Gå til innhold

Bøker man kan anbefale


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Dersom du er interessert i et blikk på den Andre Verdenskrig fra en som representerer de over 10 millioner som faktisk var med, men hvorav nesten ingen overlevde, (ung, menig soldat på den tyske Østfronten både fram og tilbake), anbefaler jeg 'Ukjent soldat' av Guy Seier. Siden andre grupper med lignende lidelser fra den seirende side har egne dager og kommer med bøker, filmer og intervjuer 'hele tiden', synes jeg det interessant å få i hvertfall en rapport fra et annet ståsted.

 

Underskrives! Beste (forferdeligste) gjengivelse av krigen jeg har lest. Setter ting i perspektiv.

 

Enig der. Det er en veldig god bok og anbefales sterkt.

 

Rommels pansersjef ser jeg også er nevnt her. Anbefales.

 

Europa i krig, 1939 -1945 av Norman Davies

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv er jeg mest interesert i det siste århundrets historie og kan anbefale et par bøker der. De kan til tider være litt tunge og er kanskje mest for spesielt interesserte.

 

Joseph Rotchild, Return to diversity - Bok som omhandler Øst Europa etter WWII, kommunismens inntog og fall i regionen.

 

Henry Kissinger, Diplomacy - En murstein av en bok skrevet av Kissinger, en av de store innen nyere diplomati og tar for seg tiden før WWI til nylig og gir en bred innsikt i stormaktspolitikken som formet verden slik den er i dag.

 

Colin S. Gray, War, peace and international relations - En innføring i stormaktspolitikk, konflikter, strategi.

 

Ellers vil jeg for alle anbefale:

 

Niccolo Machiavelli, The Prince

og

Sun TzuThe Art of War

Men disse er vel de fleste kjent med til en viss grad fra før av

 

Skal lese:

Zyvij & Pleshakov, Inside the Kremlin's cold war

Om den er bra så oppdater jeg vel denne posten.

Lenke til kommentar
Guns, Germs and Steel: A Short History of Everbody for the Last 13000 Years av Jared Diamond. Forklarer ikke så mye hva som skjedde, men hvorfor det skjedde.

 

Har ikke lest selve boka, men sett dokumentaren. Artig!:)

 

Ellers er det mye som kan anbefales av meg, f.eks. "The Last Lecture" av Randy Pausch. Den boka var en liten tankevekker for meg.

Lenke til kommentar

Anbefaler Hunting Eichmann, snart lest ferdig den nå og den ei høyst interessant bok.

Boken handler om Eichmanns flukt fra Europa til Argentina, og jakten på ham. Som endte med at han ble kidnappet av et team av Mossad- og Shabak-agenter 11. Mai 1960 og fraktet ut av landet til Israel 21. Mai for å stå til rette for sine handlinger under 2VK.

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar

Martin Sieff - The Politically Incorrect Guide to The Middle East.

Ordna meg denne på lydbok da den er relevant for et fag jeg tar selv om den ikke er pensum. Den gir en god oversikt over hendelser som har formet midtøsten til krutt-tønna det er i dag. Det at han framstiller regionen uten å forsøke å være politisk korrekt gir en ny vinkling som etter min mening er veldig mye mer nyttig enn de fleste andre bøker om emnet.

 

Anbefales på det sterkeste for alle som enten finner hele midtøsten konflikten noe uoversiktlig eller rett og slett ønsker å lære mer. Er selv stor fan av lydbøker da disse kan høres på enkelt mens på bussen, mens man går og andre aktiviteter som ikke krever for mye hjerneaktivitet. :thumbup:

Endret av Den Polse
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil anbefale Simon Sebag Montefiore sine bøker, Stalin, Den Unge Stalin og Potemkin spesielt.

 

Stalins hevn av Niclas Sennerteg er også en god bok om østfronten de siste 2-3 årene av WWII. Vil også anbefale Familien bin Laden av Steve Coll. Uvurdelig bok hvis man vil forstå familien bin Laden og dens forhold til USA.

 

Ellers er jo de bøkene som er nevnt her før som er en del av Vega Forlag sine andre verdenskrigbøker veldig gode. Soldat i Waffen-SS, Den Glemte Soldat, Snikskytter på østfronten og Blodig Snø

 

edit: For ikke å glemme Rommels Pansersjef

Endret av xSamuraix
Lenke til kommentar

Boka "Andre Verdenskrig, en Fotografisk historie" av David Boyle er virkelig å anbefale om du ønsker å sette deg skikkelig inn i den andre verdenskrigen. Boka er på 598 sider.

Boka er delt inn i inndledning, 6 Kapitler og 34 mindre titler den går gjennom temaene EUROPA: KRIGEN MOT FACISMEN med kapitlene: INVASJONENE, DE TRE STORE og FRIGJØRING.

og STILLEHAVET: DET JAPANSKE KEISERRIKETS VEKST OG FALL

med kapitlene: DEN STIGENDE SOLEN, MOTANGREP, JAPAN BLIR KNUST

Er virkelig en bok å anbefale, også med mange bilder ifra krigen.

Jeg tenker på om jeg skal abbonere på bladene Illustrert Vitenskap: Historie spm virker svært inntressant.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg vil anbefale Tom Holland, journalist og forfatter. Han har skrevet tre historiske fagbøker, samt opptil flere skjønnlitterære, dog ikke historiske. Kun to av bøkene er oversatt til norsk ; "Perserkrigene" handler om, akkurat ja, perserkrigene. Altså konflikten mellom Persia og den Greske verden (500 f.v.t -446 f.v.t?) Du vet slaget ved Marathon, filmen "300" og sånn:). "Rubicon" tar for seg republikken Romas vekst og fall. Den tredje boka har jeg ikke lest, men jeg mener den handler om vest-europas fødsel og vekst, og kristendommens inntog.

 

Bøkene er gode å lese, og veldig etterrettelig med gode kildehenvisninger og notetillegg. Holland har skrivegaven og skildrer store personligheters dype fall og mektige triumfer med innlevelse. Samtidig er han objektiv som historiker, og får oss til å se de store linjene. Storslåtte slagscener går hånd i hånd med like storslått statsmannkunst.

 

Men du må ha interessen selvsagt!

Lenke til kommentar
Ellers er jo de bøkene som er nevnt her før som er en del av Vega Forlag sine andre verdenskrigbøker veldig gode. Soldat i Waffen-SS, Den Glemte Soldat, Snikskytter på østfronten og Blodig Snø

 

edit: For ikke å glemme Rommels Pansersjef

 

Synd at de har valgt å oversette den engelske oversettelsen av Snikskytter på østfronten til norsk istedenfor den originale tyske boken (Im Auge des Jägers). Den engelske oversettelsen (Sniper on the Eastern Front) er sterkt forkortet, og det gir uansett ingen mening å oversette en oversettelse.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Leser The waterloo companion

 

Boka er stor og tung og over 500 sider og sidene er også store,

Boka tar for seg egentlig alt om slaget, du har 20 sider som bare handler om offiserer i alle 3 hærene, noe tørt å lese, men noe av offisernene er ganske fargerike.

Du har også et 30 talls sider om oppbygingene av alle 3 hærene som er veldig kul, spesielt den for de allierte da du har, britter, 3 forskjellige tyskere og nedelendere og belgiere.

Du har også noe som er drit kult, en omvising av slagmarken hvordan den var og er, du har bilder fra salgmarken nå med enheter fra slaget lagt oppå så du kan se hvor soldater var hen, du har også et kult kart, der du har plasseringen av alle enheter på kartet, men kartet er over moderne waterloo, for byen og moderne veier er, så du kan se slikt, du har også omvising av alle bygninger og landsbyer samt alle minnesmerker som er satt opp der.

 

Du har så et avsnitt som handler om alle enheter i alle 3 hærene, hvor godt trent de var, hvorfor de var der osv. hvor mye de gjorde på slagmarken osv. Hvilke våpen de brukte uniformer osv.

 

De siste delene av boka som jeg ikke har lest enda tar for seg enkelt episoder under slaget, det er vel 4-5 episoder under slaget som blir beskrevet i detalj, og den aller siste delen handler om myter fra slaget, få slag har flere myter rundt seg enn waterloo.

 

Det hele er på mange måter den ultimate boka om slaget da du får vite alt om det som kanskje er verdens mest kjente land slag(mye takket være propeganda fra britter på 1800tallet)

Det er ikke alle deler av boka som er like intersang for alle, men jeg tror de fleste vil finne noe gøy i den.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...