TBJ Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Jeg skal hjelpe naboen med en maskin der harddisken er blitt ødelagt. Jeg vet ikke hvor mye ødelagt den er, for jeg er litt redd for å aksessere den "for mye" (og unødvendig). Jeg fikk ikke tak i harddisken når jeg satte den i en "2,5" HD til USB"-adapter, men Windows starter hvis jeg tester harddisken i den bærbare maskina. Jeg har kun sett at den begynner å laste inn windows (den spør meg jeg skal bruke sist fungerende profil... osv), men jeg slo den av med en gang da. Igjen... jeg er litt redd for å aksessere den "for mye" (og unødvendig). Jeg tenker derfor at det finnes vel programmer som jeg kan kjøre direkte fra en bootCD som ikke akseserer harddisken, og som jeg kan bruke til å redde data og overføre filer til USB pinne eller nettverk. PS! Jeg regner med at harddisken kjører NTFS. Noen som kan hjelpe meg her? Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 tja.. du kan jo bruke en livecd av en eller annen linux distro. Også mounter du filsystemet fra livecdn, og deretter kopierer ut de data du vil redde til et eller anna media(usb disk/nettverk eller noe) Det er ivertfall slik jeg gjør det når diskene begynner å bli ødelagt/tulle for mye. Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Forslag på hvilken "livecd" som kan anbefales? Og hvordan mountes harddisken og en USB-pinne på den (anbefalte) livecd (linux-versjonen)? (må innrømme at jeg Linux ikke helt er min verden) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå