Gå til innhold

Tråden om Kristendom [Les første post]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mange metaforer og underliggende betydninger i bibelen, men dette betyr ikke at bibelen er meningsløs når man tenker fra et kristent ståsted. Som kristen skal man også følge den Hellige Ånd, og Ånden viser den veien man skal gå og viser hva som ligger skjult i skriftene.

 

Tess 1,5 For vårt evangelium kom ikke til eder bare i ord, men og i kraft og i den Hellige Ånd og i stor fullvisshet, likesom I jo vet hvorledes vi var iblandt eder for eders skyld,

 

Joh 5,39 I ransaker skriftene, fordi I tenker at i dem har I evig liv, og det er de som vidner om mig;

 

Så det er ikke ordene som utgjør kristendommen.

Lenke til kommentar

Nå må dere slutte å spamme hele livssynsforumet med nedsettende ord om religion - et konsept dere tydeligvis ikke har noen forståelse for uansett. Dette er ikke en tråd for slikt, dette er en tråd for spørsmål og svar innenfor de kristne rammer. Hold dere til saken, og ikke gjør dette til enda en nedsettende tråd om kristendommen.

 

Over til en annen sak:

Finnes det noe kristent tøy som ikke er så DIREKTE? Syns alle kristne plagg er så veldig "JESUS LEVER!"-aktige, men jeg er på utkikk etter kristent tøy som er kule, og som har et diskret kristent budskap uten å være så veldig "in your face". Noen som kjenner til noen?

Lenke til kommentar

http://www.google.no/search?client=firefox...Google-s%C3%B8k Her er det jo bare til å velge og vrake mellom forhandlere.

 

Og så kan du jo tenke på Gud sitt mote-tips: 12 Dere er Guds utvalgte, helliget og elsket av ham. Kle dere derfor i inderlig medfølelse og vær gode, milde, ydmyke og tålmodige, 13 så dere bærer over med hverandre og tilgir hverandre hvis den ene har noe å bebreide den andre. Som Herren har tilgitt dere, skal dere tilgi hverandre. 14 Og over alt dette: Kle dere i kjærlighet, som er båndet som binder sammen og gjør fullkommen. :)

Lenke til kommentar

Gud hadde jo flere tips man måtte følge, for eksempel disse fra 5. Mosebok:

 

5 En kvinne skal ikke bære mannsklær, og en mann skal ikke gå i kvinneklær. For Herren din Gud har avsky for hver den som gjør dette.

 

Jeg er litt usikker på hvordan Gud ser forskjell på det i den tiden vi lever i nå. Er du gutt bør du sannsynligvis ihvertfall holde deg unna kjoler.

 

11 Du skal ikke gå i klær som er vevd av to slags stoff, ull og lin.

 

Den bør være lettere å forholde seg til men vanskelig å praktisere. ;)

Lenke til kommentar
http://www.google.no/search?client=firefox...Google-s%C3%B8k Her er det jo bare til å velge og vrake mellom forhandlere.

Altså, tror du misforstod poenget mitt :)

 

Jeg kan også fint søke etter kristent tøy, dét er null problem. Derimot sliter jeg litt mer med å finne kule klær som IKKE er så prangende kristne. Jeg ønsker f.eks. ikke å gå med et svært kors på ryggen, eller teksten "YOU MUST REPENT YOUR SINS", derimot ønsker jeg plagg som er kule og som folk flest ikke vil tenke over at de er kristent betonede.

 

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg har lyst på tøy som kan si litt om min holdning på en diskret måte, samtidig som jeg ikke går rundt og nærmest smeller bibelen i bordet hos folk :)

Lenke til kommentar

Vil først si at det er utrolig fint at det er lagd en tråd om kristendom her, og takker for alle gode vers og lignende som har kommet fram :)

Jeg vil gjerne dele et vers som ble veldig seriøst for meg, det kom til meg samme dag som jeg omvende meg.

 

Rom 12-11

Vær ikke trege i å vise iver, vær ivrig i ånden og tjen herren!

Lenke til kommentar

Hei. Velkommen til Diskusjon.no og særlig velkommen til denne tråden. Håper på mer input her, siden det ikke er så mange aktive kristne som deltar i Religion, Filosofi og Livssyn.

 

Jeg vet ikke hva Rom 12,11 betyr for deg personlig, men for meg så sier det meg at jeg ikke skal sovne hen som en komfortabel kristen og være fornøyd med det jeg har fått, men at jeg hele tiden bør være aktiv i det å tjene Gud. Og jeg tror også at det er her det er velsignelser å hente, dersom vi er ivrige i Ånden, og ikke slår oss til ro med det vi har fått.

 

Joh 15,2 Hver gren på meg som ikke bærer frukt, tar han bort, og hver gren som bærer frukt, renser han så den skal bære mer.

Lenke til kommentar

Å være ivrig i ånden kan f.eks det å være frimodig, vitnesbyrd eller fortelle om opplevelser med gud.

Det er så mye og si, og jeg har litt vanskeligheter for å legge ut om 50 kapittler i bibelen ^^ Kort og greit:

Tjene herren: Følge hans formaninger/bud, gjøre som han sier :)

 

Jeg har også sett utrolig mange personer her som har ubeskrivelig mye i mot kristendommen, jeg kan ikke forstå hvorfor, men jeg vil formane de kristne her til å gjøre som herren vår sier:

 

EDIT: Takk for velkomsten! og tak for det gode ordet :)

 

(jeg peker selvfølgelig ikke deg ut trond)

 

Matteus Evangelium kapittel 7

 

Å gjengjelde ondt med godt

38 Dere har hørt det er sagt: ' Øye for øye og tann for tann.' 39 Men jeg sier dere: Sett dere ikke til motverge mot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på høyre kinn, så vend også det andre til. 40 Vil noen saksøke deg og ta skjorten din, så la ham få kappen også. 41 Om noen tvinger deg til å følge med én mil, så gå to med ham. 42 Gi til den som ber deg, og vend ikke ryggen til den som vil låne av deg.

Elsk deres fiender!

43 Dere har hørt det er sagt: ' Du skal elske din neste og hate din fiende.' 44 Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, ¤velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere,† og be for dem som ¤krenker dere og† forfølger dere. 45 Slik kan dere være barn av deres Far i himmelen. For han lar sin sol gå opp over onde og gode og lar det regne over rettferdige og urettferdige. 46 Om dere elsker dem som elsker dere, er det noe å lønne dere for? Gjør ikke tollerne det samme? 47 Og om dere hilser vennlig på deres egne, er det noe storartet? Gjør ikke hedningene det samme? 48 Vær da fullkomne slik deres himmelske Far er fullkommen.

Endret av Koro
Lenke til kommentar

Har som regel mest lyst å hudflette og skalpere og kjølhale mine motstandere her på forumet og deretter rulle dem i tjære og fjær, men tror de fleste vil svare at jeg er en grei fyr hvis de ser bort fra at jeg er en hjernevasket og rimelig fanatisk kristen ;)

 

Men, ja, det vil alltid lønne seg å være vennlig. Jeg finner ikke den salmen jeg leter etter i bibelen akkurat nå, men jeg vet at det er et sted der det nevnes at vennlige ord har en effekt som fjerner aggresjonen hos andre.

 

Noen som vet hva jeg mener?

Lenke til kommentar

Med så mange ulike typer kristendom som det tross alt er (selv om jeg gjerne skulle ha sett det bare var én, for det virker så hyklersk når én og samme bok gir opphav til nesten like mange ulike meninger som det er lesere) blir det dessverre for enkelt å skjære dem alle over én kam. Én ting er det som beviselig er feil, det som er ondt, selvmotsigende og tåpelig; noe ganske annet er de moralske oppfordringene, som i og for seg er rimelig gode hva NT angår. Er du av sistnevnte type, er det slett ingen spesiell grunn til å ha noe imot det, selv om en kan ha sine reservasjoner overfor det øvrige. Folk flest følger tidens ånd og samfunnets dynamiske moral først og fremst uansett — noen mest konservativt, andre mest liberalt.

 

In extracting the pure principles which [Jesus] taught, we should have to strip off the artificial vestments in which they have been muffled by priests, who have travestied them into various forms, as instruments of riches and power to themselves. We must dismiss the Platonists and Plotinists, the Stagyrites and Gamalielites, the Eclectics, the Gnostics and Scholastics, their essences and emanations, their logos and demiurges, aeons and daemons, male and female, with a long train of … or, shall I say at once, of nonsense. We must reduce our volume to the simple evangelists, select, even from them, the very words only of Jesus, paring off the amphibologisms into which they have been led, by forgetting often, or not understanding, what had fallen from him, by giving their own misconceptions as his dicta, and expressing unintelligibly for others what they had not understood themselves. There will be found remaining the most sublime and benevolent code of morals which has ever been offered to man. I have performed this operation for my own use, by cutting verse by verse out of the printed book, and arranging the matter which is evidently his, and which is as easily distinguishable as diamonds in a dunghill. The result is an octavo of forty-six pages, of pure and unsophisticated doctrines.

 

Velkommen til forumet. :)

Lenke til kommentar
Finnes det noe kristent tøy som ikke er så DIREKTE? Syns alle kristne plagg er så veldig "JESUS LEVER!"-aktige, men jeg er på utkikk etter kristent tøy som er kule, og som har et diskret kristent budskap uten å være så veldig "in your face". Noen som kjenner til noen?

Den kristne bokhandlerkjeden "Bok og media" har mye morsomt/kult..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen venner, ville bare dele noe med dere.

Når jeg joina dette forumet så var jeg nyomvendt og ville gjerne finne noen jeg kunne dele mine erfaringer og opplevelser med.

Jeg ble utrolig overrasket over alle de andre her inne som viste så stor forakt og ondskap mot andre religioner, så jeg bestemte meg for å argumentere i mot.

Jeg prøvde så godt jeg kunne å argumentere mot alle de andre her som sa noe i mot meg, jeg ville så inderlig bevise at de tok feil.

Men hva ville jeg egentlig? Var jeg bare ute etter ære? Og at jeg skulle ha rett og andre skulle ta feil?

Uff, jeg innser nå at det var så utrolig tåpelig alt sammen.

Jesus bryr jo seg mer om hva vi føler i hjertet vårt enn det vi utretter.

Vi må sette oss inn i den situasjonen at vi tenker på at Jesus sitter rett ved siden av oss, ville han sittet dere og sagt: "JA KOM IGJEN, VIS DE IDIOTENE HVEM SOM HAR RETT!"?

 

Gud ga meg disse to versene i dag:

Ja, salige er dere når de for min skyld håner og forfølger dere, lyver på dere og snakker ondt om dere på alle vis. (Matt 5,11).

Og dere skal hates av alle for mitt navns skyld. Men den som holder ut helt til slutt, skal bli frelst. (Matt. 10,22).

 

Jeg takker Gud for dette som fikk meg til å innse mine feil.

Må Gud velsigne dere alle!

Endret av Koro
Lenke til kommentar

Tror alle kristne her har erfart det samme som deg, og det kan virke håpløst til tider. Selv henger jeg her aktivt i perioder, for å å holde meg borte en stund - og så komme tilbake igjen :p

 

Jeg skjønner at du føler det meningsløst når det bare er for å bevise at ateistene tar feil, men samtidig så må jeg svare når ateister kommer med direkte feilinformasjon, eller tar bibelvers ut av sin sammenheng. Vi må være her for å opprettholde en liten balanse mellom troende/ikke-troende, selv om vi nok alltid vil være i mindretall ;)

Hvis alle vi kristne forsvinner, så kan jo ateister komme med all den feilinformasjonen de vil. Det kan vi ikke ha noe av :)

 

Og hvis du ønsker å komme med ord til oppbyggelse, uten at ateister skal komme og ødelegge moroa - kom med det i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Hei igjen venner, ville bare dele noe med dere.

Når jeg joina dette forumet så var jeg nyomvendt og ville gjerne finne noen jeg kunne dele mine erfaringer og opplevelser med.

Jeg ble utrolig overrasket over alle de andre her inne som viste så stor forakt og ondskap mot andre religioner, så jeg bestemte meg for å argumentere i mot.

Jeg prøvde så godt jeg kunne å argumentere mot alle de andre her som sa noe i mot meg, jeg ville så inderlig bevise at de tok feil.

Men hva ville jeg egentlig? Var jeg bare ute etter ære? Og at jeg skulle ha rett og andre skulle ta feil?

Uff, jeg innser nå at det var så utrolig tåpelig alt sammen.

Jesus bryr jo seg mer om hva vi føler i hjertet vårt enn det vi utretter.

Vi må sette oss inn i den situasjonen at vi tenker på at Jesus sitter rett ved siden av oss, ville han sittet dere og sagt: "JA KOM IGJEN, HVIS DE IDIOTENE HVEM SOM HAR RETT!"?

 

Gud ga meg disse to versene i dag:

Ja, salige er dere når de for min skyld håner og forfølger dere, lyver på dere og snakker ondt om dere på alle vis. (Matt 5,11).

Og dere skal hates av alle for mitt navns skyld. Men den som holder ut helt til slutt, skal bli frelst. (Matt. 10,22).

 

Ser mer ut som du har vært utsatt for litt sunn debatt med dine kjære forumsdebattanter. Ser også ut som at det er noe du ikke er helt vant med, så jeg synes det er tøft at du tørr å utfordre religionen din, ved å gå på forumer der det er mange røster med forskjellige meninger. Veldig mange religiøse bunkrer seg inne på religiøse forumsider der de blir fanget og hjernvasket ytterligere uten å ha sjangsen til å høre hva dem sier på den motsatte siden.

 

Jeg takker Gud for dette som fikk meg til å innse mine feil.

Må Gud velsigne dere alle!

 

Det er dårlig gjort at du gir guden din takk for hva dine forumsdebattanter har hjulpet deg med, menmen, han har alltid vært en sleip jævel uansett. :)

 

PS:

Jeg vil helst ikke at du velsigner med med guden din. Det tar jeg faktisk som en fornærmelse av værste sort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...