kjeklulf Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Poenget mitt var vel heller dette: Sånt sier noe om de personene som har begått drapet, ikke om samfunnet. Slikt skjer i alle samfunn. For meg er også et drap et drap. Jeg klarer ikke se at noen drap er mer eller mindre "kalde" enn andre, selvfølgelig sett bort fra drap for å hindre at en selv eller andre blir drept. Dessuten er det vel tidlig å spekulere i hvilket forhold det var mellom den drepte og den eller de personene som drepte ham. Endret 13. august 2008 av kjeklulf Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 14. august 2008 Forfatter Del Skrevet 14. august 2008 Fant en fin chill-out/lovsang: Hillsong - You Noen som vet forskjellen på Hillsong og Hillsong United? De andre sangene jeg har hørt var med mannlig vokal, og må si at jeg foretrakk den kvinnelige, rolige stemmen bedre. Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Fant en fin chill-out/lovsang: Hillsong - You Noen som vet forskjellen på Hillsong og Hillsong United? De andre sangene jeg har hørt var med mannlig vokal, og må si at jeg foretrakk den kvinnelige, rolige stemmen bedre. Lastet ned en plate for å høre sangen "Church on fire" Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Helsikken, jeg fikk faktisk bruk for denne tråden. Jeg har også postet dette spørsmålet i snedige ting du lurer på, men vil tro det er flere som kan svare her. Min morfar døde nylig, og han skal derfor begraves på kristelig måte. Min mor sier at vi i familien skal møte opp tidligere enn de andre, men jeg vet ikke hvorfor. Derfor lurer jeg på hvorfor vi skal møte opp tidligere. Jeg lurer på det fordi jeg på ingen måte er religiøs, og vil derfor ikke være med på noe be-ing eller andre religiøse ritualer. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Mine kondulaser Zeke. Kan være for å planlegge hvem som skal bære kisten, eller om det er noen som vil si noen ord før begravelsen. Endret 17. august 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Slike tilstelninger kan ofte være en utfordring. På den ene siden skal man ikke støte familiemedlemmer og andre deltakere, og på den andre siden skal man ikke gjøre noe man ikke mener eller er ukomfortabel med. Selv er jeg ateist men min sønn er døpt i kirken etter ønske fra min samboer og hennes familie. På forhånd hadde jeg en lang samtale med presten hvor jeg klargjorde mitt syn og vi diskuterte selve dåpen. Jeg ønsket å være tilstede under seremonien samtidig som jeg ikke ønsket å ha noen aktiv del av selve dåpshandlingen. Løsningen var at jeg valgte å følge seremonien fra galleriet der organister sitter og spille et musikkstykke sammen med organisten. Det ble en fin opplevelse for alle, samtidig som jeg ikke behøvde å gjøre eller si noe i strid med min overbevisning under seremonien. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Kan uansett ikke se hva som måtte være så kristent eller ikke-kristent med å følge en død person til graven og vise litt respekt for vedkommende (selv om han ikke lever lenger) og hans etterlatte ved å være der, si noen vennlige ord (særlig til moren din som har mister faren sin trenger nok ekstre støtte denne dagen) og gjerne gi noen blomster. Det eneste man treffer på av kristendom er vel med prekenen og salmesangen, men dette er jo ikke noe man må delta aktivt på, istedenfor kan man f.eks. bruke tiden til å tenke litt på avdøde og på livet i det hele tatt. Begravelser er jo en god anledning til å kontemplere over livets forgjengelighet og dermed gjøre seg selv i stand til å benytte dagene på jorden som er igjen til noe nyttig og godt. Endret 18. august 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Det er jo nettop det jeg skal gjøre, Bellicus. Det eneste jeg ikke ville være del av, var noe personlige ritualer. Om det blir litt salmesang eller bønner i kirken, kan jeg fint sitte der, men jeg vil selvsagt ikke være med å be. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Det er ikke vanlig kristen praksis å be for døde. Dette er hvertfall aldri nevnt i bibelen. Tror heller ikke det forekommer noe lignende i kirkelige sammenhenger, der tar isåfall presten seg av ritualene, sånn som jordpålegging. Lenke til kommentar
Velkopopovicky Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 De døde er jo dømt, så det er poengløst å be for dem. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Jeg bryter nå med diskusjonen angående begravelsen ovenfor, og svarer direkte på dette spørsmålet istedenfor: De døde er jo dømt, så det er poengløst å be for dem. De er ikke dømt enda. Selv om det er uenigheter om dette, så havner alle i dødsriket når de dør, men nøyaktig hva dødsriket er og hva som skjer der, står det svært lite om i bibelen, annet enn at både denne verdenen og dødsriket vil bli ødelagt på dommens dag. De tre dagene Jesus var død (også dette er det uenigheter om) så var han i dødsriket og forkynte evangeliet for de som døde i tiden før Noah, da det ikke var noen som hadde hørt om Gud, så for at noen skal kunne få forkynnelse, så er det jo en betingelse at de har bevissthet og evnen til å tenke. Lenke til kommentar
disippel Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Jeg er uenig. Jeg tror Gud er snar med å dømme et menneske så snart det har omkommet. Gud er allmektig og trenger ingen tenkepause. Husk at Gud opererer uavhengig av tid. Så snart et menneske er dødt, bør vi konsentrere oss om å be for levende mennesker. Dødsriket tror jeg ikke på. Jeg tror man går rett til Himmelen eller Helvete. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Disippel: Dødsriket nevnes jo en rekke steder i bibelen. I de engelske oversettelsene blir ofte ordet "hell" brukt istedenfor "dødsriket" i de norske oversettelsene, men f.eks. i åpenbaringen står det jo at døden og dødsriket vil bli kastet i ildsjøen på dommens dag, da da kan jo ikke dødsriket og ildsjøen være det samme. Det nevnes også hvordan havet gir fra seg de døde og hvordan dødsriket gir fra seg de døde på dommens dag, og det er ganske tydelig beskrevet hvordan dommen er over alle mennesker samtidig, og ikke en og en om gangen etterhvert som de dør. Men gi gjerne referanser fra bibelen dersom det er noe du måtte være uenig i. Lenke til kommentar
disippel Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Jeg ser ikke logikken i at det skal være et dødsrike. Ja, det står i Bibelen, men du trenger ikke å ta alt som står der for god fisk. Med mindre du er en fundamentalist. Lenke til kommentar
Shinganzer Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Jeg ser ikke logikken i at det skal være et dødsrike. Ja, det står i Bibelen, men du trenger ikke å ta alt som står der for god fisk. Med mindre du er en fundamentalist. Hva er god fisk og hva er dårlig da? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 (endret) Jeg ser ikke logikken i at det skal være et dødsrike. Ja, det står i Bibelen, men du trenger ikke å ta alt som står der for god fisk. Med mindre du er en fundamentalist. Hvor mye av det som står i bibelen kan dere to tro på om 50 år tror dere? Spørs om dere ikke sitter og glor i to tomme permer da når så lite allerede kan tas som god fisk.... uten å være fundamentalist altså... Endret 20. august 2008 av RWS Lenke til kommentar
Samuro Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Jeg ser ikke logikken i at det skal være et dødsrike. Ja, det står i Bibelen, men du trenger ikke å ta alt som står der for god fisk. Med mindre du er en fundamentalist. Nei, og Jesus døde ikke på et kors - men av en kvist som ble sukket gjennom storetåa hans. At det står kors i bibelen skal du bare se bort ifra, det er en dårlig fisk! Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Jeg ser ikke logikken i at det skal være et dødsrike. Ja, det står i Bibelen, men du trenger ikke å ta alt som står der for god fisk. Med mindre du er en fundamentalist. Nei, og Jesus døde ikke på et kors - men av en kvist som ble sukket gjennom storetåa hans. At det står kors i bibelen skal du bare se bort ifra, det er en dårlig fisk! Trodde han ble skutt med hagle jeg Men seriøst, hvordan vet dere hva man skal ta vekk i bibelen og hva dere skal bruke? I følge dere kommer jo selveste moralen fra bibelen og hvordan vet dere at dere ikke har tatt vekk foreksempel moralen i delene dere ikke tar som god fisk? Hvem bestemmer hva dere skal bruke da, om det gjør det noe klarere? Dere eller presten eller paven eller mora deres eller ... ? Dette lurer jeg på skjønner dere. Og jeg lurer på hvor lang tid dere tror det er noe igjen å bruke i bibelen før dere faktisk sitter igjen med så lite at det ikke lenger har noen relevans? Lenke til kommentar
Shinganzer Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Jeg ser ikke logikken i at det skal være et dødsrike. Ja, det står i Bibelen, men du trenger ikke å ta alt som står der for god fisk. Med mindre du er en fundamentalist. Nei, og Jesus døde ikke på et kors - men av en kvist som ble sukket gjennom storetåa hans. At det står kors i bibelen skal du bare se bort ifra, det er en dårlig fisk! Trodde han ble skutt med hagle jeg Men seriøst, hvordan vet dere hva man skal ta vekk i bibelen og hva dere skal bruke? I følge dere kommer jo selveste moralen fra bibelen og hvordan vet dere at dere ikke har tatt vekk foreksempel moralen i delene dere ikke tar som god fisk? Hvem bestemmer hva dere skal bruke da, om det gjør det noe klarere? Dere eller presten eller paven eller mora deres eller ... ? Dette lurer jeg på skjønner dere. Og jeg lurer på hvor lang tid dere tror det er noe igjen å bruke i bibelen før dere faktisk sitter igjen med så lite at det ikke lenger har noen relevans? Det som er motbevist eller ikke stemmer med moderne moral er metaforer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå