tråder her, hvor man ser mye hat og respektløshet. Jeg lurer litt på hvordan disse trådstarterne osv ville oppført seg mot meg hvis de hadde møtt meg i virkeligheten. Ville de kastet så mye dritt til meg fordi jeg er kristen?

 

En av mine beste venner er moderat kristen, og faren er prest. Jeg har ingen problemer med dette, og jeg er ateist. Jeg er allikevel aktiv her på religionsforumet og debatterer mot religion (ikke bare mot kristendom, selv om det ofte ser sånn ut pga. de aller fleste religiøse på forumet, er en eller annen form for kristne). Så jeg tror ikke jeg hadde hatt noen som helst problemer med å møte på deg.

 

Vi slenger heller ikke dritt (noen gjør nok dette, men dette er jeg imot), men vi stiller oss kritiske. Hva er det som er så gale med å ikke ta alt for god fisk?

 

Det er også stor forskjell på å vise respektløshet, og å stille seg kritisk og stille kritiske spørsmål, ja selv om det er snakk om religion. Alle er velkommen til å tro det de vil, men de må tåle å møte kritikk eller uenighet, uten å tro at dette er respektløshet.

 

Og hva med mange kristnes respektløshet for vitenskapen? Nå sikter jeg ikke nødvendigvis til noen her på forumet, eller deg paaskehare, men til kristne som "ikke tror på" evolusjon, bare fordi det går imot Bibelens skapelsesberetning, gitt at man tolker den bokstavelig? Når kristne gjør det, går de samtidig imot den vitenskapelige metode som har gitt oss det samfunnet vi har i dag og som har gjort livene bedre for så mange mennesker. Mye lavere barnedødelighet, tredoblet forventet levealder, rent vann, tilberedning av mat, sanntidskommunikasjon over store avstander, muligheter for å reise over store avstander på kort tid, god utdanning og så videre. Nå gjelder ikke dette for alle, det er jo mange utviklingsland som ofte er fattige, hvor det ofte er mangel på mye av det listet over, men dette er ikke vitenskapen sin feil.

 

Når en religiøs person blindt påstår at h*n ikke tror på evolusjon, eller Big Bang, bare fordi dette kanskje kolliderer med deres personlige overbevisning, så viser denne personen en enorm forakt og respektløshet ovenfor vitenskapen i seg selv og mange hundre tusen, ganske sikkert flere millioner livsverk som har lagt grunnlaget for hele det moderne samfunnet og den moderne verden vi lever i idag.

 

Merk at jeg ikke sier at man ikke skal tro, eller prøver å starte en debatt rundt Guds eksistens eller lignende, men at jeg sier at det er langt mer respektløst å forkaste alt dette over, til fordel for tro, enn det er å stille seg generelt kritisk til tro. Dette er som sagt mine meninger, og jeg vet at det finnes ateister som bare er ute etter å trolle, og å slenge dritt og være negativ. Dette er ikke hva jeg anser meg for, og husk at det er forskjell på å være kritisk, og å være negativ.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

_Zeke:

Jeg er helt enig med deg :) Ja, både troende og ikke-troende bør være kritiske, og det skal absolutt være rom for saklig diskusjon. Det er bare sunt for alle parter, vil jeg tro. I verste fall bør man i det minste klare å bli enige om at man er uenige. Jeg diskuterer gjerne med folk når jeg får inntrykk av at de ikke er ute av å gjøre narr av meg, men at de er genuint interesserte.

 

Jeg mener også at det er feil å forkaste vitenskap, og jeg kan også undre meg litt over mennesker som baserer sin tro på at de f.eks vet at mannen har ett ribbein mindre enn kvinnen (ja, har vært borti en som mente det :)).

 

Man skal ikke ta alt for god fisk, men jeg tror det er mange troende som ikke gjør det heller, men som har tenkt og reflektert mye over det de tror. Det er ihvertfall sånn med de fleste kristne jeg har møtt :)

Lenke til kommentar

Bibelen oppfordrer til å ikke bare være uskyldige som duer, men også å være kloke som slanger. Tror det hadde vært mange flere kristne som stod urokkelige i troen sin om de ikke blindt hadde slukt alt som blir servert. Det skremmer ikke meg med folk som tar utgangspunkt i vitenskapen og erklærer Gud for å ikke eksistere, men det som skremmer er all den vranglæren, falskheten og løgnaktigheten som mange kristne ser ut til å være bundet av. Djevelen vet å forkle seg som en lysets engel, og det sørgelige er at folk stadig vekk tror at djevelen og gjerningene hans er Gud, og dermed tar de avstand fra hele kristendommen.

 

Det er viktig å forstå at Gud elsker opprikighet, og et ærlig hjerte. At han står for sannhet og ikke løgnaktighet.

Lenke til kommentar

Det var godt sagt, Bellicus :)

 

Jeg kom forresten på at Flyleaf har en del fine låter. De er kristne, men vil ikke omtale seg som et kristent band (som de sa: "En rørlegger som er kristen omtales vel ikke som en kristen rørlegger?"). Uansett så liker jeg Supernatural og Cassie veldig godt, samt I'm so Sick and Believe in Dreams, men jeg føler at de to første har veldig fine budskap, og da særlig Supernatural :)

 

Flyleaf er et veldig spennende band, og for meg som liker metal er jo dette veldig bra ^^ Sjekk det ut på Youtube :)

Lenke til kommentar

Hører på Flyleaf og det var intressant musikk. Så takk for tipset :) Er rimelig altetende når det gjelder musikk selv, men det er fint med noe som er laget av kristne eller som har et kristent budskap innimellom.

 

Har et par sanger i bookmarks som har kommet seg forbi den kritiske sansen min:

 

http://au.youtube.com/watch?v=cHgRamHE8HU

http://uk.youtube.com/watch?v=HfiacfoxSwc&...feature=related

http://uk.youtube.com/watch?v=8N2hB7ENRRE&...feature=related

http://uk.youtube.com/watch?v=Ud0kaWLHEd4

 

Hadde vært fint med noen flere som høres ok ut selv om det er kristent innhold i musikken.

Lenke til kommentar

Det som forresten også er litt kult med Flyleaf er at de fikk være med på turnéen til Korn i fjor ^^ Kjempestilig å se dem på scenen!

 

Seven days and a miracle er et norsk, kristent band som har en del fine sanger, men de er litt vanskeligere å finne på nettet :) tror du kan finne noe på Urørt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...