Gå til innhold

Fullføre kun et semester ved universitet

Gaston

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har kommet inn på bioteknologi ved UMB, men i det siste har jeg fått øynene opp for kulturstudier. Jeg lurer på om det får an å studere det første semesteret ved UMB (bioteknologi) og det neste semesteret i utlandet og studere noe helt annet. Høsten etter fortsetter jeg der jeg slapp.

Hvilke muligheter har jeg/har jeg ikke?

Tusen hjertelig for evt. svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan begynne på UMB og hoppe av etter et semester. Hva du gjør deretter, er opp til deg selv. Du kan muligens også få permisjon fra bioteknologistudiet et halvt år, slik at du kan fortsette på studiet høsten 2009 etter at du har vært i utlandet, uten at du behøver å søke deg inn på nytt gjennom Samordna opptak.

Problemet er imidlertid at du ved å være borte ett semester og ikke to, kommer til å gå to høstsemestre etter hverandre (høst 2008 og høst 2009), noe som kanskje ikke er praktisk gjennomførbart, ettersom det i vårsemesteret mest sannsynlig undervises emner du trenger for å kunne gjennomføre det påfølgende høstsemesteret. Og selv om det skulle være mulig å ta emnene høsten 2009 uten å ha tatt emnene våren 2009, kan dette bli et problem gjennom hele studiet, ettersom du hele tiden vil "mangle" et vårsemester og de emnene som ble undervist der. Du kan få begrenset valgfrihet videre når du hele tiden må ta med i betraktningen hvilke emner du ikke har. Hvis f.eks. et emne ved navn "Bioteknologi I" undervises vårsemesteret 2009, og "Bioteknologi II" (som bygger på det første emnet) undervises høsten 2009, får du kanskje ikke tatt sistnevnte emne høsten 2009, og da heller ikke emnet "Bioteknologi III" som undervises våren 2010.

Hvor stort dette problemet er, avhenger selvfølgelig av hvordan studiet er bygget opp.

Håper dette var til hjelp :)

Lenke til kommentar
Ok, men kan jeg ikke velge meg de emnene jeg egentlig skulle hatt våren 09 og heller ta de på høsten 09?

Annen mulighet; kan jeg ta noen av de fagene jeg egentlig skulle hatt våren 09 i utlandet?

De fleste emner undervises enten bare i høstsemesteret eller bare i vårsemesteret. Derfor er det vanskelig å forskyve studiet et semester. Om det tilfeldigvis skulle være mulig å ta emnene du egentlig skulle hatt våren 2009 om høsten i stedet, så vil du få problemer våren 2010, ettersom du da mangler emnene du egentlig skulle hatt høsten 2009 osv.

Når det gjelder å ta emnene i utlandet, så har de aller fleste studier (kanskje særlig realfag) krav om obligatorisk undervisningsaktivitet (seminar, lab osv.), noe som gjør at du ikke kan melde deg til emner uten å faktisk være til stede på skolen. Eneste alternativene jeg kan tenke meg her, er at du spør UMB om du kan få slippe unna undervisningen på en eller annen måte, eller at du finner en skole i utlandet hvor de underviser tilsvarende emner og deretter ber UMB om å få disse godkjent i graden din. Men uansett vil det vel være vanskelig å studere både kulturstudier og bioteknologi på samme tid. Det blir dobbelt opp med både pensum og eksamener.

Lenke til kommentar

Ok, slik jeg har skjønt det nå så lar det seg ikke gjøre egentlig. Eneste alternativet jeg har er å enten ikke møte opp på skolen neste uke eller bare ta det når jeg er ferdig utdanningen.

Veldig kjipt!

Endret av Gaston
Lenke til kommentar

Hva med dette alternativet: Begynne på skolen som vanlig og når vi kommer til vår semesteret så blir jeg fortsatt på skolen frem til 9. februar da kulturstudiene begynner. Jeg møter dermed ikke opp på forelesningene på 12 uker, men leser på egen hånd. Jeg drar til utlandet i den perioden og leser på egenhånd slik at når studietiden min i utlandet er ferdig kommer jeg tilbake til skolen i norge og tar eksamenene.

Hvordan høres det ut?

Lenke til kommentar
Hvordan høres det ut?

Det kan selvfølgelig hende at det er gjennomførbart, men du må undersøke om de 12 ukene gjør at du ikke består obligatorisk undervisning på UMB (som nevnt i mitt forrige innlegg) og dermed ikke er kvalifisert for eksamen. Du må også finne ut om du klarer å lese bioteknologipensum samtidig med at du studerer noe annet. For de fleste vil nok ett fulltidsstudium være mer enn nok å forholde seg til. Jeg vet ikke om du har noe tidligere erfaring fra universitetet, men arbeidsmengden der kan ikke sammenliknes med den på videregående. Samt, hvor mye vil du glede deg over kulturstudiene dine i utlandet når du må bruke store deler av fritiden din der nede på å lese?

Jeg sier ikke at det definitivt er umulig, men du må finne ut om UMB aksepterer den slags fravær, om du er i stand til å ha to fulltidsstudier på en gang, og om kulturstudiene er verdt alt det ekstraarbeidet du må gjøre. Aktuelle alternativer kan være å enten ta et helt års permisjon fra bioteknologistudiet slik at du havner i riktig semester på UMB etter pausen, eller å finne et tilsvarende kulturstudium som undervises f.eks. i en sommerferie. Du kan også bruke høsten 2008 på å jobbe eller liknende, også begynne på bioteknologistudiet neste år i stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...