Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

dårligere ?

Anbefalte innlegg

hei..

jeg får snart adsl fra telenor og skal bruke en pc til server (200 mhz, 32mb ram, SuSE Linux)..

Så skal linja fra den PC-en gå til en switch ..

Blir det noe dårligere for de pcene som står i switchen eller har ikke det noe å si ?

Og hvilke nettverkskort blir det bra å bruke på en slik pc ? (skal ha 2)

:wink:

..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ikke noen ekspert på Linux. Hvis maskinen kun skal stå som en delingsmaskin, vil det ikke merkes. Du kunne kanskje sette inn 32MB minne til.

Når det gjelder nettverkskort, er det bare å bruke et hvilket som helst kort på 10/100Mb som har støtte for Linux.

Lenke til kommentar

Du får et par gode SMC-nettverkskort for under 500 kr hos Komplett. Noen kommer sikkert til å anbefale Intel og 3Com, men det ville jeg ikke hørt på. Disse merkene begynner på 500 kr (for ett kort), og gjør ikke noen bedre jobb enn de rimeligere SMC-kortene.

Hadde jeg drevet en bank eller et sykehus, ville jeg valgt Intel eller 3Com (siden disse helt sikkert har en lavere feilprosent enn andre merker), men til hjemmebruk har det ikke mye hensikt.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kjøpt et nettverkskort til 500kr til hjemmenett. kjøp heller en billigpakke. Jeg fikk 2 nettverkskort, hub og 2X5m kabler for 500kr. Disse kortene fungerer utmerket! Sett opp linux maskina med telnet, da kan du få kjappere nedlastning dersom telenor har unix/linux server(bruke ftp plassen din). Men er det mulig å dele telenor adsl? trodde det bare var nextgentel som synes dette er ok.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kjøpt et nettverkskort til 500kr til hjemmenett. kjøp heller en billigpakke. Jeg fikk 2 nettverkskort, hub og 2X5m kabler for 500kr. Disse kortene fungerer utmerket! Sett opp linux maskina med telnet, da kan du få kjappere nedlastning dersom telenor har unix/linux server(bruke ftp plassen din). Men er det mulig å dele telenor adsl? trodde det bare var nextgentel som synes dette er ok.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-14 16:27, Spenol skrev:

Du får et par gode SMC-nettverkskort for under 500 kr hos Komplett. Noen kommer sikkert til å anbefale Intel og 3Com, men det ville jeg ikke hørt på. Disse merkene begynner på 500 kr (for ett kort), og gjør ikke noen bedre jobb enn de rimeligere SMC-kortene.

Hadde jeg drevet en bank eller et sykehus, ville jeg valgt Intel eller 3Com (siden disse helt sikkert har en lavere feilprosent enn andre merker), men til hjemmebruk har det ikke mye hensikt.

Bare ikke kjøp combo kort.(coax og TP kontakt)

Det er greit å kjøpe nettverkskort som støtter 10/100mbit pris forskjelen skal ikke være stor mellom 10mbit og 10/100mbit. Kjekt å kunne benytte 100mbit om nettverkskortet senere skal benyttes til andre ting. F eks. LAN.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...