Supercc Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Hei! Jeg blir 16 år jul 2008 og skal kjøpe lettmotorsykkel. Lappen tar jeg vel senest sommer 2009, og gleder meg som bare det! Men jeg har ikke kjøpt meg lettmotorsykkel enda. Det står mellom en > Aprilia RS 125 2006 - 2008 modell eller en Yamaha YZF - R 125 2008 modell. < Liker vel i utgangspungtet Apriliaen best, men Yamahaen har jo fått ros så det holder, og det er jo en 4-takter, mens Apriliaen er en 2-takter. Sykkelen vil nok bli brukt som alt i fra framkomstmiddel til-og-fra jobb og skole, og lengre turer rundt om i landet. Hvor lenge jeg skal ha lettmotorsykkel vet jeg ikke, men ivertfall til jeg tar førerkortet til bil. Penger skulle ikke vært noe problem i begge retninger. OBS! Jeg liker ikke å bli frakjørt! Si det du vil, hjelp meg ta det beste valget! Det er bare å fyre løs! Jeg trenger virkelig hjelp! Stikkord: Hva er beste motor? Hvilken holder lengst? Hva er pris å holde i drift? Hvilken er mest behagelig? Hvilken får mest oppmerksomhet? Hvilken er raskest? Lyd? Førerstilling? På bane? Egenerfaring? Hvilken er mest lettkjørt? Problemer teknisk osv.? Pris? Moro? Reperasjon? Passangerer? Fart? Stil? Farge? Hva som helst! Please, please hjelp meg! Lenke til kommentar
thabech Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) 2 takten, altså Aprilia'n går best. Vet ikke hvem av de som har best motor, men både yamaha og aprilia er KVALITET så det holder. Pris å holde i drift er opp til deg egentlig. Aprilia'n er større en yamaha'n, og også tyngre. Du får bedre veigrep and so on med aprilia.. Syns den er mest behaglig. Yamaha'n har som sagt en 4takts motor, denne har grommere lyd en 2takt.. Jeg ville gått for apriliaen.. Men så er jeg litt aprilia entusiast er du i tvil : Lokk øya å snur rundt å ta den du peker på ! Begge 2 er fantastisk råe Endret 5. august 2008 av thabech Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Siden du skriver du ikke liker bli frakjørt, regner jeg med det du har tenkt å trimme. Da er ihvertfall Apriliaen et soleklart valg. Yamahaen har nok bedre driftsikkerhet og krever mindre vedlikehold enn Apriliaen, men til gjengjeld er den utrolig kjedelig. Mtp lyd vil jeg si 2-takterene trekker det lengste strået. Lyden på Yamahaen er bare utrolig lat og slapp. Om du ikke har tenkt å trimme, ville jeg nok valgt Yamahaen om jeg var deg. Selv om Apriliaen vinner på alt når det gjelder kjøreegenskaper, chassis og bremser er ikke dette hva du kanskje trenger om du ikke trimmer og liker kjøre litt hissig. Har erfaring med RS125, og den er rett og slett fantastisk! Gleder meg til hver tur, spesielt moro på svingete veier med litt raske svinger. Toppfart ligger de på rundt 130-140kmt originalt. Når Apriliaen er uplombert vil man gjøre 0-100 unna på ca 7 sek og en toppfart på 170-180kmt. Yamahaen har ingen plomberinger (som er kjent), og klarer da selvfølgelig ikke holde følge. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Hva er beste motor? Aprilia og Yamaha lager veldig gode motorer begge to. Hvilken holder lengst? Yamaha'n, av den enkle grunn at det er en 4 takter, versus 2 takteren til Aprilia. Hva er pris å holde i drift? Spørs veldig på personen og hvor mye sykkelen blir brukt. Veiavgift + forsikringer +bensin + deler(drev, kjede) Hvilken er mest behagelig? Vanskelig å si. Selv om Aprilia er en 2 takter så vil jeg påstå at Yamaha'n ikke er så langt bedre. Ligger man på motorveien i 30 minutter i 150km/t på RS'n så vil Yamaha'n være mye bedre i 130km/t. Hvilken får mest oppmerksomhet? Selv om RS'n er ganske så fin, så vil jeg si at Yamaha'n vil snu et ekstra hode på gata. Hvilken er raskest? Aprilia'n, uten tvil! 2 takter vs 4 takter kan ikke sammenlignes. Yamaha'n har en sperre på omtrent 133km/t, og aks er ikke så fryktelig å skryte av, i forhold til Aprilia'n som ligger i 160km/t uplombert. Lyd? Sjekk youtube for lydklipp.. Aprilia har 2 takt lyd, og Yamaha har en ganske dårlig 4 takt lyd har jeg hørt. På bane? RS'n vinner uten problemer i det hele tatt. Hvilken er mest lettkjørt? Tror ikke forskjellene er så store at det er noe man skal ha i tankene. Problemer teknisk osv.? Aprilia er italiener, og 2 takter, større sjanse for at det skjer noe der. Moro? Aprilia er turtallskick. Fart? 133km/t på Yamaha'n. 140-145km/t orginalt på RS'n, 160-165km/t uplombert. Toppfart ligger de på rundt 130-140kmt originalt. Når Apriliaen er uplombert vil man gjøre 0-100 unna på ca 7 sek og en toppfart på 170-180kmt. Yamahaen har ingen plomberinger (som er kjent), og klarer da selvfølgelig ikke holde følge. 170-180km/t med bare uplombert? Var vel litt drøyt? 160-165km/t er mer realistisk. I en tunnel hadde det kanskje vært riktig det du skrev ja. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Nei, det var ikke drøyt. Uplombert tenker jeg ikke bare på eksosanlegget som på Mito, men også den fastlåste eksosventilen. Lenke til kommentar
Supercc Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 (endret) Takk alle tre, men jeg er jo fortsatt ikke overbevist på noen av delene. Ser ut som Apriliaen leder, men jeg er redd for 2 taktere, ser dere. Jeg skjønner den er raskest osv., men er det virkelig så stor sjanse for at noe går galt? Faren min har alltid kjørt motorsykkel, og kan det meste om alt som har motor. Han har to racingsykler, en ombygd 1100cc Suzuki, og han kjører roadracing med en Yamaha R6. Han er proff, og vet hva han snakker om, for å si det sånn. Han insisterer på at jeg skal skaffe meg 4 takter, altså Yamahaen, og skal visst hjelpe å betalte litt av prisen hvis jeg kjøper en. Hvis jeg skaffet meg en Aprilia RS, og noe gikk galt med motoren eller noe i den regionen, hvor dypt har jeg tråkket i salaten da? Er sesongen over, samt planer om å kjøpe bil og slike ting som jeg kunne trengt en litt dypere lommebok til? Tenker foresten å holde meg innen lovlige regler, så trimming har jeg ikke planer om, så lenge det er ulovlig, og trimmes en 2 takter er det vel bare et spørsmål om tid før det går galt? Setter stor pris på hjelpen jeg har fått allerede! Yamahaen blir kjøpt ny hvis det skulle bli valget, men burde jeg kjøpe en ny 08 modell eller skal det gå fint med en brukt 06 modell Aprilia? Endret 18. august 2008 av Supercc Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) Ikke vær redd for 2 taktere, selv om sjansen er større så betyr det ikke at det nødvendigvis skjer noe. Behandler man sykkelen riktig så skal det litt til for at ting går galt. Og om det skulle skje noe galt, så er det bare å ta det på garantien. Blir motoren skjært så tar det nok litt tid, er det noe forgassertrøbbel er det bare å kjøpe ny, eller de nye delene som trengs, igjen, på garantien. Skjer ikke noe galt med motoren av å trimme 2 taktere nei, så lenge man har på rett dyse og slikt. Endret 7. august 2008 av Scotty Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Er du helt sikker på at du ikke skal trimme, og liker å bli dratt av trimma mopper, hadde jeg valgt R125en. Har kjørt trimma RS 15000km nå, og ingen problemer så langt. Bare pass på vedlikehold og å varme opp sykkelen før du hardkjører. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Nå har du 2 helt forskjellige sykler der da. Apriliaen har en mye kraftigere ramme , mye bedre dempere og ikke minst MYE bedre bremser . Så det er jo ganske klart hvilken sykkel som er laget for å bli kjørt mest agresift. Vil også tørre å påstå at apriliaen har en mye fetere lyd , hørest liksom så mye hissigere ut. Men yamahaen har også sine fordeler. Det faktum at sykelen er en 4 takter er jo både possitivt og negativt, Possitivt på den måten at den passer mye bedre for personer som er redd for å få fingrene sine skitne , av den enkle grunn at den trenger en god del mindre vedlikehold , og at du ikke blir fristet til å trimme , siden det knapt eksisterer Og negativt på den måten at sykkelen aldri vil nå opp til sine 2 takts brødre , og ikke minst d at du kan risikere å bli parkert av blodtrimmede mopeder Mulgens det kan virke ganske logisk at YZFen skal være bedre til langturer , men det er noe jeg egentlig er uenig i vist du har tengt å trimme litt. Apriliaen vil nemmelir være ganske overlegen vist du har den uplombert og endrer litt dreving , da du kan ligge å chille på 4-5K turtal i 80-90 , der en YZF sikkert har en god del høyere turtall som fører til at kjøreopplevelsen vil føles mer stressende. Så vist dette da var mitt valg hadde jeg nok lett valgt RSen (beklager skrivefeil og slikt , er ganske seint ) Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Prøv sykkelene og finn ut hvilken du liker. Selv har jeg en RS, utrolig fornøyd. Den er riktig nok skjært, men går fortsatt. Jeg kjørte fra en 4 takter når jeg hadde en personbak med meg. Ligger du i 80 med RSn har du ca. 5-6k rpm. Skal du da akselerere må/bør du gire ned 2 gir, da drar den BRA. Ligger du i 80 med 4 takt på 4-5k rpm kan du akselerere uten å gire ned(så og si ). Den vil dra jevnt og fint hele veien, men har ikke noe kick, slik rsn har. Det gjør RS mye artigere å kjøre Klart, det er mindre vedlikehold på 4 takt, det er rimligere, den varer lengre, skal mye til for å ødelegge motoren men er utrolig kjedlig. 2 takter er artigere, mye vedlikehold, dyrere og varer lang tid om du tar vare på den. Lenke til kommentar
Supercc Skrevet 11. august 2008 Forfatter Del Skrevet 11. august 2008 http://www.reviewcentre.com/reviews51496.html - Apprilia RS 125 http://www.reviewcentre.com/reviews172875.html - Yamaha YZF-R125 ... Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 http://www.reviewcentre.com/reviews51496.html - Apprilia RS 125http://www.reviewcentre.com/reviews172875.html - Yamaha YZF-R125 ... Men vist du leser anmeldelsene på RSen så ser du at en av de som ga den dårli score sa det var en problem sykkel for han måtte bytte tennplugg noen ganger Men du vil sikkert ha mindre vedlikehold på YZF , men igjen så vil YZFen ALDRI komme opp på nivå med RS 125 , verken farts messig eller kjøre messig . Så jeg vil si det ekstra vedlikeholde er vert det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå